صدای پای کریسمس از نصف‌جهان به گوش می‌رسد بازار اصفهان این روزها رنگ و بوی کریسمس گرفته است و بازاریان معتقدند عرضه اقلام کریسمسی نه‌تنها به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده، بلکه گردش مالی مطلوبی نیز به همراه دارد؛ گویی کریسمس بهانه‌ای برای رونق بازار در روزهای سرد زمستانی شده است. به گزارش خبرنگار پایگاه […]

صدای پای کریسمس از نصف‌جهان به گوش می‌رسد

بازار اصفهان این روزها رنگ و بوی کریسمس گرفته است و بازاریان معتقدند عرضه اقلام کریسمسی نه‌تنها به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده، بلکه گردش مالی مطلوبی نیز به همراه دارد؛ گویی کریسمس بهانه‌ای برای رونق بازار در روزهای سرد زمستانی شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایراسین، ویترین فروشگاه‌ها با حضور عروسک‌ بزرگ بابانوئل با ریش سفید و لباس‌های زنگوله‌دار قرمز به همراه گوزن‌های شمالی‌اش درکنار کاج‌های تزئین شده با گوی‌های شیشه‌ای و قرمزرنگ سبب شده حال وهوای بعضی از خیابان‌های اصفهان در نخستین روزهای زمستان چیزی کمتر از خیابان‌های یک شهر اروپایی نداشته باشد. این روزها عرضه اقلام کریسمسی در بعضی از خیابان‌های اصفهان نه‌تنها به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است، بلکه گردش مالی مطلوبی نیز برای فعالان آن به همراه دارد. گفت‌وگو با شماری ازبازاریان نشان می‌دهد اگرچه این لوازم قیمت بالایی دارد ولی تقاضا برای آن‌ها بالاست و کریسمس بهانه‌ای برای رونق نسبی بازار اصفهان در روزهای سرد زمستانی شده است.

مظنه اقلام کریسمس

۲۵۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان؛ این تنها قیمت یک درخت کاج مدل کریسمس است، درختی که نماد اصلی سال نو میلادی محسوب می‌شود. البته نه به تنهایی، بلکه باید گوی‌ها و چراغ‌های رنگی را نیز برای تزئین درخت کریسمس درنظر داشت. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت درخت کریسمس ساده با ارتفاع کمتر از ۹۰ سانتی متر از ۲۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و این بها برای مدل‌های برفی به بیش از ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد. درخت‌های کریسمس مدل کاج برف سنگین با ارتفاع دو متر به بالا نیز گران‌ترین نوع به شمار می‌آیند که برای خرید آن‌ها باید دست‌کم بودجه ۱۰ میلیون تومانی درنظر داشت.

پس از درخت کریسمس نوبت به گوی‌های رنگی می‌رسد که از وسایل تزئینی اصلی برای درخت کریسمس به حساب می‌آیند. در فروشگاه‌های نصف‌جهان قیمت گوی‌های تزئینی ویژه کریسمس بسته به جنس شیشه‌ای یا پلاستیکی، طرح‌دار و رنگی یا تک رنگ در بسته‌های ۶ تا ۱۲ تایی با قیمتی بین ۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسند. آویزهای درخت کریسمس در بازار اصفهان از تنوع بالایی برخوردارند و تا حوالی ۵۰۰ هزار تومان نیز قیمت‌گذاری می‌شوند. قیمت آویزهای نمدی طرح جوراب بابانوئل نیز بین ۳۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است.

عروسک بابانوئل از دیگر اقلام کریسمس است که درمقایسه با کاج‌های مصنوعی از تنوع بیشتری برخوردارند. این عروسک ریش سفید به تنهایی در فروشگاه‌های سطح شهر در بازه قیمت ۱۵۰ هزار تومان تا سه میلیون تومان به فروش می‌رسد. ولی اگر به دنبال عروسک لوکس و خاص بابانوئل همراه با گوزن‌های شمالی آن هستید، باید سری به فروشگاه‌های اینترنتی بزنید؛ برای نمونه عروسک‌های بابانوئل پولیشی با ارتفاع ۲۴۰ سانتی‌متری در یکی از فروشگاه‌های اینترنتی چهار میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و در فروشگاه‌ دیگری با قیمت پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. در این‌میان عروسک‌های کوچک بابانوئل نیز در ویترین فروشگاه‌های اصفهان و بساط دست‌فروشان شهر با قیمت کمتر از ۱۰۰ هزار تومان پیدا می‌شود.

اگرچه درخت کریسمس مزین به گوی‌های رنگی و بابانوئل از وسایل اصلی کریسمسی در بازار اصفهان به حساب می آیند ولی فروشندگان کالاهای تزئینی و فانتزی دیگری را برای کریسمس عرضه می‌کنند. طبق گفته بازاریان کلاه بابانوئل یکی از پرفروش‌ترین اقلام در بازار اصفهان است و این روزها بزرگ‌ترها بیشتر از کودکان به خرید کلاه بابانوئل علاقه دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت این کلاه در فروشگاه‌ها بین ۴۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است ولی در فروشگاه‌های اینترنتی کلاه بابانوئل با قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز پیدا می‌شود. بعضی اقلام مانند عینک بابانوئل، شمع بابانوئل، زیردرختی، جوراب کریسمسی هم در میان این اقلام به چشم می‌خورد که خرید هر کدام از آن‌ها به بودجه حداقل ۵۰ هزار تومانی نیاز دارد.

در ادامه باید به ظروف‌ کریسمس اشاره کرد که به نسبت کالاهای نام برده سابقه کمتری در جشن کریسمس دارند، با این وجود تقاضا برای خرید آن در اصفهان کم نیست. ظروف کریسمس بسته به جنس، طرح و اندازه با قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شوند که بشقاب‌های طرح کریسمسی آن از ۳۵ هزار تومان، ماگ‌های طرح بابانوئل از ۶۵ هزار تومان و جاشمعی از ۲۲ هزار تومان شروع می‌شود.