مدیرعامل آبفای فارس با اشاره به خسارت ناشی از سیل گفت: در مجموع خسارت سیل به تاسیسات و زیرساخت‌های آبرسانی ۵۰۰ میلیارد تومان برآورده شده است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از خبرگذاری تسنیم شیراز، سامانه بارشی که از چهارم مردادماه وارد استان شده و تا دهم این ماه ادامه داشت، خسارت بسیاری در […]

مدیرعامل آبفای فارس با اشاره به خسارت ناشی از سیل گفت: در مجموع خسارت سیل به تاسیسات و زیرساخت‌های آبرسانی ۵۰۰ میلیارد تومان برآورده شده است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از خبرگذاری تسنیم شیراز، سامانه بارشی که از چهارم مردادماه وارد استان شده و تا دهم این ماه ادامه داشت، خسارت بسیاری در بخش‌های مختلف به جای گذاشته که روستاها و بخش کشاورزی بیشترین تاثیر را از این سامانه بارشی داشته است.

بر همین اساس نیز از ابتدای ورود این سامانه که منجر به فوت ۲۲ نفر در شهرستان استهبان و پس از آن درگیری تقریبا تمامی شهرستان‌های استان با سیل شد که این درگیر منجر به بروز خسارت به زیرساخت‌ها و تاسیسات بخش‌های مختلف شد. 

روز گذشته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس اعلام کرد که بارش‌های اخیر  خسارت ۸ هزار میلیارد تومانی در حوزه کشاورزی و تاسیسات زیربنایی به استان تحمیل کرده است. 

محمود رضایی همچنین به خسارات وارده به راه‌ها و معابر، تاسیسات آب و برق و گاز  اشاره کرد و  مجموع خسارت به تاسیسات آب، برق، گاز و تلفن را معادل ۵۷۲ میلیارد تومان اعلام کرد که براساس اعلام مسئولان آبفای استان فارس بیشترین آسیب‌ها به زیرساخت‌های آبرسانی  در شهرستان‌های ⅚بختگان،  مرودشت،  ممسنی،  رستم،  داراب،  فراشبند و خرامه رسیده است. 

علی‌جان صادق‌پور مدیرعامل آبفای استان فارس امروز در نشست خبری به تشریح این موارد پرداخت و اظهارداشت: 160 روستا در ۱۹ شهرستان و  7 شهر از سیل دچار خسارت شدند که البته در ۷۲ ساعت تمامی مشکلات مربوط به قطعی آب در این نقاط برطرف شد. 

وی با بیان اینکه در مجموع خسارت سیل به تاسیسات و زیرساخت‌های آبرسانی ۵۰۰ میلیارد تومان برآورده شده است، گفت: مشکل آب تمام نقاط آسیب دیده به شکل موقت برطرف شده و در حال حاضر هیچ نقطه شهری و روستایی بالای ۲۰ خانوار فاقد شبکه آبرسانی نیست.

مدیرعامل آبفای استان فارس با بیان گزارشی از وضعیت آبرسانی شهرها و روستاهای استان فارس به پروژه‌‌های هفته دولت نیز اشاره و عنوان کرد: برای تامین آب سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از ۱۲۰۰ حلقه چاه، 120 قنات استفاده می‌شود که چندین شهر از جمله گراش، مرودشت، لامرد و برخی دیگر از شهرها برای آبرسانی از سد استفاده می‌شود. 

صادق‌پور با بیان اینکه 85 درصد منابع آبی از آب‌های زیر زمینی و ۱۵ درصد از آب‌های سطحی تامین می‌شود افزود: به لحاظ خشکسالی از لحاظ کمی و کیفی آب استان فارس تحت تاثیر قرار گرفته و عمق چاه‌ها عمیق شده به گونه‌ای که در جهرم تا ۶۰۰ متر رسیده و شوری آب نیز زیاد شده است. 

وی با بیان اینکه فرسودگی مخازن و انشعابات غیرمجاز از دیگر مشکلات موجود در زمینه آبرسانی است تصریح کرد: سرانه مصرف در سال گذشت

وی با بیان اینکه در مجموع خسارت سیل به تاسیسات و زیرساخت‌های آبرسانی ۵۰۰ میلیارد تومان برآورده شده است، گفت: مشکل آب تمام نقاط آسیب دیده به شکل موقت برطرف شده و در حال حاضر هیچ نقطه شهری و روستایی بالای ۲۰ خانوار فاقد شبکه آبرسانی نیست.

مدیرعامل آبفای استان فارس با بیان گزارشی از وضعیت آبرسانی شهرها و روستاهای استان فارس به پروژه‌‌های هفته دولت نیز اشاره و عنوان کرد: برای تامین آب سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از ۱۲۰۰ حلقه چاه، ۱۲۰ قنات استفاده می‌شود که چندین شهر از جمله گراش، مرودشت، لامرد و برخی دیگر از شهرها برای آبرسانی از سد استفاده می‌شود.

صادق‌پور با بیان اینکه ۸۵ درصد منابع آبی از آب‌های زیر زمینی و ۱۵ درصد از آب‌های سطحی تامین می‌شود افزود: به لحاظ خشکسالی از لحاظ کمی و کیفی آب استان فارس تحت تاثیر قرار گرفته و عمق چاه‌ها عمیق شده به گونه‌ای که در جهرم تا ۶۰۰ متر رسیده و شوری آب نیز زیاد شده است.

صادق‌پور با بیان اینکه سال گذشته ۱۶۰ کیلومتر از خطوط آبرسانی نوسازی و تجهیز شده است، افزود: هزار میلیارد تومان اعتبار نیز برای پروژه‌های جدید تعریف شده و 40 پروژه بزرگ و قابل توجه در هفته دولت اجرا می‌شود.