شکر پس از ۱۲ سال ۷۰۰ دلاری شد قیمت شکر در بازارهای جهانی در طول ۳ سال بیش از ۱۰۰% رشد داشته‌ است و طلای سفید در طول هفته‌های گذشته نیز همچنان به رکورد شکنی خود ادامه‌ داده تا قیمت هر تن شکر به کانال ۷۰۰ دلار برسد. افزایش جهانی قیمت شکر تقاضا برای سهام […]

شکر پس از ۱۲ سال ۷۰۰ دلاری شد

قیمت شکر در بازارهای جهانی در طول ۳ سال بیش از ۱۰۰% رشد داشته‌ است و طلای سفید در طول هفته‌های گذشته نیز همچنان به رکورد شکنی خود ادامه‌ داده تا قیمت هر تن شکر به کانال ۷۰۰ دلار برسد. افزایش جهانی قیمت شکر تقاضا برای سهام تولیدکنندگان قند و شکر در بازارهای داخلی را نیز افزایش داده‌ است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، قیمت هر تن شکر هفته گذشته به ۷۰۰ دلار رسید، اگرچه با افزایش عرضه‌ها قیمت شکر خیلی زود از کانال ۷۰۰ دلاری عقب نشینی کرد ولی روند صعودی قیمت شکر همچنان ادامه‌دار است. براساس نمودار قیمتی شکر، تا چند ماه قبل تصور می‌شد افزایش قیمت شکر در محدوده ۶۰۰ دلار مهار خواهد شد ولی شکر پس از ۱۲ سال به قله ۷۰۰ دلار در تن رسید و حالا تا سقف تاریخی خود فاصله چندانی ندارد.

بالاترین قیمت شکر در بازارهای جهانی ۸۹۰ دلار در هر تن است. قیمت جهانی شکر در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ برای ۵ ماه بالاتر از ۸۰۰ دلار رفت ولی موفق به حفظ آن سنگر نبود، در نتیجه با افزایش سنگین عرضه‌ مواجه شد و تا ۳۰۰ دلار ریزش کرد. با این حال هفته گذشته قله ۷۰۰ دلاری را فتح کرد، حالا فعالان بازارهای جهانی از احتمال رشد قیمت شکر تا محدوده ۸۰۰ دلار می‌گویند ولی شکست سقف تاریخی قیمت شکر آسان نخواهد بود.

بازار داخلی با شکر ۷۰۰ دلاری

با فرض اینکه قیمت شکر در بازارهای داخلی دقیقا برابر با قیمت جهانی باشد و قیمت شکر در محدوده ۷۰۰ دلاری باقی بماند، هر هزار کیلو شکر با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بانک مرکزی و ۵۰ هزار تومانی بازار آزاد به ترتیب ۱۹ میلیون و ۹۵۰ هزار و ۳۵ میلیون تومان قیمت خواهد داشت. قیمت هر کیلو شکر با دلار بانک مرکزی حدود کیلویی ۲۰ هزار تومان و با دلار بازار آزاد ۳۵ هزار تومان است.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد اکنون قیمت هر کیلوگرم شکر در بازار داخلی بین ۲۶ تا ۲۸ هزار تومان است و زمزمه‌های افزایش آن تا بیش از ۳۰ هزار تومان وجود دارد. با توجه به هزینه حمل، گمرکی و زنجیره‌های تامین و توزیع شکر فروش شکر ۷۰۰ دلاری با قیمت کمتر از کیلویی ۳۰ هزار تومان در بازار آزاد بعید به نظر می‌رسد.

شیرینی صعود شکر در بازار سرمایه

افزایش قیمت شکر در بازارهای جهانی خیلی زود کام فعالان بازار سرمایه بخصوص در بخش قند و شکر را شیرین کرد و با افزایش چشم‌گیر تقاضا شاخص قند و شکر در بازار سرمایه قدرت صعودی شد.

شاخص گروه قند و شکر در بازار سرمایه نیز مانند قیمت جهانی شکر اگرچه سقف مهمی را پشت سر گذاشته‌اند ولی در چند قدمی سقف تاریخی خود قرار دارد ولی شاخص قند و شکر برای شکست سقف تاریخی نیازی به شکر ۸۰۰ دلاری ندارد، اگر این گروه موفق به دریافت افزایش قیمت برای سال جدید شوند شاید شاخص قند و شکر خیلی زودتر از قیمت جهانی شکر سقف شکنی کند.

فیلترهای ورود پول حقیقی در بازار سرمایه بیانگر ورود سرمایه‌گذاران جدید به گروه قند و شکر است. در این گروه نمادهای قجار و قنیشا به عنوان بزرگان بازار شرایط بنیادی خوبی دارند و در آخرین گزارش‌های مالی سودآوری قابل قبولی به ثبت رسانده‌اند. قثابت، قلرست، قزوین، قمرو، قشکر، قبیرا، قهکمت، قصفها، قشهد و قشیر از دیگر نماد شرکت‌های فعال در حوزه قند و شکر بازار سرمایه هستند.