رزمنده دفاع مقدس گفت: نوجوانان امروز اگر موضوعی برای دفاع از کشور، مردم و انقلاب مطرح شود، درست همانند رزمندگان نوجوان دفاع مقدس روحیه جهادی برای دفاع از کشور و زدن به دل خطر دارند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، علیرضا صفاری‌فر: «نوجوانان عزیز نسل چهارم انقلاب اگر در تصویرهای دفاع مقدس بنگرند، […]

رزمنده دفاع مقدس گفت: نوجوانان امروز اگر موضوعی برای دفاع از کشور، مردم و انقلاب مطرح شود، درست همانند رزمندگان نوجوان دفاع مقدس روحیه جهادی برای دفاع از کشور و زدن به دل خطر دارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، علیرضا صفاری‌فر: «نوجوانان عزیز نسل چهارم انقلاب اگر در تصویرهای دفاع مقدس بنگرند، نماد مقاومت را در چهره‌های دانش آموزان آن دوران خواهند دید، دانش آموزانی همچون شهید فهمیده، شهید بهنام محمدی و دیگر دانش‌آموزان به نماد مقاومت در مقابل زورگویان تبدیل شدند و باید نوجوانان و دانش‌آموزان ما امروزه از این شهدا درس عبرت کرده و آنان را الگوی خود قرار دهند.»

اینها بخش‌هایی از صحبت‌های خدابخش کبریایی یکی از رزمندگان اردستانی دوران دفاع مقدس است که در عملیات بیت‌المقدس (آزادسازی خرمشهر) و عملیات‌های دیگر پس از آن نقش اساسی داشته است، کبریایی زمانی که پا به دنیای جبهه گذاشته همانند بسیاری از دیگر رزمندگان دفاع مقدس خود نوجوان بوده است؛ گفت‌وگوی ما با این رزمنده هشت سال دفاع مقدس را در ادامه می‌خوانید:

آقای کبریایی، از نقش اردستان در عملیات آزادسازی خرمشهر برایمان بگویید.

همان طور که می‌دانید صدام در روز ۳۱ شهریور سال ۵۹ در شرایطی که تمام خبرنگاران دنیا را جمع کرده و درمصاحبه‌ای اعلام کرده بود که سه‌روز دیگر نصف ایران و در ادامه تهران را خواهد گرفت، جنگ را بر ایران تحمیل کرد؛ در آن شرایط که به تازگی انقلاب اسلامی پیروز شده و ما هنوز آمادگی دفاعی مناسبی نداشتیم، مردم خرمشهر که از آنها به‌عنوان نماد مقاومت و ایثار یاد می‌کنیم، با همراهی رزمندگان دیگر استان‌های کشور در برابر ارتش مسلح رژیم بعث عراق ۳۴ روز مقاومت کرده و ارتش عراق را پشت دیواره‌های خرمشهر نگه‌داشتند.

به طور کلی در دوران دفاع مقدس مردم دزفول به‌عنوان نماد مقاومت در مقابل ۱۷۲ موشک دشمن و صدها توپخانه و حمله هوایی را تحمل و بیش از دو هزار شهید را تقدیم انقلاب کردند و از مقاومت خودشان در مقابل متجاوزان کوتاه نیامدند.

مردم اردستان نیز در این عملیات ۶۱ شهید تقدیم کردند که ۴۵ شهید از این تعداد، در روز یازدهم خرداد سال ۱۳۶۰ بر دستان مردم شهیدپرور شهرستان تشییع شد؛ جا دارد یاد و خاطره همه رزمندگان، ایثارگران، جانبازان و آزادگان که در عملیات بیت‌المقدس توانستند هیمنه غرب و دشمنان را بشکنند، گرامی داریم.

از دیدگاه شما چرا دشمن به جنگ و مبارزه با انقلاب اسلامی روی آورد؟

با سقوط رژیم ستم‌شاهی، در سیاست داخلی و خارجی کشور تغییراتی ایجاد شد؛ دوران قبل از انقلاب، کشور ما به عنوان برده‌ای برای استکبار جهانی بود اما پس از پیروزی انقلاب سیاست ما، دفاع از مظلومان و مسلمانان قرار گرفت.

از این جهت که نظام ایران با شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» همسو بوده و امام راحل، جمهوری اسلامی را برپا کرد، مستکبران جهانی این نظام را مزاحم خود برای تسلط بر جهان دانسته و به جنگ روی آورند.

اقدامات دشمنان برای از بین بردن نظام اسلامی ایران چه بود؟

اولین اقدام دشمنان برای از بین بردن نظام ترور بود، شهید سرلشکر قرنی، شهید مطهری، شهید بهشتی و هفتاد و دو تن از یارانش از جمله ۲۷ هزار شهدای ترور هستند و هنگامی که متوجه شدند با ترور موفق نمی‌شوند گروهک‌های وابسته به خودشان را مسلح کردند.

