تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته در انگلیس نشانگر شیب نزولی محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار به رهبری ریشی سوناک و شانس بسیار پایین این حزب برای پیروزی در انتخابات آتی است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، داده‌های آماری موسسه نظرسنجی یوگاو، یک ماه بعد پیروزی سوناک در انتخابات درونی محافظه‌کاران نشان می‌دهد که محبوبیت این حزب […]

تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته در انگلیس نشانگر شیب نزولی محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار به رهبری ریشی سوناک و شانس بسیار پایین این حزب برای پیروزی در انتخابات آتی است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، داده‌های آماری موسسه نظرسنجی یوگاو، یک ماه بعد پیروزی سوناک در انتخابات درونی محافظه‌کاران نشان می‌دهد که محبوبیت این حزب با اختلاف زیادی از حزب اصلی مخالف دولت (کارگر) پایین‌تر است.

در نظرسنجی صورت گرفته ۲۵ درصد مردم از حزب محافظه‌کار حمایت کرده‌اند که یک درصد نسبت به نظرسنجی دور قبل که دو هفته پیش صورت گرفته کاهش یافته است. در مقابل ۴۸ درصد از مردم، حمایت خود را از حزب کارگر به رهبری «کی‌یر استارمر» اعلام کرده‌اند که یک درصد نسبت به دور قبل افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، حزب لیبرال دمکرات ۹ درصد، حزب سبز ۵ درصد و اصلاحات ۵ درصد آراء نظر سنجی را به خود اختصاص داده‌اند.

کاهش محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار از اواخر دوران نخست وزیری بوریس جانسون کلید خورد و بعد از افشای تخلفات نامبرده در دوران قرنطینه عمومی و برنامه ریاضت اقتصادی دولت سقوط کرد. سپس برنامه اقتصادی جنجالی دولت لیز تراس که باعث آشفتگی مالی جدی در انگلیس شد، اوضاع را تشدید کرد و به رغم وعده‌های دولت ریشی سوناک، محبوبیت حزب حاکم پیشرفتی نکرده است.

این درحالیست که اوضاع اقتصادی انگلیس در بدترین وضع نیم قرن گذشته قرار دارد و سوناک با اعتراف به مشکلات عمیق اقتصادی عنوان کرده است که مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آن‌ها باشد. کشور به گفته رئیس بانک مرکزی وارد یک دوره طولانی رکود اقتصادی شده و وزیر دارایی از طوفان اقتصادی خبر داده است.

وضع موجود باعث بروز نارضایتی‌های گسترده‌ شده و بسیاری از بخش‌های عمومی در مقاطع مختلف دست به اعتصاب زده‌اند. بیشتر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محافظه‌کاران شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات سراسری سال ۲۰۲۴ ندارند و بسیاری از کرسی‌های پارلمان را از دست خواهند داد.

ماه پیش تظاهرات گسترده‌ای در حمایت از برگزاری انتخابات فوری پارلمانی در لندن برگزار و فشارها برای کناره‌گیری محافظه‌کاران از قدرت ادامه دارد.