تب کریمه کنگو از بیماری‌های عفونی است که جلوگیری از شیوع آن نیازمند رعایت الزامات بهداشتی هنگام نگهداری و ذبح دام است و نباید از مراکز غیر مجاز گوشت خریداری کرد.به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از خبرگزاری تسنیم از اصفهان ، تب کریمه کنگو از بیماری‌های عفونی است که از طریق […]

تب کریمه کنگو از بیماری‌های عفونی است که جلوگیری از شیوع آن نیازمند رعایت الزامات بهداشتی هنگام نگهداری و ذبح دام است و نباید از مراکز غیر مجاز گوشت خریداری کرد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از خبرگزاری تسنیم از اصفهان ، تب کریمه کنگو از بیماری‌های عفونی است که از طریق دام به انسان‌ها منتقل می‌شود و مدتی است که خبر شیوع این بیماری در نقاط مختلف کشور شنیده می‌شود.

جلوگیری از شیوع این بیماری نیازمند رعایت نکات بهداشتی به هنگام نگهداری و ذبح دام است. استان اصفهان به لحاظ رعایت این الزامات و همچنین مراقبت و درمان از افراد در صورت ابتلا به بیماری در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در اصفهان با اشاره به وضعیت استان اصفهان در ارتباط با این بیماری اظهار داشت: از ابتدای سال در حدود ۲۰ مورد مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شده که ۴ مورد مربوط به استان اصفهان و شهرستان فریدون‌شهر بوده و خوشبختانه هیچ کدام منجر به فوت نشده است.

پژمان عقدک در ارتباط با علائم تب کریمه کنگو عنوان کرد: این بیماری مثل یک بیماری ویروسی علامت‌های عمومی تب، سر درد و بدن درد دارد و نیز می‌تواند خونریزی و علائم گوارشی نیز پیدا کند؛ این علائم برای کسانی که در تماس با خون، گوشت و ذبح گوسفندان هستند هشدار دهنده است و باید در صورت بروز آنها به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

وی ادامه داد: همه بیمارستان‌ها در صورت مشاهده علائم در افراد آنها را برای انجام تست ارجاع می‌دهند و پیگیری‌های آن از طریق مراکز بهداشتی محل سکونت آنها صورت می‌گیرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ارتباط با راه‌های انتقال این بیماری به انسان تصریح کرد: راه انتقال این بیماری از طریق ذبح غیربهداشتی گوسفندان است و در تماس با خون اتفاق می‌افتد، بنابراین افرادی که در تماس با کشتار، فرآورده‌های خونی و گوشت دام هستند باید مراقب باشند و خانواده‌ها نیز پس از خرید گوشت دام باید ۲۴ ساعت آن را در یخچال قرار دهند و بلافاصله استفاده نکنند.

ذبح دام در کشتارگاه‌های رسمی همدان خطر انتقال و ابتلا به تب کریمه کنگو را کاهش می‌دهد

دامپزشکی به عنوان متولی نظارت بر ذبح در کشتارگاه‌ها مسئولیت جلوگیری از شیوع این بیماری در دام‌ها را دارد و این امر نیازمند توجه به رعایت اصول نگهداری و کشتار و همچنین مراقبت مردم است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان اظهار داشت: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که دامی نبوده و زمانی که در بدن دام قرار دارد موجب بیماری و بروز علائم در آن نمی‌شود.

شهرام موحدی با اشاره به راه‌های انتقال این بیماری از دام‌ها به انسان بیان کرد: زمانی که ویروس در بدن دام است در حدود یک هفته در خون آن گردش می‌کند؛ درصورتی که کنه در بدن این دام گردش پیدا کند، آلوده می‌شود و می‌تواند این ویروس را به دام‌ها یا انسان‌های سالم منتقل کند.

وی افزود: اگر در زمان حضور این ویروس در بدن دام کشتار دام صورت گیرد و انسان در تماس با خون و ترشحات آن قرار گیرد، امکان انتقال آن از طریق زخم‌ها و خراش‌های پوستی یا چشم وجود دارد و موجب ابتلا انسان به بیماری می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه گوشت مصرفی باید حتما از مراکز مجاز خریداری شود، گفت: یکی از راه‌های سالم‌سازی گوشت قرار دادن لاشه‌های دام کشتار شده به مدت ۲۴ ساعت در سالن‌های پیش‌سرد است؛ با اقدامات بسیار دامپزشکی و همکاری برخی شهرداری‌ها و بخش خصوصی بیش از ۹۹ درصد گوشت‌های مورد استفاده در استان روند پیش‌سرد را طی می‌کنند.

وی ادامه داد: لاشه در پیش‌سرد به علت روندی که در آن رخ می‌دهد اسیدی می‌شود و ویروس از بین می‌رود و مصرف آن مشکلی را به وجود نمی‌آورد؛ استان اصفهان در این زمینه پیشتاز است.

موحدی خرید گوشت از مراکز غیرمجاز را از عوامل گسترش این بیماری دانست و تصریح کرد: ما از مردم خواهش می‌کنیم که از خرید گوشت از مراکز غیرمجاز خودداری کنند چراکه در آنها فرآیند پیش‌سرد انجام نمی‌شود؛ اگر برای خرید گوشتی که اندکی ارزان‌تر است اقدام به خرید از مراکز غیرقانونی کنیم در واقع با جان خود و خانواده خود بازی می‌کنیم.

وی با اشاره به رعایت نکات بهداشتی مربوطه حین ذبح نذورات عنوان کرد: در کشتار مربوط به عید قربان تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شد و خواهش ما از مردم این است که برای نذورات دیگر خود از کشتار غیرمجاز دام در معابر و روبه‌روی منازل و خودروهای خود خودداری کنند و درصورت دریافت نذورات، گوشت را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: جگر خام به شدت امکان انتقال بیماری را افزایش می‌دهد؛ بنابراین مردم باید از خوردن آن خودداری کرده و حتما پیش از مصرف، آن را به صورت کامل طبخ کنند.

وی با اشاره به امکان انتقال بیماری در سفرهای مردم بیان کرد: با توجه به فصل تابستان و شروع طبیعت‌گردی، مردم باید بسیار دقت کنند و در صورت اسکان در طبیعت مراقب گردش کنه‌ها در آنجا باشند و اقدامات لازم را در این راستا انجام دهند.

موحدی در ارتباط با اقدامات دامپزشکی در راستا گسترش بهداشت در کشتارگاه‌ها گفت: آموزش‌های کامل در این زمینه توسط دامپزشکی به قصاب‌ها، سلاخ‎ها و کارگران در کشتارگاه‌ها و نیز ناظران ذبح شرعی و روحانیان داده شده است و بروشور‌ها، جزوه‌های آموزشی و موشن‌گرافی دقیقی در این زمینه تهیه و به صورت گسترده منتشر شده است.

وی افزود: بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع از واحدها، بیش از ۲۰ هزار راس دام سبک و بیش از هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین سم‌پاشی شده است اما این کافی نیست و دهیاران، شورا روستاها، مردم و دامداران روستایی و عشایری نیز باید به این امر توجه داشته و سم‌پاشی را به صورت متمرکز و در یک زمان واحد انجام دهند