افزایش وام‌های مسکن در چین و مجوز کانتری گاردن برای تمدید ۳ ساله پرداخت اوراق قرضه با واکنش مثبت بازار محصولات فولادی و فلزات پایه همراه بود. قیمت میلگرد و شمش فولاد در بنادر چین صعودی شده‌ است، ضمن اینکه تقاضا برای روی و قلع منجر به رشد قیمت این دو فلز پایه شد. به […]

افزایش وام‌های مسکن در چین و مجوز کانتری گاردن برای تمدید ۳ ساله پرداخت اوراق قرضه با واکنش مثبت بازار محصولات فولادی و فلزات پایه همراه بود. قیمت میلگرد و شمش فولاد در بنادر چین صعودی شده‌ است، ضمن اینکه تقاضا برای روی و قلع منجر به رشد قیمت این دو فلز پایه شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، یک ماه قبل خبر ورشکستگی اِورگراند غول ساخت و ساز چینی بازار محصولات فولادی را ملتهب کرد تا قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن حمایت مهم ۶۰۰ دلار را از دست بدهد. ضمن اینکه بدهی‌های کانتری گاردن یکی دیگر از بزرگان بخش ساخت و ساز در چین نیز ریسک سنگینی برای بازارهای جهانی بود ولی بسته‌های حمایتی چین از بخش ساخت و ساز منجر به افزایش قیمت محصولات فولادی به ویژه میلگرد در طول هفته‌های گذشته بود.

قیمت میلگرد در بازار آتی بندر شانگهای به ۳ هزار و ۷۸۲ یوان به ازای هر تن رسید، در بورس فلزات لندن نیز قیمت میلگرد در طول هفته‌های گذشته از کانال ۵۴۰ دلار به ازای هر تن تا ۵۶۵ دلار رشد کرد. افزایش قیمت جهانی میلگرد خبر خوبی برای میلگرد صادراتی ایران بود زیرا بنا برگزارش متال اکسپرت قیمت هر تن میلگرد صادراتی ایران به کانال ۵۰۰ دلار برای هر تن بازگشت.

قیمت میلگرد صادراتی ایران در طول تیرماه به شدت ریزشی شد و از بالای ۵۴۰ دلار تا ۴۹۰ دلار ریخت ولی با انتشار اخبار امیدبخش از بخش مسکن چین شرایط تغییر کرد. البته این اخبار تنها بازار میلگرد را متاثر نکرد بلکه با افزایش تقاضا برای انواع محصولات فولادی به خصوص شمش همراه بود، حتی قیمت فلزات پایه نیز متاثر از این خبر صعودی شد. قیمت هر تن قلع به ۲۵ هزار و ۸۰۰ دلار رسید، قیمت روی از کانال ۲ هزار و ۲۰۰ دلار تا ۲ هزار و ۵۰۰ دلار رشد کرد و هر تن آلومینیوم با حدود ۸۰ دلار افزایش قیمت معامله شد.

دریافت مجوز کانتری گاردن برای تمدید ۳ سال بازپرداخت اوراق قرضه خبر خوبی برای بازار فلزات پایه بود زیرا قیمت فلزت پایه به خصوص روی همبستگی بالایی با شرایط بخش ساخت‌و ساز چین دارد. دولت چین در طول دو سال گذشته از اِورگراند نیز حمایت کرد ولی این حمایت‌ها نتوانست مانع ورشکستگی این شرکت بزرگ شود، اکنون مدیران کانتری گاردن نسبت به حمایت‌های فعلی دولت چیز برای نجات این شرکت ابراز امیدواری می‌کنند. ضمن اینکه چینی‌ها وام‌های جدید در حوزه مسکن را بیش از انتظارات افزایش دادند. بلومبرگ در این‌باره نوشت: حمایت‌های اقتصادی اخیر مقامات چینی ممکن است تقاضای مسکن را تحریک کند و چشم‌انداز ساخت و ساز را بهبود ببخشد.

از طرفی باید در نظر داشت به طور سنتی ۲ ماه سپتامبر و اکتبر به فصل رونق ساخت‌وسازها به خصوص در چین شهرت دارد و هر سال در این ۲ ماه تقاضا برای محصولات فولادی و فلزات پایه افزایش می‌یابد. باید منتظر ماند و دید آیا پس از اتمام ماه اکتبر قیمت محصولات فولادی در همین سطح باقی می‌ماند؟