مهاجرت زنان تاثیرگذار در پی بی توجهی دولت خزعلی درخصوص نشست وزرای آیورا و ارتباط این نشست با سند ۲۰۳۰ به داشتن حق تحفظ ایران در این سند اشاره کرد و گفت: در سند اولیه موضوع همجنس گرایی مطرح بود که با خواست جمهوری اسلامی این امر پس از رایزنی ها حذف شد. به گزارش […]

مهاجرت زنان تاثیرگذار در پی بی توجهی دولت

خزعلی درخصوص نشست وزرای آیورا و ارتباط این نشست با سند ۲۰۳۰ به داشتن حق تحفظ ایران در این سند اشاره کرد و گفت: در سند اولیه موضوع همجنس گرایی مطرح بود که با خواست جمهوری اسلامی این امر پس از رایزنی ها حذف شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، شب گذشته انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در دولت سیزدهم در یک برنامه تلویزیونی با معصومه ابتکار در خصوص نحوه سیاست گذاری کشور در حوزه زنان  به مناظره نشستند.

خزعلی در این مناظره با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه زنان به عهده داری آیورا برای آموزش زنان حاشیه اقیانوس هند از سوی ایران اشاره کرد که با مخالفت ابتکار همراه بود.

ابتکار با طرح این پرسش که آیا عملکرد آیورا در چارچوب سند ۲۰۳۰ است؟ یا خیر، گفت: ظاهرا آنچه برایتان مصلحت است برای دولت ما نبود!

البته خزعلی با رد اظهارات ابتکار درخصوص نشست وزرای آیورا و ارتباط این نشست با سند ۲۰۳۰ به داشتن حق تحفظ ایران در این سند اشاره کرد و گفت: در سند اولیه موضوع همجنس گرایی مطرح بود که با خواست جمهوری اسلامی این امر پس از رایزنی ها حذف شد و ما توانستیم آنطور که باب میلمان است نحوه آموزش را تنظیم کنیم.

کشورهای عضور اتحادیه آیورا
در حقیقت اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) از ۲۳ کشور نظیر آفریقای جنوبی، هند، ایران، سنگاپور، مالزی، اندونزی، تایلند، سریلانکا، استرالیا، امارات، عمان، یمن، بنگلادش، کنیا، موریس، تانزانیا، ماداگاسکار، موزامبیک، سیشیل و فرانسه تشکیل شده است که از سال ۱۹۹۷ میلادی (۱۳۷۵ شمسی) با ابتکار هند و موریس فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون کشورهای چین، ژاپن، مصر، انگلیس و آمریکا هم به عنوان ناظر در این سازمان بین‌المللی حضور دارند.

گفتنی است، این اتحادیه بر پایه بهبود و تسریع همکاری‌های اقتصادی و گردهمایی نمایندگان دولت، تجار و دانشگاه‌ها بنا شده و با در نظر گرفتن اصل چندجانبه گرایی در جهت گسترش تفاهم و همکاری سودمند دوجانبه از طریق اجماع نظر، نگرش تکاملی و عدم مداخله جویی تلاش می کند و اکنون مدیریت کارگروه توانمندسازی اقتصادی آیورا به عهده جمهوری اسلامی ایران سپرده شده است اما پس از مناظره شب گذشته این شائبه در اذهان عمومی ایجاد شده که آیا اتحادیه آیورا از سند جنجالی ۲۰۳۰ حمایت و پیروی می کند یا خیر؟

بر این اساس خزعلی در حساب توییتری خود اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنان بر موضع خود در مخالفت با اجرای بند آموزش سند ۲۰۳۰ در کشور پابرجاست و مدیریت کارگروه توانمندسازی اقتصادی آیورا که ایران به مدت دو سال عهده دار آن است، ارتباطی با ۲۰۳۰ ندارد.

همچنین معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در توییتی دیگر اعلام کرد: آیورا نهادی با هدف توسعه همکاری‌های تجاری-اقتصادی است و با ریاست جمهوری اسلامی ایران بر کارگروه بانوان آیورا، زنان متخصص ایرانی، زنان کشورهای عضو آیورا را توانمند می‌سازند. مادر تعاملات بین‌المللی بر اصول خود پافشاری می‌کنیم حتی اگر مرتبط با داخل کشور نباشد.

اما به واقع سند ۲۰۳۰ چه داشت که جمهوری اسلامی ایران با آن مخالفت کرد؟ در حقیقت سند بین‌المللی آموزش ۲۰۳۰ با ارزش‌ها، اصول حاکم و اسناد بالادستی کشور در تضاد است که بخش‌هایی از این تضاد در مفاهیمی همچون تربیت شهروند جهانی، لحاظ کردن مفاهیم توسعه پایدار در محتواهای آموزشی و آموزش مسائل جنسی مشاهده می‌شود.