اسماعیل زارعی کوشا روز پنجشنبه در ۲ نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی و کارگروه توسعه صادرات استان که در سالن شهدای گمنام استانداری تشکیل شد، اظهار داشت: اصلاح روندها و رویه‌های مرزی و آسیب شناسی مسائل مربوطه یکی از ضروریاتی است که باید به سرعت انجام شود. وی اضافه کرد: با توجه به شرایط امروز […]

اسماعیل زارعی کوشا روز پنجشنبه در ۲ نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی و کارگروه توسعه صادرات استان که در سالن شهدای گمنام استانداری تشکیل شد، اظهار داشت: اصلاح روندها و رویه‌های مرزی و آسیب شناسی مسائل مربوطه یکی از ضروریاتی است که باید به سرعت انجام شود.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط امروز مرزهای استان و زیرساخت های موجود در آن بعد از چهل سال هنوز شاهد وضعیت قابل قبولی نیستیم و در این راستا هم قصد متهم کردن هیچ دولت و مسوولی را نداریم.

استاندار کردستان افزود: در حال حاضر پروژه‌های بزرگی در مرز باشماق مریوان در حال اجرا است و تلاش کردیم توجه مدیران کشوری را برای ساماندهی و جذب اعتبارات بیشتر به منظور سرعت بخشی به این پروژه‌ها جلب کنیم.

زارعی کوشا یادآور شد: مسائل مربوط به مرزنشینان و کارت های مرزنشینی هم نیاز به بروز رسانی و جمع بندی بهتر مباحث مربوطه و ارائه راهکار و پیشنهادات اجرایی دارد.

وی گفت: اگر با توجه به شرایط اقتصادی کشور میزان تخفیف گمرکی داده شده به مرزنشینان کفایت نمی کند و نیاز به افزایش دارد باید به صورت اصولی این مهم مطرح شود تا در سطح کشور آن را پیگیری کنیم.

استاندار کردستان اظهار داشت: همه موارد و مسائل مربوط به مرز باید در قالب بسته پیشنهادی تهیه و تدوین شود تا در سفر هیات دولت به کردستان آن را مطرح کنیم و موارد مربوط به اصلاح فرآیندهای مبادلات مرزی هم در این بسته به خوبی مطرح شود.

زارعی کوشا با اشاره به اینکه در راستای دیپلماسی اقتصادی دولت به استانداران استان های مرزی اختیار لازم را داده است، افزود: دولت از رونق مرزها و بازارچه های مرزی حمایت می کند بنابراین باید از این فرصت در راستای رونق صادرات نهایت بهره را ببریم.

وی ادامه داد: چند سالی است که بازارچه مرزی سیف سقز تعطیل است و این موضوع باید بررسی و برای آن تصمیم گیری شود تا تکلیف آن مشخص گردد.

استاندار کردستان در این جلسه سرپرست فرمانداری شهرستان مریوان را به عنوان نماینده ویژه استاندار برای پیگیری موارد مربوط به ساماندهی مرز باشماق انتخاب و معرفی کرد.

در این جلسه مصوبه های برپایی نمایشگاه واحدهای دانش بنیان در اقلیم کردستان عراق و همچنین دومین نمایشگاه اختصاصی توانمندی های تولیدی کردستان با مدیریت شرکت شهرک های صنعتی استان با موافقت همه اعضای جلسه به تصویب رسید.

کویستان عبدالحکیمی/ کردستان