وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تخصیص ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی در بودجه ۱۴۰۱ خبر داد و سرعت بخشی به صدور مجوزهای کسب و کار را خواستار شد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، سیدصولت مرتضوی – در چهل و هفتمین نشست ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی که در مجموعه […]

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تخصیص ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی در بودجه ۱۴۰۱ خبر داد و سرعت بخشی به صدور مجوزهای کسب و کار را خواستار شد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، سیدصولت مرتضوی – در چهل و هفتمین نشست ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی که در مجموعه تلاش در حال برگزاری است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری بر مانع‌زدایی از اشتغال تاکید فرمودند چرا؟ چون اشتغال مانعی ندارد. اگر کسی خواست در خانه خود سنگی را بتراشد و پیکرتراش شود آیا باید به اواجازه بدهیم؟ مانع‌زدایی یعنی مانع اشتغال را برداریم.
وی ادامه داد: امروز جوانان خلاق با آموزش‌های نظری و عملی می توانند بهترین کسب و کار را داشته باشند. ما باید بستر کار خیر را فراهم کنیم.
وزیر کار تصریح کرد: هرکس با هر سلیقه‌ای که می‌خواهد کار کند، از گلدوزی تا نقاشی یا راه اندازی دار قالی، باید این فرصت برای او فراهم شود و مانع زدایی و شرایط کسب و کار را برای آنها فراهم کنیم

مرتضوی افزود: در حال حاضر برخی مشاغل هستند که نیاز به هزینه زیاد ندارد و ما باید تا می‌توانیم هزینه‌های آنها را کاهش دهیم. مثلا در گذشته یک گاوداری، خانوادگی اداره می شد و نگهبان و کارگر شیفتی نمی‌خواست، چون خانواده‌ها با هم کار می‌کردند و هزینه تمام شده کم می‌شد لذا تا می توانیم باید فرایند صدور مجوزهای کسب و کار را تسهیل کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اهمیت مشاغل خانگی اظهار کرد: مشاغل خانگی به چند دلیل مهم است اول اینکه اشتغال ایجاد می کند، دوم مردم در آرامش زندگی می کنند، سوم نظام استاد – شاگردی تقویت می‌شود و افراد به طور رایگان کار را یاد می‌گیرند.
وی خواستار سرعت بخشی به صدور مجوزهای کسب و کار شد و گفت: اگر فرد متقاضی برای طبخ غذای خانگی مجوز گرفت و ضوابط را رعایت نکرد، می توان مجوزش را ۱۰ رور تعلیق کرد تا شرایط و شیوه کسب و کار خود را اصلاح کند.
مرتضوی افزود: قالیبافی از قدیم الایام یکی از عمده‌ترین تولیدات ما بوده است که نیاز به مجوز یا سخت گیری ندارد، از سوی دیگر باید بستر صادرات را فراهم کند ولی متاسفانه ما در همان ابتدای مسیر گرفتار شدیم لذا معتقدم همه مسئولین باید دست به دست هم بدهیم تا مشکل اشتغال در کشور را حل و در عین حال از مشکلات مردم گره گشایی کنیم. برای فراهم کردن فرصت اشتغال جوانان باید چرخه مدیریتی را توسعه بدهیم.
وزیر کار گفت: چرا باید بازار فرش ما در دنیا سیر نزولی پیدا کند در حالی که می‌توانیم از این راه درآمد داشته باشیم و هزینه‌ها را کم کنیم؟
وی در پایان با اشاره به تخصیص ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال خانگی در بودجه ۱۴۰۱، گفت: پرداخت ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات می‌تواند دست‌کم ۳۰ هزار فرصت شغلی به دنبال داشته باشد. اگر ۵۰ میلیون تومان به یک نفر به طور رایگان بدهیم، قطعاً اثرات و برکات بسیاری دارد و به شاغل شدن او کمک می کند.