از مازوت‌سوزی هنوز خبری نیست/ مسئولان در زمان بحران، راه‌های جایگزین را تجربه کنند! رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نوشت: مشعل‌های نیروگاه شهید منتظری هنوز مازوت نمی‌سوزانند، لذا مسئولیت فرد فردِ ما است که از همدیگر بخواهیم در سرما و گرما مصرف بهینه انرژی داشته باشیم تا شهر به نفس‌نفس زدن نیفتد و […]

از مازوت‌سوزی هنوز خبری نیست/ مسئولان در زمان بحران، راه‌های جایگزین را تجربه کنند!

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نوشت: مشعل‌های نیروگاه شهید منتظری هنوز مازوت نمی‌سوزانند، لذا مسئولیت فرد فردِ ما است که از همدیگر بخواهیم در سرما و گرما مصرف بهینه انرژی داشته باشیم تا شهر به نفس‌نفس زدن نیفتد و از مسئولان امر نیز بخواهیم در زمان بحران، راه‌های جایگزین را تجربه کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، مصطفی نباتی‌نژاد در صفحه اجتماعی خود در «ویراستی» نوشت:

«به اتفاق تعدادی از همکاران، بازدیدی از نزدیک‌ترین نیروگاه به شهر داشتیم.

نیروگاه شهید منتظری با قدمتی ۳۷ ساله، واقع در شمال غربی شهر و با راندمان ۳۴ درصد که حدود نیمی از مصرف برق اطراف خود را تأمین می‌کند. ۱۰ سالی می‌شود که به بخش خصوصی واگذار شده و دو سالی هم هست که در زمان شدّت سرما و افزایش مصرف گاز خانگی مجبور می‌شود برای تأمین سوختش از مازوت کمک بگیرد!

البته مالک اصفهانی اش به ما اعلام می‌کند: اگر دست خودم بود، حاضر بودم ضرر کنم، ولی مازوت نسوزانم!

مدیران کهنه‌کار و نوپای آن هم در اندیشه تحول فناورانه برای افزایش ظرفیت تولید و کاهش مصرف سوخت هستند و ایده‌های نوینی همچون تأمین مالی از بازار جهانی کربن در سر دارند که انصافاً جای قدردانی دارد.

در حین توضیحات اعلام می‌کنند: به‌رغم تلاش‌های شبانه‌روزی دولت و بخش خصوصی، متوسط رشد سالانه تولید برق کشور ۳ درصد و متوسط رشد مصرف ۵ درصد رکورد زده است! و این روندهای نگران کننده نشان دهنده یک ناترازی بحرانی است که بلای جان ما ایرانیان شده است.

از مازوت‌سوزی هنوز خبری نیست/ مسئولان در زمان بحران، راه‌های جایگزین را تجربه کنند

از طرفی فشارهای اقتصادی و پایین بودن قدرت خرید بسیاری از مردم اجازه کنترل مصرف با آزادشدن قیمت‌ها را نمی‌دهد و از طرف دیگر، پایین بودن قیمت، مصرف زدگی مهارنشدنی را منجر شده؛ و این چنین است که مصرف‌زدگی در زمستان برای تأمین برق خانگی به اجبار روزهای آلوده به سوغات می‌آورد و در تابستان چراغ تولید و اقتصاد را خاموش می‌کند. و افسوس که این دور باطل، این سال‌ها به‌طور فزاینده‌ای رو به رشد است.

کارشناسان [به‌طور مطلق] راهکار مسئله را واقعی‌شدن قیمت‌ها و تخصیص مشوّق های هدفمند می‌دانند که این مُهِم، پذیرش اجتماعی و تدبیر در حکمرانی را می‌طلبد.

تیم مدیریت شهری نیز بواسطه مأموریت خود برای مراقبت از شهرزندگی نگران از توسعه متراکم صنایع در بیخِ گوش شهر است و به همه صنایع مستقر در این نزدیکی پیشنهاد می‌دهد که از شهر دور شوند و به سهم خود هم قول می‌دهد که به آن‌ها کمک کند تا زیانشان جبران شود؛ اما متأسفانه اختیارها محدود است و تحقق این دست پیشنهادها به اراده‌های بالاتری نیاز دارد!

بعد از یک گفت‌وگوی مفصل به بازدید از کارخانه رفتیم. خوشبختانه مشعل‌ها هنوز مازوت نمی‌سوزانند؛ لذا مسئولیت فرد فردِ ما و شماست که از همدیگر بخواهیم در سرما و گرما مصرف بهینه انرژی داشته باشیم تا شهر به نَفَس نَفَس زدن نیفتد و از مسئولان امر نیز بخواهیم تدبیر کنند و در زمان بحران راه‌های جایگزین تجربه کنند.»