دبیر سوگواره: عاشورا نقطه عطف فرهنگ دینی ایرانیان به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از روابط عمومی فرهنگ وارشاد اسلامی فارس سوگواره ملی مردمی آیین‌ها، آواها و نواهای عاشورایی در سالن سبز تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با قرائت بیانیه توسط سعید کریمی دبیر سوگواره و هنرنمایی آیین ها و […]

دبیر سوگواره: عاشورا نقطه عطف فرهنگ دینی ایرانیان

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از روابط عمومی فرهنگ وارشاد اسلامی فارس سوگواره ملی مردمی آیین‌ها، آواها و نواهای عاشورایی در سالن سبز تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با قرائت بیانیه توسط سعید کریمی دبیر سوگواره و هنرنمایی آیین ها و گروه های ۱۲ استان کشور، پایان یافت.
فارس، خوزستان، گیلان، لرستان، هرمزگان، گلستان، خراسان جنوبی، بوشهر، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و آذربایجان استان هایی هستند که در سال نخست به این سوگواره دعوت شده اند.

نخستین سوگواره ملی مردمی آیین‌ها، آواها و نواهای عاشورایی در سالن سبز تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس پایان یافت.

در این آیین سعید کریمی، دبیر سوگواره یادشده گفت: از دیرباز در میان ملت ها، هنر در اجرای آیین های دینی از چنان نقش و اهمیتی برخوردار است که در گذشته هیچ آیینی بدون جلوه هنری مخصوص خویش، اعم از موسیقی، ادبیات و… به اجرا در نمی آمد.
عاشورا به عنوان نقطه عطف فرهنگ دینی ما ایرانیان از چنان اهمیتی برخوردار است که تمام ابعاد زندگی فرهنگی و اجتماعی ما را در هزار سال گذشته تحت تاثیر خود قرار داده است و به عنوان منبع مهم آیین ایران توانسته است هنر مخصوص خویش را سامان دهد آنچنان که در این روزگار نمیتوان هنر دین باور و حقیقت مدار این خاک را از هنر عاشورایی جدا دانست در این میان موسیقی نینوایی و مجموعه نواها و نغمه ها و آواهایی که مفهوم ژرف حادثه دشت کربلا رابه عنوان درون مایه به مخاطب منتقل می کنند از مهمترین جلوه های هنر عاشورایی، بلکه هنر دینی و مذهبی ملت ماست هنری که سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر رسیده و گاه در قالب موسیقی تعزیه و گاه به شکل رنجمویه و لالایی همه اندوه یک نسل را در مصیبت سالار شهیدان به دوش کشیده است. چنانکه برخی صاحبنظران ملودی های موسیقی های عاشورایی ما را برگرفته از نغمه ها، آواها و نواهایی می دانند که به تدریج از ملودی مویه ها، سوگواره‌ها در عصر آل بویه، و موسیقی تعزیه برگرفته از ردیف های موسیقی آوازی است.

کریمی افزود: علاوه بر این موارد، سوگواری‌های مذهبی در ایران همواره با نوعی نمایش آیینی همراه بوده و بسترهای مناسبی را برای مشارکت جمعی فراهم آورده است و در این میان ماه محرم به عنوان زمان مقدس برای شیعیان، جلوه‌گاه عمیق‌ترین و پرسوزترین سوگ‌یادهایی بوده است که ریشه آنها را باید در باورها و اعتقادات مردم جستجو کرد.

دبیر این سوگواره ادامه داد: در سوگواری‌های ماه محرم، باورها و منویات درونی مردم در قالب نمادها و نشانه‌هایی بیان می‌شوند که ریشه در تاریخ و فرهنگ مردم دارند و تنها زبان آنها متفاوت است؛ به گونه‌ای که گاه در قالب یک تمثال به طور مستقیم، واقعه‌ای را برای عامه بازمی‌گویند و گاه در قالب یک نشانه که آنها را باید به مدد ریشه‌ها و باورهای مردم معنی‌شناسی کرد.

وی یادآور شد: اولین سوگواره ملی آیین ها ، نواها و آواهای عاشورایی اقوام گوناگون سراسر ایران اسلامی فرصتی است شایسته تا مردم شیراز جنت طراز، سومین حرم حضرات اهل بیت علیهم السلام در ایران اسلامی والاترین جلوه های هنری را در ستایش سرور آزادگان جهان حضرت امام حسین علیه‌السلام را به تماشا بنشینند تا فضایل آن یگانه همه دوران ها در لوح و ضمیرشان رنگ ماندگاری بگیرد.