معاون حمل‌‎ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: پس از بررسی جوانب مختلف طرح شناورسازی ساعات اداری کارکنان دستگاه‌های اجرایی و ارائه نتایج آن در شورای ترافیک استان اصفهان در جلسه بیست‌وششم مهرماه جاری، مقرر شد شناورسازی ساعات کاری، مشابه شهر تهران تا پایان آذرماه امسال تمدید شود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، حسین […]

معاون حمل‌‎ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: پس از بررسی جوانب مختلف طرح شناورسازی ساعات اداری کارکنان دستگاه‌های اجرایی و ارائه نتایج آن در شورای ترافیک استان اصفهان در جلسه بیست‌وششم مهرماه جاری، مقرر شد شناورسازی ساعات کاری، مشابه شهر تهران تا پایان آذرماه امسال تمدید شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، حسین حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در مهرماه امسال همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و پس از دو سال تعطیلی دوران شیوع کرونا، شاهد تقاضای سفر بیشتر خودروها نسبت به دوران قبل از کرونا بودیم، اظهار کرد: تغییر رفتار مردم متأثر از دوران شیوع کرونا در استفاده بیشتر از خودروی شخصی و استفاده کمتر از وسایل حمل‌‎ونقل همگانی در وضعیت ترافیک شهر مشهود بود.

وی تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که در مهرماه امسال نسبت به مهرماه ۱۳۹۸، حدود ۲۵ درصد مجموع مسافران حمل‌‎ونقل همگانی (اتوبوس، مترو و تاکسی) کاهش یافته است و این شهروندان با خودروی شخصی سفرهای درون‌شهری خود را انجام می‌دهند.

معاون حمل‌‎ونقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: با تلاش‌های شبانه‌روزی صورت گرفته در سازمان تاکسیرانی برای جذب سرویس مدرسه، به درخواست نزدیک به ۹۰ درصد متقاضیان پاسخ داده شده و برای حدود ۵۸ هزار دانش‌آموز سرویس تهیه شده است، اما همچنان حدود ۱۰ درصد افراد متقاضی سرویس ندارند که این تعداد دانش‌آموز با ۵۶۰۰ خودرو جابه‌جا می‌شوند.

وی افزود: حدود ۷۰ درصد خودروهای حمل‌ونقل دانش‌آموزی دو سرویس مدرسه انجام می‌دهند که یکی از نتایج مهم تغییر ساعات بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱ است و اگر تفاوت زمان بازگشایی مدارس در امسال اجرا نشده بود، دانش‌آموزان کمتری می‌توانستند با سرویس مدرسه جابه‌جا شوند.

حق‌شناس با اشاره به اینکه یکی از راهکارها برای پاسخگویی به نیاز آن دسته از همشهریان که موفق به دریافت سرویس مدرسه برای دانش‌آموز خود نشده‌اند، طرح شناورسازی ساعات اداری کارکنان بود، گفت: این طرح از طرفی با هدف توزیع سفر در ساعت پیک ترافیک و از طرف دیگر برای والدین کارمندی که موفق به گرفتن سرویس برای دانش‌آموز خود نشدند، پیشنهاد شد.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه اجرای طرح شناورسازی در مهرماه مطلوب بود و هدف توزیع سفر در ساعت پیک را برآورده کرد، به‌گونه‌ای که قله اوج ترافیک خودروها و مسافران حمل‌‎ونقل همگانی، ۱۵ درصد کاهش یافت و در مقابل هر دوره اوج ترافیک (صبح، ظهر و عصر) نیم‌ساعت افزایش یافت و این توزیع ترافیک باعث روان شدن بیشتر ترافیک و افزایش ظرفیت خدمات اتوبوس و مترو شد.

توسعه زیرساخت‌ها و خدمات و مطلوبیت حمل‌‎ونقل همگانی در دستور کار شهرداری اصفهان

معاون حمل‌‎ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: هرچند در مهرماه سال ۱۴۰۱ شاهد تقاضای بیشتر سفر با خودروهای شخصی به دلیل تغییر رفتار مردم در دوران شیوع کرونا و ترافیک در معابر بودیم، اما اگر طرح تغییر ساعات بازگشایی مدارس و تغییر شناورسازی ساعات ادارات اجرا نمی‌شد، اوج ترافیک مدارس و ادارات برهم منطبق و وضعیت شهر بسیار نامناسب و مشابه دهه سوم فرودین ۱۴۰۱ می‌شد و علاوه بر شدت ترافیک و قفل شدن معابر، شاهد اشباع ظرفیت اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو و کمبود بیشتر سرویس مدارس می‌شدیم.

وی تصریح کرد: مطابق با یک نظرسنجی که توسط شهرداری اصفهان صورت گرفته است، حدود ۳۳ درصد از اولیای دانش‌آموزان با شغل کارمند، از این طرح استفاده کرده‌اند و بیش از ۸۰ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی خواستار ادامه طرح شناورسازی بودند.

حق‌شناس گفت: پس از بررسی جوانب مختلف طرح شناورسازی ساعات اداری کارکنان دستگاه‌های اجرایی و ارائه نتایج آن در شورای ترافیک استان اصفهان در جلسه بیست‌وششم مهرماه جاری با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، پلیس راهور استان، نمایندگان محیط زیست، اورژانس و آموزش‌وپرورش مقرر شد شناورسازی ساعات کاری در این کلان‌شهر، مشابه شهر تهران تا پایان آذرماه تمدید شود.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان در بلندمدت، توسعه زیرساخت‌ها و خدمات و مطلوبیت حمل‌‎ونقل همگانی و تأمین تعداد بیشتر سرویس مدارس در سال‌های آینده را در برنامه دارد، البته همزمان با افزایش خدمات حمل‌‎ونقل همگانی، انتظار تغییر رفتار مردم در تغییر وسیله از خودروی شخصی و استقبال از حمل‌ونقل همگانی و حمل‌‎ونقل غیرموتوری نیز وجود دارد.