در هفته گذشته خوی استان آذربایجان غربی با زمین‌لرزه ای به بزرگای ۴.۶ لرزید و تاکنون پسلرزه های متعددی در این منطقه به ثبت رسیده است؛ ضمن آنکه فین استان هرمزگان نیز زمین‌لرزه‌ای با همین بزرگا را تجربه کرد و رودبار استان گیلان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ ریشتر لرزید. به گزارش پایگاه خبری شهید […]

در هفته گذشته خوی استان آذربایجان غربی با زمین‌لرزه ای به بزرگای ۴.۶ لرزید و تاکنون پسلرزه های متعددی در این منطقه به ثبت رسیده است؛ ضمن آنکه فین استان هرمزگان نیز زمین‌لرزه‌ای با همین بزرگا را تجربه کرد و رودبار استان گیلان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ ریشتر لرزید.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا، در روز ۱۳ مهر، زمین‌لرزه ای به بزرگای ۴.۶ در خوی استان آذربایجان غربی رخ داد. به باور متخصصان مهندسی زلزله، این استان دارای چند گسل فعال است که گسل “سلماس” از جمله گسل‌های مهم آذربایجان غربی به شمار می رود. گسل سلماس یک گسله‌ جنبای زمین‌لرزه‌ای است که به طول ۱۶ کیلومتر کشیده شده است. این گسل، همراه با گسل کوچک “دریک”، که به طور عرضی در پایانه شمال باختری آن قرار گرفته است، طی زمین‌لرزه‌ سال ۱۹۳۰ میلادی گسیخته شده است

گسل “تسوج”‌ از دیگر گسل‌های این منطقه و یکی از ساختارهای موجود در پهنه‌ گسلی معکوس پایانه‌ شمال باختری گسل شمال تبریز است که از ۵ کیلومتری شمال تسوج و دریاچه‌ ارومیه می‌گذرد.
گسل ماکو، گسلی که از نزدیکی “بازرگان” در مرز ایران و ترکیه آغاز شده و تا باختر شهر مرند دنبال شده‌ است. این گسل در چند نقطه، در درازای خود از جمله روستاهای “خواجه‌میر” و “قره‌ضیاءالدین” رودخانه‌ اصلی “قوتورچای” و شاخه‌های آن (آق چای و قوتورچای) را به‌صورت راست‌گرد جابجا کرده ‌است. درازای گسل ماکو، به ۱۲۵ کیلومتر می‌رسد.
در هفته گذشته همچین در فین استان هرمزگان زمین‌لرزه ای به بزرگای ۴.۶ و شهر پیر استان فارس با زمین‌لرزه ای به بزرگای ۴.۱ و رودبار استان گیلان با زلزله ای به بزرگای ۳.۱ لرزیدند.
جزئیات زمین‌لرزه های هفته گذشته به این شرح است:
شنبه ۹ مهر
در خانه زنیان استان فارس زلزله ۲.۹ ریشتری، در منطقه ریوش استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵ ریشتری درز استان فارس زلزله ۲.۹ ریشتری، در منطقه حسن آباد لائین نو استان خراسان رضوی زلزله ۲.۹ ریشتری و در کوهبنان استان کرمان زلزله ۲.۵ ریشتری رخ داد.
یکشنبه ۱۰ مهر
در بلوک استان کرمان زلزله ۲.۷، کوهبنان استان کرمان زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.
رودبار استان گیلان با زلزله ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۶ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۲ کیلومتری رودبار، ۲۳ کیلومتری احمدسرگوراب و ۲۳ کیلومتری رستم آباد این استان بوده است.
دوشنبه ۱۱ مهر
انبارالوم استان گلستان با زلزله ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۱۵ کیلومتری لرزید و رومرکز این رخداد لرزه ای در ۲۱ کیلومتری انبار الوم، ۲۲ کیلومتری اینچه برون و ۳۵ کیلومتری آق قلا این استان گزارش شد.
در رامهرمز استان خوزستان زلزله ۲.۵، بهمن استان فارس زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.
سه شنبه ۱۲ مهر
در سالند استان خوزستان زلزله ۲.۶، در سمیع آباد استان خراسان رضوی زلزله ۲.۹، پیش قلعه استان خراسان شمالی زلزله ۲.۷، راور استان کرمان زلزله ۲.۸ ریشتری گزارش شد.
