مشاور امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد این کشور به دنبال اتخاذ اقدامات موثر برای تقویت قدرت بازدارندگی گسترده متحدان خود از جمله ژاپن و کره جنوبی در برابر تهدیدات روز افزون نظامی کره شمالی است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از یونهاپ، جیک سولیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در یک […]

مشاور امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد این کشور به دنبال اتخاذ اقدامات موثر برای تقویت قدرت بازدارندگی گسترده متحدان خود از جمله ژاپن و کره جنوبی در برابر تهدیدات روز افزون نظامی کره شمالی است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از یونهاپ، جیک سولیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در یک سخنرانی ویدیویی در کنفرانسی که در سئول در حال برگزار بود، خاطرنشان کرد: ما در حال همکاری با کره جنوبی و ژاپن به منظور توسعه یک ترکیب موثر از اقدامات ملموس برای اتخاذ گام های عملی خاص با هدف تقویت قدرت بازدارندگی آنها هستیم.

وی تصریح کرد رهبران کره جنوبی و ایالات متحده ماه گذشته در کامبوج در این خصوص گفتگو کرده اند. وی همچنین از اشاره به جزئیات بیشتر کمک های آتی آمریکا برای افزایش قدرت بازدارندگی کره جنوبی و ژاپن خصوص خودداری کرد.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن ۸ آذرماه جاری به وزیران دفاع و دارایی کابینه خود دستور داد هزینه افزایش بودجه دفاعی ژاپن تا ۲ درصد تولید ناخالصی داخلی در سال مالی ۲۰۲۷ را تامین کنند.

شایان ذکر است ژاپن که مدت هاست هزینه های دفاعی سالانه اش را به حدود یک درصد تولید ناخالص داخلی یا بیش از ۵ تریلیون ین (۳۶ میلیارد دلار) محدود کرده است.

هزینه‌های دفاعی ژاپن در دهه گذشته تقریبا هر سال شاهد افزایش بوده و فشار برای تامین بودجه نظامی به ویژه پس از حمله روسیه به اوکراین و فشار فزاینده چین بر تایوان افزایش یافته است.

ناظران معتقد هستند که ژاپن در حال تغییر کاملا محسوس در نگرش به دفاع از خود پس از دوران جنگ جهانی دوم است. بر اساس ماده نهم قانون اساسی این کشور که توسط نیروهای اشغالگر آمریکا پس از جنگ جهانی دوم نوشته شده، هرگونه جنگ رد گردیده و این کشور را از توسل به زور برای حل و فصل اختلافات بین المللی منع می کند. از همین رو ارتش ژاپن تنها به نقشی کاملا دفاعی بسنده می کند. کره جنوبی نیز اخیرا آزمایش رهگیری سامانه موشکی موسوم به ال-سام را با موفقیت انجام داد که نقش کلیدی در سپر دفاع موشکی این کشور را ایفا می کند. هدف اصلی ساخت این سامانه مقابله با تهدیدات موشکی کره شمالی است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، ال-سام یا موشک دوربرد زمین به هوا با هدف سرنگونی موشک های بالستیک در ارتفاع ۵۰-۶۰ کیلومتری طراحی شده است که مشابه سامانه ضد موشکی تاد آمریکاست.

سیستم تاد یک برنامه تسلیحاتی زمین پایه با قابلیت تحرک و جابجایی است که برای نابودی موشک های بالستیک کوتاه برد و میان برد درست چند ثانیه پیش از برخورد با زمین طراحی شده است.

این سیستم یکی از آخرین لایه های دفاعی در برابر موشک های بالستیک است و نقش مهمی را در برنامه های دفاعی آژانس دفاع موشکی آمریکا دارد.

سازمان دولتی توسعه دفاعی کره جنوبی قصد دارد این سیستم را تا سال ۲۰۲۴ تکمیل کند و از سال ۲۰۲۶ به تولید انبوه برساند و سپس از سال ۲۰۲۷ عملیات استقرار آنرا نهایی کند.