رئیس جمهوری فرانسه امروز در مصاحبه‌ای درمورد نقش ایران در جنگ اوکراین اعلام کرد: تحویل تجهیزات نظامی نشانه حمایت است، اما یک کشور را به یک ذینفع جنگ تبدیل نمی‌کند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، امانوئل مکرون در مصاحبه‌ با رادیو «فرانس انتر» درمورد اتهاماتی که درمورد مشارکت پهپادهای ایران در جنگ اوکراین مطرح […]

رئیس جمهوری فرانسه امروز در مصاحبه‌ای درمورد نقش ایران در جنگ اوکراین اعلام کرد: تحویل تجهیزات نظامی نشانه حمایت است، اما یک کشور را به یک ذینفع جنگ تبدیل نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، امانوئل مکرون در مصاحبه‌ با رادیو «فرانس انتر» درمورد اتهاماتی که درمورد مشارکت پهپادهای ایران در جنگ اوکراین مطرح می‌شود، گفت: ما درخواست کردیم که حقیقت کامل درمورد این موضوعات بیان شود. ایران اعلام کرده است که این کار قبل از شروع جنگ انجام شده ، ما درخواست کردیم که ماهیت تجهیزات و تاریخ تحویل آنها به طور کامل مشخص شود زیرا بدیهی است که ماهیت مشارکت را تغییر می دهد.

مکرون افزود: تحویل تجهیزات نظامی نشانه حمایت است، اما شما را به یک ذینفع تبدیل نمی کند. این مساله درمورد ما هم صادق است. ما در جنگ ذینفع نیستیم، اما کمک های بشردوستانه، اقتصادی و حمایت نظامی می کنیم.

رئیس جمهوری فرانسه در ادامه این مصاحبه با بازگشت به نقش پلیس بد که فرانسه بارها در چارچوب مذاکرات هسته‌ای ایران ایفا کرده است، درمورد توافق هسته ای،گفت: این توافق در وضعیت داخلی کشور، به شدت شکننده است (…). من فکر نمی‌کنم پیشرفت جدیدی وجود داشته باشد.

وی افزود؛ اکنون ما باید یک چارچوب جدید بسازیم زیرا این (توافق) راه حلی برای هیچ کس نیست با توجه به تحولات اخیر ایران و احتمال بی‌ثباتی در کشورهای همسایه، باید به گفت‌وگوها ادامه دهیم.

مکرون ادامه داد: امیدوارم در پایان سال دوباره در کنفرانسی در بغداد که با حضور همه کشورهای همسایه و نمایندگی ایران برگزار می‌شود، این مسائل را به پیش ببریم.

رئیس جمهور فرانسه همچنین در پاسخ به سوالی درمورد استقبال گرم خود از رئیس جمهوری ایران در حاشیه نشست سازمان ملل، گفت: من در انجام کار دیپلماتیک بسیار کارآمد هستم. دیپلماسی می تواند صحبت با افرادی باشد که با آنها موافق نیستید و تلاش برای پر کردن این شکاف‌ها و انجام کارهای مفید. این کاری است که من در این دیدار انجام دادم.

امانوئل مکرون همچنین درمورد احتمال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران از سوی اروپا، گفت: با یک واکنش دیپلماتیک شدید و تحریم هدفمند افرادی که در بطن نظام هستند و سپاه پاسداران بخشی از آن است، موافقم.

رئیس جمهور فرانسه که برخوردهای خشن پلیس کشورش با معترضان فرانسوی سیاست های دولت ( جنبش جلیقه زردها) برکسی پوشیده نیست، با «بی سابقه» خواندن آنچه امروز در ایران در جریان است، بر اهمیت شناخت جایگاه زنان و مردان در جامعه، تاکید کرد و از ناآرامی های اخیر حمایت کرد.