هریس استان آذربایجان شرقی زلزله ای به بزرگای ۳.۴ به ثبت رسید که عمق آن در ۶ کیلومتری و کانون این رخداد لرزه ای در ۲۶ کیلومتری هریس و ۳۴ کیلومتری مهربان استان آذربایجان شرقی و ۲۶ کیلومتری مشگین شهر استان اردبیل بوده است.
بندر خمیر استان هرمزگان با زلزله ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۶ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۷ کیلومتری بندر خمیر، ۴۱ کیلومتری لافت و ۴۹ کیلومتری کنگ این استان بوده است.
کنگ استان هرمزگان زلزله ای به بزرگای ۳ ریشتر در عمق ۱۷ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۳۶ کیلومتری کنگ، ۴۱ کیلومتری بندر خمیر و ۴۲ کیلومتری بندر لنگه این استان گزارش شد.
چهارشنبه ۱۳ مهر
خوی استان آذربایجان غربی بعد از زلزله‌هایی به بزرگای ۲.۵، ۲.۵، ۲.۷، ۲.۹، ۳.۳ در عمق ۸ کیلومتری زمین، زلزله ۳.۵ ریشتری در عمق ۸ کیلومتری زمین ،زلزله ۳.۸ ریشتری در عمق ۷ کیلومتری زمین، زمین‌لرزه ای به بزرگای ۴.۶ ریشتر در عمق ۱۲ کیلومتری را تجربه کرد. رومرکز این رخدادهای لرزه‌ای در ۱۱ کیلومتری خوی و ۲۶ کیلومتری ایواوغلی استان آذربایجان غربی و ۳۴ کیلومتری تسوج استان آذربایجان شرقی بوده است.
وقوع دو زلزله به بزرگای ۲.۶، ۲.۸، دو زلزله به بزرگای ۲.۸، ۳ ریشتر در عمق ۶ کیلومتری زمین از دیگر رخدادهای لرزه ای این منطقه است.
در تسوج استان آذربایجان شرقی زمین‌لرزه ای به بزرگای ۳.۶ ریشتر در عمق ۱۲ کیلومتری رخ داد و رومرکز این زمینلرزه در ۱۹ کیلومتری تسوج و ۳۰ کیلومتری کشکسرای استان آذربایجان شرقی و ۲۶ کیلومتری خوی استان آذربایجان غربی گزارش شد.
در دزفول استان خوزستان زلزله ۲.۷، اندیمشک استان خوزستان زلزله ۲.۶، راین استان کرمان زلزله ۲.۹، فریدونکنار استان مازندران زلزله ۲.۶ و بابامنیر استان فارس زلزله ۲.۹ ریشتری رخ داد.
امیریه استان سمنان با زلزله ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۵ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۵ کیلومتری امیریه،۲۰ کیلومتری بسطام و ۲۳ کیلومتری مجن این استان گزارش شد.
پنج‌شنبه ۱۴ مهر
خوی استان آذربایجان با زلزله ۲.۵، دو زلزله به بزرگای ۲.۶، دو زلزله ۲.۷، دو زلزله ۲.۸، دو زلزله به بزرگای ۲.۹، ۳ در عمق ۸ کیلومتری، ۳.۵ در عمق ۹ کیلومتری لرزید.
در ازگله استان کرمانشاه زلزله ۲.۵، تربت جام استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵، تربت جام استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵، مزدآوند استان خراسان رضوی زلزله ۲.۷، پلدشت استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۵، سرپل ذهاب استان کرمانشاه زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.
فین استان هرمزگان زمین‌لرزه ای به بزرگای ۴.۶ در عمق ۶ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۳۱ کیلومتری فین، ۳۷ کیلومتری قلعه قاضی و ۴۴ کیلومتری تخت این استان بوده است. وقوع زلزله های ۳.۵ ریشتری در عمق ۱۵ کیلومتری، ۳.۶ ریشتری در عمق ۱۳ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه ای این منطقه است.
شهر پیر استان فارس با زمین‌لرزه ای به بزرگای ۴.۱ در عمق ۱۳ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۶ کیلومتری شهر پیر، ۱۹ کیلومتری جویم و ۲۴ کیلومتری بنارویه این استان بوده است.
جمعه ۱۵ مهر
در قطور استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۶، خوی استان آذربایجان غربی زلزله های ۲.۵، ۲.۸ و ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد.
عنبران استان اردبیل نیز زلزله ۲.۶ را تجربه کرد.