ژاپن بنیادی‌ترین اصلاحات اساسی در ساختار سیاست دفاعی این کشور از زمان جنگ جهانی دوم را تصویب کرد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از تارنمای دِ استرایت تایمز، کابینه فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن عصر جمعه با اشاره به تهدیدهای منطقه‌ای، بنیادی‌ترین اصلاحات اساسی در ساختار سیاست دفاعی این کشور از زمان جنگ جهانی […]

ژاپن بنیادی‌ترین اصلاحات اساسی در ساختار سیاست دفاعی این کشور از زمان جنگ جهانی دوم را تصویب کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از تارنمای دِ استرایت تایمز، کابینه فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن عصر جمعه با اشاره به تهدیدهای منطقه‌ای، بنیادی‌ترین اصلاحات اساسی در ساختار سیاست دفاعی این کشور از زمان جنگ جهانی دوم را تصویب کرد.

در سرفصل‌های این اصلاحات مواردی از جمله «قابلیت ضد حمله»، «هزینه‌های دفاعی» و «تجدید ساختار نظامی» دیده می‌شود.

قابلیت ضد حمله

ژاپن قابلیت‌های ضد حمله را به دست خواهد آورد که نیروهای دفاعی خود را قادر می‌سازد تا به پایگاه‌های دشمن حمله کنند. این امر در شرایط خاص جایز خواهد بود و از جمله این شرایط می‌توان به حمله به ژاپن یا متحدان آن که تهدیدی برای بقای خود ژاپن محسوب شود و هیچ راهکار مناسب جایگزین برای دفع حمله قریب‌الوقوع وجود نداشته باشد و استفاده از نیروی نظامی متناسب با تهدیدات احتمالی اشاره کرد.

ژاپن قصد دارد زرادخانه موشک‌های مافوق صوت خود را توسعه دهد و ۵۰۰ موشک کروز تاماهاوک ساخت آمریکا با برد بیش از یک هزار و ۲۵۰ کیلومتر خریداری کند..

هزینه‌های دفاعی

ژاپن بودجه نظامی خود را تا ۵ سال آینده به ۴۳ تریلیون ین (۴۲۵.۶ میلیارد دلار سنگاپور) افزایش خواهد داد و به این ترتیب، پس از ایالات متحده و چین سومین کشور دنیا از نظر بیشترین بودجه نظامی خواهد بود.

این امر بودجه دفاعی را به ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) ژاپن می‌رساند و محدودیت هزینه‌های خود تحمیلی یک درصد تولید ناخالص داخلی را که از سال ۱۹۷۶ برقرار بوده است، از میان خواهد برداشت.

تجدید ساختار نظامی

ژاپن اولین مرکز فرماندهی مشترک خود را برای هماهنگی بهتر نیروهای زمینی، دریایی و هوایی در شرایط اضطراری ایجاد خواهد کرد.

با به رسمیت شناختن تاکتیک‌های «منطقه خاکستری» که شامل فعالیت‌های غیرنظامی است، ژاپن همچنین واحد دفاع سایبری خود را به حدود ۴ هزار پرسنل (بیش از چهار برابر اندازه فعلی) برای جلوگیری از حملات سایبری و راه‌اندازی واحد جدیدی برای مقابله با نبردهای اطلاعاتی گسترش خواهد داد.

گارد ساحلی نیز برای مقابله با تهاجم‌های سرزمینی در اطراف آب‌های ژاپن تقویت خواهد شد.