وزرای سابق کابینه رجب طیب اردوغان و نمایندگان حزب عدالت و توسعه ریاست همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس ترکیه را در اختیار گرفتند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از شبکه تلویزیونی تی. آر. تی خبر، در ادامه تغییر و تحولات مدیریتی ناشی از انتخابات اخیر پارلمانی ترکیه، امروز انتخابات داخلی برای تعیین روسای کمیسیون‌های تخصص […]

وزرای سابق کابینه رجب طیب اردوغان و نمایندگان حزب عدالت و توسعه ریاست همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس ترکیه را در اختیار گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از شبکه تلویزیونی تی. آر. تی خبر، در ادامه تغییر و تحولات مدیریتی ناشی از انتخابات اخیر پارلمانی ترکیه، امروز انتخابات داخلی برای تعیین روسای کمیسیون‌های تخصص مجلس ملی ترکیه برگزار شد.

بنا به این گزارش، در رای گیری داخل مجلس ملی ترکیه، خلوصی آکار وزیر پیشین دفاع ترکیه به عنوان رییس کمیسیون دفاع ملی و سلیمان سویلو وزیر کشور سابق این کشور نیز به عنوان رییس کمیسیون امور داخلی مجلس ترکیه انتخاب شدند.

همچنین در انتخابات امروز داخل مجلس ترکیه، عادل کارااسماعیل اوغلو به ریاست امور عمومی، حمل و نقل و گردشگری، ودات بیلگین نماینده شهر آنکارا از حزب حاکم عدالت و توسعه به ریاست کمیته بهداشت، خانواده، کار و امور اجتماعی، محمد موش نماینده شهر سامسون از حزب عدالت و توسعه به ریاست کمیته برنامه و بودجه و حسین یامان نماینده شهر هاتای از حزب عدالت و توسعه به ریاست کمیسیون رسانه‌های دیجیتال مجلس ترکیه برگزیده شدند.

بنا به اعلام شبکه تلویزیونی تی. آر. تی خبر، در انتخابات داخلی مجلس ملی ترکیه، واحد کریشچی وزیر سابق کشاورزی و جنگلداری ترکیه به ریاست کمیته امور روستایی و یوسف بیازیت نماینده شهر توکات از حزب عدالت و توسعه به ریاست کمیسیون قانون اساسی ترکیه برگزیده شدند.

همچنین در این انتخابات، مصطفی وارانک وزیر سابق صنعت ترکیه به ریاست کمیسیون صنعت، تجارت، انرژی، منابع طبیعی، اطلاعات و فناوری، فواد اوکتای معاون اول سابق اردوغان به ریاست کمیته روابط خارجی، سونای کارمیک نماینده شهر آدانا از حزب عدالت و توسعه به ریاست کمیسیون قضایی و دادرسی و محمود اوزر وزیر سابق آموزش به ریاست کمیسیون آموزش، فرهنگ، جوانان و ورزش مجلس ترکیه انتخاب شدند.

بنا به اعلام شبکه تلویزیونی تی. آر. تی خبر، در جریان انتخابات داخلی مجلس ملی ترکیه همچنین مراد کوروم وزیر سابق شهرسازی و محیط زیست ترکیه به ریاست کمیسیون محیط زیست، ویصل تیپی اوغلو نماینده شهر کوجا الی از حزب عدالت و توسعه به ریاست کمیسیون امنیت و اطلاعات و جنید یوکسل نماینده شهر استانبول از حزب عدالت و توسعه به عنوان رئیس کمیسیون عدالت انتخاب شدند.

هفته گذشته نیز «نعمان کورتولموش» معاون «رجب طیب اردوغان» در حزب عدالت و توسعه که در فهرست این حزب از شهر استانبول به پارلمان راه یافته است، به عنوان رییس دوره بیست و هشتم مجلس ملی ترکیه انتخاب شد.

نمایندگان دوره جدید مجلس ترکیه که از دو هفته پیش فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، در جریان انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در ۱۴ ماه می ۱۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) با مشارکت کم نظیر بیش از ۸۸ درصد مردم برگزیده شدند.

بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه، ائتلاف جمهور(حامیان اردوغان) ۳۲۳ کرسی مجلس این کشور را کسب کرده و اکثریت پارلمان را به دست گرفته و ائتلاف ملت (حامیان قلیچداراوغلو) و احزاب اپوزیسیون نیز ۲۱۲ کرسی مجلس ترکیه را کسب کرده است.

در مجلس کنونی ترکیه ائتلاف کار و آزادی(احزاب کُردی) ۱۰.۵۱ درصد آرا و ۶۶ کرسی دارد و در ترکیب حزبی نیز، حزب عدالت و توسعه با ۲۶۶ کرسی، جمهوری خواه خلق ترکیه با ۱۶۹ کرسی، چپ سبز با ۶۲ کرسی، حرکت ملی با ۵۰ کرسی و حزب نیک با ۴۴ کرسی، حزب دوباره رفاه با پنج کرسی و حزب کارگران ترکیه با چهار کرسی به مجلس ۶۰۰ نفری ترکیه به شکل اختصاصی راه یافته‌اند.

بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی ترکیه، همه ۱۶ نفر از اعضای کابینه دولت قبلی اردوغان که به عنوان نامزد انتخابات مجلس از شهرهای مختلف ترکیه معرفی شده بودند، برای حضور در بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس برگزیده شده‌اند.

منتخبان مردم در مجلس ترکیه که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.