بعد از اینکه دشمنان از طریق گروهک‌های مسلح خود هم نتوانستند کاری در ایران از پیش ببرند، شروع به ایجاد کودتاهایی کردند، کودتای «نوژه» و حمله هوایی آمریکایی‌ها به صحرای طبس از جمله این کودتاها است که با اراده خداوند دشمنان در این حمله هوایی نیز پیروز نشدند.

دلیل ضربه زدن دشمنان به نظام جمهوری اسلامی ایران چیست؟

در طول چهل و چهار سال پیروزی انقلاب، نظام ایران سه دوره را با غرب و شرق طرف شده، در دوره اول غرب، ایران را به عنوان نظام مزاحم تعریف کرده و از این جهت غرب و شرق به این نتیجه رسیدند که نظام جمهوری اسلامی یک نظام مزاحم برای آنهاست و آن‌ها سال‌ها تلاش کرده بودند که دین را از بین ببرند.

امام راحل باری دیگر دین را وارد اجتماع کرده و اجتماع دینی را به‌وجود آوردند و به همین دلیل است که می‌خواهند نظام ایران اسلامی، ضربه بخورد.

توصیه شما به‌عنوان یک رزمنده دفاع مقدس به نوجوانان امروزی چیست؟

نوجوانان عزیز نسل چهارم انقلاب اگر در تصویرهای دفاع مقدس بنگرند، نماد مقاومت را در چهره‌های دانش آموزان آن دوران خواهند دید، دانش آموزانی همچون شهید فهمیده، شهید بهنام محمدی و دیگر دانش‌آموزان به نماد مقاومت در مقابل زورگویان تبدیل شدند و باید نوجوانان و دانش‌آموزان ما امروزه از این شهدا درس عبرت کرده و آنان را الگوی خود قرار دهند.

دختر نوجوانی همچون معصومه آباد از جمله این افراد بود و به خواهران و دختران توصیه می‌کنم کتاب «من زنده‌ام» از معصومه آباد را مطالعه کنند؛ این خانم، دختر ۱۶ ساله‌ای بود که در جبهه به‌عنوان امدادگر حضور داشت، اسیر شد و مدتی را در اردوگاه عراقی‌ها گذارند.

مهدی طحانیان از رزمندگان و آزادگان اردستانی است که در سن نوجوانی و در مرحله دوم عملیات آزادسازی خرمشهر به اسارت درآمد و امروز به‌عنوان آبروی شهرستان ما مطرح است؛ همه اینها الگوهایی برای نسل امروز هستند، با وجود این توصیه‌ها، این اطمینان را به شما می‌دهم که نوجوانان زمان کنونی نیز اگر موضوعی برای دفاع از اسلام، کشور، مردم و انقلاب مطرح شود، روحیه جهادی برای دفاع و زدن به دل خطر دارند، درست همانند علی لندی که برای نجات جان همسایه‌اش به دل آتش زد و آسمانی شد.

چه موقع از سوی خداوند اجازه جهاد و دفاع از خود به مسلمانان داده می‌شود؟

خداوند متعال در قرآن کریم فرموده که بر کسانی که جنگ تحمیل شده، اجازه جهاد داده می‌شود، در این آیه تکلیف ما مسلمانان مشخص می‌شود که اگر جنگی بر ما تحمیل نشود، چیزی به نام جهاد وجود ندارد.

اگر امام راحل در سخنان خود دوران دفاع مقدس را جهاد می‌دانستند و اینکه امروز رهبر انقلاب جهاد تبیین برای مقابله با جنگ نرم دشمن را عنوان می‌کند، به این دلیل است که دشمن وارد عرصه شده و مؤمنان مورد ستم قرار گرفته‌اند، اجازه جهاد داده شده است.

به نظر شما، آینده انقلاب اسلامی ایران چگونه خواهد بود؟

باید بدانید ما در اوج اقتدار هستیم و مقام معظم رهبری فرمودند که من به آینده خوش بین هستم و امروز دشمن رو به نابودی حرکت می‌کند و اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند در سال ۲۰۲۵ یا ما نیستیم و یا جمهوری اسلامی، بدانید که در سال ۲۰۲۵ آمریکایی‌ها دیگر ابرقدرت نیستند و به‌زودی از منطقه خارج خواهند شد.

ناو دنا و مکران را مشاهده کردیم که دور کره زمین بدون دریافت کمک از سوی هیچ قدرتی، دور زد و فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز اعلام کرده بود که هنوز آمریکایی‌ها در تعجب هستند که چطور سوخت این ناو تأمین شده است و اینها همه نشانه‌ای از قدرت بی بدیل ایران در دنیاست