تدوین‌کنندگان طرح مالیات بر عایدی سرمایه، به منظور جلوگیری از مخالفت‌ها، ناگزیر به اعطای معافیت‌های گسترده شده‌اند و این موضوع قطعاً کارآمدی این پایه مالیاتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، در روزهای اخیر بحث و گفت‌وگو در مورد طرح مالیات بر عایدی سرمایه شدت گرفته است؛ برخی از نمایندگان […]

تدوین‌کنندگان طرح مالیات بر عایدی سرمایه، به منظور جلوگیری از مخالفت‌ها، ناگزیر به اعطای معافیت‌های گسترده شده‌اند و این موضوع قطعاً کارآمدی این پایه مالیاتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، در روزهای اخیر بحث و گفت‌وگو در مورد طرح مالیات بر عایدی سرمایه شدت گرفته است؛ برخی از نمایندگان مجلس و مقامات دولتی معتقدند که تصویب هر چه سریع‌تر این طرح می‌تواند منجی بازار آشفته ارز باشد؛ همچنین با اجرایی‌شدن آن بساط سوداگری و سفته‌بازی در بازارهای غیرمولد جمع خواهد شد.

از طرف دیگر برخی از کارشناسان اقتصادی ضمن تأکید بر مزایای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، نسبت به برخی از ایرادات طرح فعلی ابراز نگرانی کرده‌اند؛ به گفته این دسته از کارشناسان، تصویب و اجرای شتاب‌زده قانون مالیات بر عایدی سرمایه ممکن است فواید بلندمدت آن برای اقتصاد ایران را کاهش دهد.

آیا اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه موفقیت‌آمیز خواهد بود؟

پریسا مهاجری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در خصوص آسیب‌شناسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در همایش معرفی و ارزیابی این طرح گفته است: توصیه نهادهای بین‌المللی برای اجرا و پیاده‌سازی یک قانون (با درنظرگرفتن ملاحظات نظری و اجرایی آن)، رعایت دو پیش‌شرط «تورم پایین کشور» و «اجرا توسط دولت‌های محبوب» است.

وی با طرح سؤالی از موافقان طرح فعلی مالیات بر عایدی سرمایه مطرح کرد: به طور کلی قانون تکالیفی برای طیف وسیعی از مردم در نظر گرفته و تمامی آحاد جامعه را درگیر می‌کند؛ درصورتی‌که طبق معافیت‌های این طرح، به‌نوعی ادعا می‌شود که تنها یک درصد از جامعه به عنوان هدف در نظر گرفته شده است؛ بنابراین دلیل تصویب این قانون چیست؟! آیا نمی‌توان برای آن یک درصد افراد مشمول، طرح دیگری پیگیری شود که عمومیت مردم را درگیر نکند؟

فقط ۷ درصد از مجریان CGT به سراغ ارز و طلا رفته‌اند

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه فقط ۷ درصد از کشورهای مجری CGT یا مالیات بر عایدی سرمایه بر کالاهایی مانند ارز و طلا مانور داده‌اند؛ گفت: اگر یک بررسی اجمالی داشته باشیم متوجه می‌شویم که این کشورها اصلاً دلیلی برای این اقدام نمی‌بینند؛ چراکه با اتخاذ راهکارهای اصلی، صیانت ویژه‌ای از ارزش پول ملی خود و قدرت برابری خرید شهروندان خود دارند.

وی با اشاره به اینکه طی سالیان گذشته متأسفانه در کشور ما توفیق چندانی در زمینه حفظ و ثبات ارزش پول ملی حاصل نشده است؛ بیان کرد: در چنین شرایطی قصد داریم با مکانیزم‌ها و روش‌هایی برای فعالان اقتصادی و عموم مردم ایجاد زحمت و دردسر کنیم تا از این طریق، بر نقل و انتقال ارز و طلا مالیات وضع کرده تا بر قیمت آنها تأثیرگذاری ایجاد کنیم.

مهاجری ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که از بین رفتن ثبات و ارزش پول ملی ریشه در سیاست‌های ناکارآمد دولت‌ها دارد و بدین‌ترتیب نباید با مطرح کردن ابتکارات فرعی مثل طرح مالیات بر عایدی سرمایه -که خود ممکن است به دلیل عدم در نظر گرفتن ملاحظات نظری در اجرا موفق ظاهر نشود-، اصل ماجرا یعنی لزوم حفظ ارزش پول ملی را فراموش و رها کرد.

معافیت‌های زیاد، پاشنه آشیل طرح مالیات بر عایدی سرمایه

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه اصول مهم نظری در طرح مالیات بر عایدی سرمایه به‌خوبی رعایت نشده است، گفت: تدوین‌کنندگان این طرح به دلیل جلوگیری از بروز مخالفت‌ها، ناگزیر به اعطای معافیت‌های گسترده شده‌اند و به عبارتی هدف‌گیری طرح به یک درصد از جامعه تقلیل داده شده است.