قرار است تا ساعاتی دیگر «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان به دعوت رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به تهران سفر کند، سفری ۲ روزه که تعدادی از وزرا و مقامات ارشد این کشور، سلطان عمان را همراهی می‌کنند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، امروز دربار سلطنتی عمان در بیانیه‌ای درخصوص این سفر […]

قرار است تا ساعاتی دیگر «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان به دعوت رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به تهران سفر کند، سفری ۲ روزه که تعدادی از وزرا و مقامات ارشد این کشور، سلطان عمان را همراهی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، امروز دربار سلطنتی عمان در بیانیه‌ای درخصوص این سفر اعلام کرده که «هیثم بن طارق» سلطان این کشور در سفر به تهران به مدت دو روز به منظور تحکیم پیوندهای دوستی و تقویت روابط مثمر ثمر و حسن همجواری میان این کشور و ایران و در پاسخ به دعوت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر می‌کند.

در این بیانیه آمده است که این سفر در چارچوب رایزنی‌ها و هماهنگی‌های مستمر میان رهبران دو کشور برای بحث در مورد تحولات مختلف در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و ارتقای هر آنچه که موجب بهبود جنبه‌های موجود همکاری میان دو کشور در زمینه های مختلف می‌شود، انجام خواهد شد.

سفری با طعم تقویت دوستی های پایدار

سفر سلطان عمان و هیات همراه به تهران در حالی انجام می شود که منطقه در ماه های اخیر روند خوبی را در چند پرونده منطقه ای پشت سر گذاشته، پرونده هایی که مسقط نقش مثبتی همچون برقراری رابطه میان تهران – ریاض و جنگ یمن در آنها داشته است.

یکی از پرونده های مهم منطقه ای که در ماهها و سال های گذشته مقامات عمان تلاش های زیادی در آن کردند، موضوع حل اختلافات میان تهران – ریاض بود که این تلاش ها با همکاری پکن و بغداد بالاخره در ۱۹ اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۱) به ثمر نشست و دو کشور ایران و عربستان از آن به بعد اقدام به عادی سازی روابط و بازگشایی سفارت خانه خود در کشور مقابل کردند. برقراری رابطه میان تهران – ریاض یک تاثیر مستقیم منطقه ای هم داشت که در موضوع برقراری رابطه میان ریاض – دمشق بود.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی بالاخره پس از ۱۲ سال در ۲۹ فروردین ماه سال جاری به دمشق سفر و با بشار اسد رییس جمهور سوریه دیدار و گفت وگو کرد؛ این سفر از دو جهت حایز اهمیت بود؛ موضوع اول برقراری رابطه میان ریاض – دمشق و مساله دوم دعوت از سوریه برای بازگشت به اتحادیه عرب؛ که در نتیجه آن “بشار اسد” در ۲۹ اردیبهشت ماه جهت شرکت در نشست سران این اتحادیه راهی عربستان شد و از این تاریخ صفحه جدیدی میان سوریه و کشورهای عربی گشوده شد.

از ابتدای جنگ یمن و تجاوز به این کشور در ششم فروردین ماه سال ۱۳۹۴، عمان تلاش خود را برای برقرای آتش بس میان طرف های درگیر آغاز کرد و این پرونده در چند ماه اخیر به نتایج خوبی برای برقراری آتش بس رسیده و امید می رود در آینده نزدیک مردم مسلمان و مظلوم یمن پس از سال ها طعم صلح و آرامش را بچشند.

پادر میانی چندین باره میان تهران – واشنگتن و تهران – بغداد در دوران رژیم بعث صدام از دیگر اقدامات خوب هیات حاکمه قبلی و فعلی حکومت سلطان نشین عمان بشمار می رود و نشان می دهد که سران مسقط همواره دید خیرخواهانه و مصلحانه در مسایل منطقه ای و بین المللی به ویژه درباره جمهوری اسلامی ایران داشته و دارند.

یکی از پرونده های مهمی که هم اکنون مسقط پیگیر آن می باشد موضوع برقراری رابطه میان قاهره – تهران است که در سفر چند روز پیش سلطان هیثم به مصر نیز پیگیری شد و احتمالا وی حامل پیام های مهمی درخصوص مسایل منطقه ای و بین المللی باشد.

نگاه متقابل مثبت تهران به مسقط

پس از پیروزی انقلاب اسلامی دولت های مختلف ایران هم نظر مثبتی نسبت به عمان و مقامات این کشور داشته اند و اوج این نگاه در دوم خرداد ماه سال گذشته (۱۴۰۱) و با سفر آیت الله رییسی به مسقط و تقویت بیشتر روابط نمایان تر شد.

سفر آیت الله رییسی پس از روی کار آمدن سلطان هیثم که پس از وفات سلطان قابوس، سلطان عمان شده بود، اولین سفر رئیس جمهور ایران به این کشور در دوره سلطان جدید عمان بود.

رئیس جمهوری ایران که در دوم خرداد سال گذشته در پاسخ به دعوت رسمی “هیثم بن طارق” سلطان عمان و در رأس هیئتی عالی رتبه سیاسی و اقتصادی به این کشور سفر کرده بود به محض ورود به فرودگاه مسقط مورد استقبال سلطان عمان و مقامات عمانی قرار گرفت.

در سفر آیت الله رییسی به عمان ۱۲ سند همکاری میان مقامات دو کشور در حوزه های انرژی، سیاسی، حمل و نقل، همکاری های دیپلماتیک، روابط تجاری و اقتصادی، علمی، محیط زیست و ورزشی به امضا رسید و رئیس جمهور کشورمان طی سخنانی در عمان با اشاره به اینکه روابط تهران ـ مسقط در طول تاریخ همواره روابط خوب و سازنده‌ای بوده است، گفت که هر چند شاهد روابط خوبی بین دو کشور هستیم، اما این سطح از روابط قانع کننده نیست.

رئیسی با تاکید بر اینکه باید ظرفیت‌های متنوع مغفول مانده میان ایران و عمان احیا شود، خاطرنشان کرد که میزان تجارت، حمل و نقل و همکاری‌های اقتصادی میان تهران و مسقط، به ویژ

ه در حوزه انرژی و ترانزیت کالا باید افزایش یابد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های مختلف صنعتی و پزشکی نیز گفت که ایران می‌تواند انتخاب مناسبی برای مردم عمان در حوزه سلامت و پزشکی باشد.

سفر امروز سلطان عمان به تهران که در پاسخ به سفر سال گذشته آیت الله رییسی به مسقط می باشد می تواند در پیشبرد توافقات حاصله و تعمیق بیشتر روابط تاثیر بسیار زیادی داشته باشد و مطمئنا ادامه روند دوستی های میان تهران – مسقط نه تنها برای مردم دو کشور بلکه برای مردم و کشورهای منطقه نیز همانند گذشته مفید خواهد بود.