معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق فارس گفت: از ابتدای اجرایی شدن طرح راه‌اندازی سامانه‌های برق خورشیدی تاکنون در این استان ۸۶۳ سامانه ایجاد و فعال شده است.به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان حمیدرضا جلایر گفت: توان تولیدی ۸۶۳ سامانه خورشیدی فعال در استان فارس، ۵۶۵۸ کیلووات بوده […]

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق فارس گفت: از ابتدای اجرایی شدن طرح راه‌اندازی سامانه‌های برق خورشیدی تاکنون در این استان ۸۶۳ سامانه ایجاد و فعال شده است.
به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان حمیدرضا جلایر گفت: توان تولیدی ۸۶۳ سامانه خورشیدی فعال در استان فارس، ۵۶۵۸ کیلووات بوده و برای احداث و بهره‌برداری از این سامانه‌ها، یک میلیون و ۱۳۲ هزار میلیون ریال توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است.

او گفت: در راستای فرهنگ سازی و استفاده از ظرفیت بخش دولتی سامانه‌های خورشیدی تعداد ۲۲ نیروگاه با توان تولیدی ۱۷۰ کیلو وات با سرمایه گذاری بالغ بر ۶۸۰۰ میلیون ریال نصب و راه اندازی شده و برق ۱۵ روستای فاقد برق با نصب پنل خورشیدی برای ۱۹۱ خانوار با توان تولیدی ۱۹۱ کیلو وات با صرف ۱۵ هزار و ۲۸۰ میلیون ریال هزینه تامین شده است.

جلایر یادآورشد: چهار مزرعه خورشیدی با مجموع ظرفیت ۲۷۰۰ کیلو وات در شهرستان‌های تحت مدیریت شرکت توزیع نیروی برق فارس با سرمایه گذاری ۵۴۰ هزار میلیون ریال تاکنون به بهره‌برداری رسیده است.

معاون شرکت توزیع نیروی برق استان فارس گفت: متوسط میزان تابش آفتاب در فارس بین ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلووات ساعت بر متر مربع در سال برآورد شده که این میزان برای نیروگاه‌های خورشیدی مناسب است.

مدیربازار برق شرکت توزیع برق استان فارس نیز با یادآوری اینکه اکنون انرژی برق حاصله از سامانه‌های خورشیدی در سال، بیش از ۱۴ مگاوات ساعت است، گفت: ایجاد این سامانه‌ها منجر به جلوگیری از انتشار ۹۲۱۴ تن دی اکسید کربن شده که معادل عملکرد ۳۶۸ هزار و ۵۵۵ اصله درخت ۱۰ ساله است.

اسماعیل خاتمی با بیان اینکه مشترکان برق کشاورزی که مشمول طرح مدیریت مصرف ۵ ساعت همکاری کاهش پیک بار در فصل تابستان هستند، با احداث نیروگاه خورشیدی (محدود به دو برابر ظرفیت انشعاب) از طرح مذکور معاف شده‌اند، گفت: مشترکانی که نسبت به نصب و راه‌اندازی سامانه برق خورشیدی اقدام کنند، به واسطه فروش برق تولیدی، از درآمدی پایدار و مطمئن با عقد قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله بهره‌مند خواهند شد.

خاتمی در خصوص شرایط نصب سامانه خورشیدی گفت: داشتن انشعاب برق به نام متقاضی در محل مورد تقاضا، مراجعه به سایت شرکت توزیع نیروی برق استان فارس برای ثبت نام و ارسال درخواست، امکان صدور مجوز برای تمام تعرفه‌های خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی و امکان اتصال نیروگاه متقاضی با کنتور مستقل به شبکه برق از شرایط جهت نصب سامانه خورشیدی است و متقاضیان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به نشانی www.satba.gov.ir مراجعه کنند.