رئیس مرکز آمار ایران از آمارهای رسمی به عنوان چراغ راه نظام تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کشور یاد کرد و از تغییر رویکرد مرکز آمار ایران به سمت استفاده از ثبت‌های اداری در تولید آمارها خبر داد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و […]

رئیس مرکز آمار ایران از آمارهای رسمی به عنوان چراغ راه نظام تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کشور یاد کرد و از تغییر رویکرد مرکز آمار ایران به سمت استفاده از ثبت‌های اداری در تولید آمارها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، «جواد حسین‌زاده» در گفت‌و‌گویی با روابط عمومی مرکز آمار ایران به مناسبت هفته دولت و یک‌سالگی دولت سیزدهم، به تشریح عملکرد این مرکز پرداخت.
حسین‌زاده با بیان اینکه امروزه برای حکمرانی شایسته، وجود آمارهای دقیق و با کیفیت، نوین‌سازی نظام آماری کشور و حرکت به سمت نظام آماری ثبتی‌مبنا، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، گفت: مرکز آمار ایران نیز همگام با نظام‌های آماری جهانی، به عنوان یک سازمان آماری پیشرو و یگانه مرجع رسمی تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور، با درک صحیح از تحولات ملّی و بین‌المللی و با آگاهی از تغییرات، نیازهای روزافزون جامعه و کمبودهای موجود در نظام آماری کشور، نوین‌سازی نظام آماری و «گذار از نظام آمارهای سنتی به نظام آمارهای ثبتی‌مبنا» را رویکرد اصلی خود قرار داده ‌است. 
وی در ادامه از مرکز آمار ایران به‌عنوان یگانه مرجع رسمی تولید و انتشار آمارهای رسمی در کشور نام برد و گفت: تحقق اهداف نظام و به‌ویژه رویکردهای اصلی دولت سیزدهم، بدون داشتن آمار دقیق، باکیفیت، متقن و روزآمد با چالش‌هایی مواجه خواهد شد که مرکز آمار ایران به عنوان یک نهاد علمی و تخصصی، وظایف خود را که همان تولید و انتشار آمار دقیق و بهنگام و ارائه تصویر واقعی از وضعیت جامعه در حوزه آماری به دولت است، انجام داده و در این دولت نیز همچنان انجام می‌دهد. 
تغییر رویکرد مرکز آمار به سمت استفاده از ثبت‌های اداری در تولید آمارها
رئیس مرکز آمار ایران در ادامه به تشریح فعالیت‌هایی که در راستای ارتقای کیفیت آمارهای رسمی در این مرکز آمار ایران انجام شده است، پرداخت. وی گفت: جهت‌گیری جدی مرکز آمار به سمت استفاده از ثبت‌های اداری در تولید آمارها، به این ترتیب است که مرکز آمار به جای اجرای طرح‌های آمارگیری نمونه‌ای به روش سنتی، به دنبال استفاده از ثبت‌های اداری برای ارتقای کیفیت طرح‌های آمارگیری بوده است. 
حسین‌زاده افزود: مرکز آمار ایران با ایجاد داشبوردهای نظارتی برخط، سعی کرده است کیفیت اجرای طرح‌های آمارگیری را افزایش دهد و با توجه به رویکرد به سوی سرشماری ثبتی‌مبنا، دستورالعمل ارزیابی کیفیت ثبت‌های اداری تهیه شده است و بر اساس آن ثبت‌های اداری دستگاه‌های اجرایی را ارزیابی و بازخوردهای لازم را به منظور ارتقای کیفیت این ثبت‌های اداری به دستگاه‌های اجرایی مربوط اعلام کرده است. 
وی همچنین افزود: مرکز آمار ایران در زمینه کاهش بازه‌های زمانی انتشار نتایج طرح‌های آمارگیری نیز اقدامات بسیار خوبی انجام داده و با توجه به اهمیت تولید و عرضه محصولات کشاورزی و پایش وضعیت عرضه مایحتاج مردم، تولید و انتشار آمارهای بخش کشاورزی در بازه‌های زمانی ماهانه و فصلی، گسترش قابل توجهی داشته و مورد استقبال و استناد زیادی واقع شده است. 
نقش دولت سیزدهم در اجرای موفق سرشماری ثبتی‌مبنا
رئیس مرکز آمار ایران سپس درباره نقش دولت سیزدهم در اجرای موفق سرشماری ثبتی‌مبنا، گفت: با توجه به هزینه‌بَر بودن سرشماری به شیوه سنتی، اجرای سرشماری به روش ثبتی‌مبنا مزایایی دارد که کاهش هزینه‌ها و ارتقای کارایی و بهره‌وری در نظام آماری؛ کاهش بار پاسخگویی وکاهش نرخ بی‌پاسخی؛ و کاهش زمان تولید و انتشار اطلاعات آماری، از آن جمله هستند.
حسین‌زاده افزود: خوشبختانه هم رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و هم وزرای دولت سیزدهم (به عنوان رئیس و اعضای ستاد ملی سرشماری ثبتی‌مبنا) در دومین جلسه این ستاد که در روز هفتم تیرماه برگزار شد، از برنامه سرشماری ثبتی‌مبنا استقبال و حمایت کامل کرده‌اند و برای تحقق این برنامه ملی وفاق دارند. 
وی درباره فعالیت‌های انجام شده مرکز آمار ایران در زمینه سرشماری ثبتی‌مبنا در دولت سیزدهم، گفت: مرکز آمار ایران بر اساس مصوبه هیئت وزیران موظف شده است اولین سرشماری عمومی نفوس و مسکن به روش ثبتی‌مبنا را در سال ۱۴۰۵ اجرا کند.