پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون در اردستان آغاز شد رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان گفت: پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون در اردستان آغاز شده است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، حسن ذبیحی اظهار داشت: پویش ملی غربالگری دیابت و پرفشاری خون ویژه افراد بالای ۱۸ سال و بانوان […]

پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون در اردستان آغاز شد

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان گفت: پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون در اردستان آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، حسن ذبیحی اظهار داشت: پویش ملی غربالگری دیابت و پرفشاری خون ویژه افراد بالای ۱۸ سال و بانوان باردار در شهرستان اردستان برگزار می‌شود.

وی افزود: برای شرکت در غربالگری دیابت و خون بالا با در دست‌داشتن کد ملی به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت یا پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت محل سکونت مراجعه کنند که شروع طرح از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان گفت: بیماری دیابت در ایران نزدیک به ۱۵ سال شروع و دیابت دوبرابر شده است و در حال حاضر هفت میلیون و پانصد هزار نفر از افراد بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت هستند که در استان اصفهان ۴۵۰ هزار نفر بیمار در افراد بالای ۲۵ سال وجود دارد و در جهان از هر ۱۰ نفر یک نفر مبتلا به دیابت است.

وی ابراز کرد: طبق آمار در ایران و استان اصفهان از هر هفت نفر یک نفر به دیابت مبتلا است و شیوع فشارخون در ایران و اصفهان در حال حاضر بالای ۲۳ میلیون نفر از افراد بالای ۱۸ سال مبتلا به فشارخون هستند و در استان اصفهان یک میلیون و ۲۲۰ هزار نفر بیمار در افراد بالای ۱۸ سال هستند و در جهان از هر هفت نفر یک نفر به فشارخون بالا مبتلاست و در ایران و اصفهان از هر سه نفر یک نفر مبتلا هستند.

ذبیحی بیان کرد: فشارخون بالا یکی از مهم‌ترین عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی عروقی و غیرواگیر است که قابل‌کنترل و تعدیل است و غربالگری تشخیص زودرس و کنترل فشارخون بالا جزء ضروری برنامه‌های پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر مهم است و فشارخون بالا علی‌رغم آنکه به‌آسانی تشخیص داده می‌شود غالباً بی‌علامت و بسیار شایع است و بهترین راه شناسایی آن اندازه‌گیری فشارخون توسط دستگاه فشارسنج است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان بیان کرد: نگرانی عمده از پاندمی دیابت افزایش شیوع ناتوانی و مرگ‌ومیر حاصل از عوارض بیماری است که ۱۵ درصد کل بودجه بهداشتی جامع را به خود اختصاص می‌دهد و دیابت با عوارضی چون بیماری‌های قلبی عروقی مسئول چهار میلیون مرگ در سال بوده و علت ۹ درصد کل مرگ‌های جهان محسوب می‌شود و از نظر بار بیماری‌ها در رتبه چهارتا ۱۰ در کشورهای مختلف قرار دارد.

وی تأکید کرد: پویش ملی غربالگری دیابت و پرفشاری خون برای ارتقای سلامت خانواده‌ها بوده و اهداف کلی آن افزایش نسبت شناسایی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون در کشور است و افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل دیابت و پرفشاری خون بوده است.

ذبیحی تصریح کرد: همه افراد ۱۸ سال و بالاتر ایرانی ساکن در کشور و بانوان باردار در همه گروه‌های سنی تعریف گروه هدف ۱۸ سال و بالاتر بوده و فرد ۱۸ سال و بالاتر شامل فردی است که تاریخ تولد او قبل از ۲۰ آبان ۸۴ باشد و در تاریخ مقرر به پایگاه‌های برنامه ملی مراجعه کندو جمعیت هدف پویش در شهرستان اردستان ۲۳ هزار و ۹۳۰ نفر و در روستاها ۹ هزار و ۹۱ نفر هستند