اسماعیل قربانی مدیر مخابرات اصفهان، با صادقین شهردار و شاکری رئیس شورای شهر قهجاورستان دیدار و گفت و گو کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی مخابرات منطقه اصفهان، مهندس فرشید ایزدی، حضار در این جلسه ضمن بررسی آخرین وضعیت ارتباطی این شهر، به بحث و تبادل نظر در […]

اسماعیل قربانی مدیر مخابرات اصفهان، با صادقین شهردار و شاکری رئیس شورای شهر قهجاورستان دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی مخابرات منطقه اصفهان، مهندس فرشید ایزدی، حضار در این جلسه ضمن بررسی آخرین وضعیت ارتباطی این شهر، به بحث و تبادل نظر در مورد توسعه تلفن ثابت شهری و تقویت آنتن‌دهی تلفن همراه در این منطقه پرداختند و بر لزوم هم افزایی و هماهنگی مخابرات و شهرداری در راستای توسعه ارتباطات تاکید کردند.

قهجاورستان یک شهر قدیمی است که در منطقه قهاب، واقع در شرق و شمال شرقی اصفهان قرار گرفته است. این شهر که در نزدیکی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان است، از شرق با کویر، از غرب با شهر اصفهان و از جنوب با شهر خوراسگان در همسایگی است. مردم این منطقه این شهر را با نام “قجبرستون” می شناسند. قهجاورستان در فصل زمستان آب و هوایی سرد و خشک و در فصل تابستان گرم می باشد. قرار گرفتن این شهر در کنار شهرک صنعتی جِی، پایگاه هوایی شهید بابایی و نزدیکی به بزرگراه اصفهان، کاشان، تهران باعث شده که از نظر جغرافیایی دارای اهمیت زیادی باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم در مورد تاریخچه قهجاورستان صحبت کنیم.

تاریخچه شهر قهجاورستان

اولین موردی که در خصوص تاریخچه قهجاورستان باید بدانید، ریشه اسم این شهر است. برای فهمیدن بهتر این موضوع ما نام این شهر را به صورت “قه- جا- ورستان” در نظر می گیریم و مفهومی که هر کدام از این بخش ها دارند را با شما در میان می گذاریم.

قَه (کَه): به معنی قنات و کاریز است.

جا (زا): به معنی زایش و تولید می باشد.

ورستان: این بخش نشان دهنده کثرت بخش های اول کلمه است.

طبق مواردی که در بخش بالا گفتیم می توان نتیجه گرفت قهجاورستان در زبان قدیم این منطقه به معنی جایی بوده است که در آن قنات های پر آب زیادی وجود داشته است. البته نباید این مورد را فراموش کرد که نام این شهر به مرور زمان تغییر کرده و به شکل امروزی درآمده است. این شهر از قدمت بالایی برخوردار است، اما متاسفانه به دلیل عدم رسیدگی لازم بخش زیادی از آثار تاریخی این شهر از بین رفته. این آثار تاریخی عبارتند از: چندین برج کبوتر، یک آتشکده ویران شده در کوهای جنوب قهجاورستان، یک خانه قدیمی به نام خانه ارباب و…
طبق اسناد موجود دوران شکوفایی این شهر در اوایل دوران گسترش اسلام بوده است. کشاورزی یکی از مشاغل قدیمی در این شهر بوده است و از سالهای دور تا امروز محصولاتی مانند گندم و جو در قهجاورستان کشت می شود. اما امروزه با احداث شهرک صنعتی در نزدیکی این شهر، شاهد این هستیم که افراد کمی از مشاغل سنتی استقبال می کنند. در ضمن در نزدیکی این شهر یک معدن نمک وجود دارد که آن هم باعث اشتغال زایی شده است.

قهجاورستان اصفهان این روزها با پیشرفت سایت های صنعتی اطراف این منطقه و از سوی دیگر افزایش موقعیت های شغلی در این بخش از اصفهان، افراد زیادی به قهجاورستان مهاجرت کردند و از سوی دیگر مساحت بالای این شهر باعث شده که بستر مناسبی برای مهاجرانی که به دنبال کار هستند بوجود بیاید. از طرفی نزدیکی این شهر به اصفهان باعث شده که افرادی که برای کار به شهر اصفهان می روند قهجاورستان را مکان مناسبی برای زندگی خود ببینند و به این صورت پیشرفت صنعتی سایت های مختلف تولیدی و خدماتی اطراف اصفهان نیز روی افزایش جمعیت این شهر تاثیر گذار بوده است. برخی از مهمترین بخش های صنعتی اطراف این شهر عبارتند از:

پایگاه هشتم شکاری

فرودگاه شهید بهشتی

منطقه کارگاهی سروش

شهرک صنعتی جی