پایش بیماری مشمشه در جمعیت اسب‌های شهرستان کاشان رئیس شبکه دامپزشکی کاشان از پایش بیماری مشمشه در جمعیت اسب‌های شهرستان کاشان در سال جاری خبرداد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، عباس شاه میرزایی با بیان اینکه هیچ نوع واکسن موثری برای پیشگیری از بیمـاری مشمشه وجود ندارد مهمترین راه کنترل و پیشگیری از […]

پایش بیماری مشمشه در جمعیت اسب‌های شهرستان کاشان

رئیس شبکه دامپزشکی کاشان از پایش بیماری مشمشه در جمعیت اسب‌های شهرستان کاشان در سال جاری خبرداد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، عباس شاه میرزایی با بیان اینکه هیچ نوع واکسن موثری برای پیشگیری از بیمـاری مشمشه وجود ندارد مهمترین راه کنترل و پیشگیری از این بیماری مشترک بین انسان و حیوان را شناسایی و حذف حیوان آلوده دانست.

وی با بیان اینکه هیچ نوع واکسن موثری برای پیشگیری از بیمـاری مشمشه وجود ندارد، گفت: مهمترین راه کنترل و پیشگیری از این بیماری مشترک بین انسان و حیوان، شناسایی و حذف حیوان آلوده است.

شاه میرزایی افزود: در راستای مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، کارشناسان این شبکه به صورت دوره‌ای نسبت به پایش بیماری مشمشه در جمعیت دام‌های تک سمی که ناقل و مخزن بیماری مشمشه هستند اقدام و چنانچه مورد مثبتی مشاهده شود معدوم‌سازی دام مخزن انجام می‌ شود.

وی ادامه داد: در شهرستان کاشان ۷ باشگاه سوارکاری و مزرعه پرورش اسب و استر فعال با بیش از ۷۰ سر تک‌ سمی وجود دارد و از ابتدای سال جاری تا کنون ۳۰ سر اسب در کاشان پایش سرمی شده‌اند.

شاه میرزایی ضمن بیان اینکه هدف از این پایش ها مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و ارتقای بهداشت عمومی جامعه است گفت: مهمترین علت ابتلای تک سمیان به این بیماری تغذیه نامناسب و نگهداری حیوان در مکان‌های غیربهداشتی می باشد و جلوگیری از تردد غیر مجاز دام، رعایت شرایط قرنطینه‌ای و ضدعفونی نواحی آلوده می تواند نقش مهمی در مهار این بیماری داشته باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کاشان با بیان اینکه در پنج سال اخیر هیچ گونه مورد مثبتی از بیماری مشمشه در کاشان مشاهده نشده است گفت: مشمشه نوعی بیماری نادر و بالقوه کشنده باکتریایی است که از تک سمی‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود و این بیماری خطرناک با درگیر کردن دستگاه تنفس در انسان می‌تواند موجب مرگ شود.