برای مقابله با مشکل ریزگردها، سازمان منطقه ای محیط زیست تأسیس میشود رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و معاون رییس جمهور گفت: سازمان منطقه ای محیط زیست به منظور رفع بسیاری از مشکلات زیست محیطی به ویژه گردو خاک با مشارکت کشورهای همسایه تشکیل می شود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از […]

برای مقابله با مشکل ریزگردها، سازمان منطقه ای محیط زیست تأسیس میشود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و معاون رییس جمهور گفت: سازمان منطقه ای محیط زیست به منظور رفع بسیاری از مشکلات زیست محیطی به ویژه گردو خاک با مشارکت کشورهای همسایه تشکیل می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ علی سلاجقه در حاشیه سفر خود به کردستان در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر برنامه سازمان محیط زیست در راستای آلودگی هوای ناشی از گرد و خاک هایی که منشا خارجی دارد و هر سال استان های هم چون کردستان را درگیر می کند، اظهار کرد: با توجه به وضعیت اقلیمی و پوشش گیاهی و منابع آبی که در این استان وجود دارد می بایست شاداب ترین منطقه کشور باشد که ورود گرد و خاک از کشورهای همسایه منجر به آلودگی هوای آن در ماه هایی از سال می شود.
وی اضافه کرد: در مبحث مربوط به آلودگی هایی که منشا داخلی دارد دستگاه های مرتبط موظف به انجام فعالیت و اقدام براساس رسالتشان هستند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و معاون رییس جمهور ادامه داد: در ارتباط با منابع آلودگی هوا که خارج از کشور قرار دارد امسال نشستی را در تهران با حضور وزرا و سازمان های بین المللی کشورهای همسایه داشتیم.
سلاجقه افزود: یکی از نتایج این نشست تاسیس سازمان منطقه‌ای محیط زیست بود که اساسنامه آن تایید شده و به وزارت امور خارجه ارسال کردیم و با تصویب کشورهای ۱۵ گانه این سازمان ایجاد می شود.
وی یادآور شد: تاسیس این سازمان ظرفیت بسیار مطلوبی در راستای حل مشکلات زیست محیطی به ویژه گرد و خاک است که بعد از تاسیس کارهای میدانی آغاز می شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار کرد: قرار بود در مهر ماه سال جاری تبادل کارشناسی با کشورهای همسابه داشته باشیم و همه شرایط هم مهیا شد ولی به دلیل تغییر دولت در عراق به تاخیر افتاد، مکاتبات لازم انجام شده و در اولین فرصت این کار انجام می شود.
سلاجقه در پاسخ به دیگر سوال ایرنا در ارتباط با اینکه چندین سال است که دیگر طرح اسقاط خودروهای کارکرده و با عمربالا اجرا نمی شود لذا سازمان محیط زیست برای ازرده خارج کردن این خودروها که تاثیرزیادی در آلودگی هوا دارند، چه برنامه ای دارد، گفت: در سنوات گذشته سالانه ۲۵ هزار خودرو از رده خارج می شد و امسال هم به طور جدی پیگیری خواهیم کرد.
وی ادامه داد: قرار شده به ازای تولید یا ورود هر خودروی وارداتی به کشور چهار خودرو از رده خارج شود که سازمان محیط زیست به عنوان دستگاه نظارتی بر این مهم نظارت خواهد داشت.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه به عنوان دستگاه نظارتی قصور و کم کاری را از هیچ نهاد و ارگانی نمی پذیریم، افزود: با رویکرد و برنامه هایی که در کشور داریم بی شک شاخص آلایندگی هوا رو به بهبود خواهد رفت.
سلاجقه بیان کرد: دیگر اجازه ورود فاصلاب شهری و صنعتی به محیط زیست به ویژه منابع آبی و تالاب های کشور از جمله زریبار را نمی دهیم.
وی با بیان اینکه تالاب زریبار سرمایه ملی است، ادامه داد: مشکلاتی و معضلات محیط زیست را باید با ارائه راهکار و برنامه های اصولی کاهش دهیم و این مهم باید دغدغه همه ما باشد.