به گفته کارشناسان تورم فضای جدا از تولید نیست، یکی از دلایل ایجاد تورم این است که سرمایه در مسیر تولید قرار ندارد و به سمت اندوخته شدن می روند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، خرید و جمع آوری صرف برخی از اموال آن هم بدون هیچ استفاده مصرفی به امید نوسانات بازارها […]

به گفته کارشناسان تورم فضای جدا از تولید نیست، یکی از دلایل ایجاد تورم این است که سرمایه در مسیر تولید قرار ندارد و به سمت اندوخته شدن می روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، خرید و جمع آوری صرف برخی از اموال آن هم بدون هیچ استفاده مصرفی به امید نوسانات بازارها و به کار گرفتن آنها اقدامی است که سبب می شود اموالی که می تواند در چرخه تولید کمک کننده و مولد باشد، راکد مانده و در جامعه به گردش در نیاید. اقدامی که خداوند در قرآن کریم افراد را از این کار نهی کرده است.

پرهیز از احتکار خانگی بخشی از تفسیر آیه ۳۴ سوره توبه است. که در این راستا حجت الاسلام معلمی، اقتصاددان ضمن اشاره به این آیه شریفه می گوید: یکی از بزرگترین آفت هایی که ممکن است به اقتصاد ضربه بزند همین آفت احتکار است در در این روش متاسفانه سرمایه ها به جای این که به سمت تولید بروند تبدیل به احتکار خانگی می شوند

البته لازم به ذکر است گفته شود بر اساس گفته مفسران این حوزه داشتن طلای زینتی در حد اعتدال و عرف جامعه مقصود این آیه مبارکه نیست.

آفتی که آقای پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس نیز در خصوص حوزه ارز در رابطه با آن می گوید: برآورد این است بیش از ۲۰ میلیارد دلار منابع ارزی در دست مردم باشد که اگر به چرخه جریان اقتصادی کشور برگردد، به مدیریت نرخ ارز در اقتصاد کشور کمک زیادی می‌کند.

مردم باید به سمت بازار های مالی رسمی هدایت شوند
اقتصاددانان نیز با الهام از آیه شریف قرآن و تاکید بر امکان عملیاتی شدن راهکار ها، روش هایی را برای استفاده از دارایی های سرگردان ارائه می کنند. در این زمینه آقای میثمی استاد دانشگاه بیان کرد: مردم باید به سمت بازار های مالی رسمی هدایت شوند اکنون شاهد هستیم در شبکه بانکی، بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی انواعی از ابزارها و روش ها را متناسب با سلایق مشتریان طراحی کردند که افراد می توانند ابزارهای مختلف را متناسب با نیاز خود تهیه کنند.

او در ادامه افزود: باید طوری بازار‌های مالی در شبکه بانکی و بازار سرمایه حرکت کنند که بتوانیم برای هر فردی با هر میزان سرمایه ابزار مناسبی را داشته باشیم تا افراد بتواند همان سودی که از نگهداری طلا کسب می‌کند از نگهداری اوراق طلا آن سود را کسب کند و اساساً وظیفه بازار‌های پولی و بانکی این است که بتوانند به این نیاز‌ها پاسخ دهند.

او گفت: در کل بانک مرکزی، سازمان بورس و متولیان بازار‌های مالی هستند که وظیفه طراحی ابزار‌ها جهت پاسخگویی به نیازها را بر عهده دارند.

قرار نگرفتن سرمایه ها در مسیر تولید دلیلی بر تورم است
به گفته آقای مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، کنز به معنی انباشته شدن ثروت و ندادن حقوق مردم است اقدامی که برای اقتصاد کشور و سفره اقشار مختلف مردم می تواند تبعات مختلفی داشته باشد که در این زمینه آقای علی نعمتی کارشناس اقتصادی مطرح کرد: تورم فضای جدا از تولید نیست. یکی از دلایل ایجاد تورم این است که سرمایه در مسیر تولید قرار ندارد. در سال‌های گذشته متاسفانه کنز خیلی در کشور ما رایج شده است و باعث کاهش سرمایه ، تولید و اشتغال شده است.

به گفته کارشناسان تورم، عدم سرمایه در گردش، کاهش اشتغال و تولید از جمله پیامد های راکد نگهداشتن دارایی هایی است که اگر در چرخه اقتصادی سرایز شود می تواند گرده بسیاری از مشکلات را باز کند انباشت و احتکار دارایی های که در قرآن کریم نیز به صراحت این اقدام نهی شده است