سازمان ملل متحد از تبادل سفرا میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی و عادی شدن روابط میان تهران – ریاض استقبال کرد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در خصوص تبادل سفرا میان عربستان و ایران به خبرنگاران گفت: ما از هر اقدام […]

سازمان ملل متحد از تبادل سفرا میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی و عادی شدن روابط میان تهران – ریاض استقبال کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در خصوص تبادل سفرا میان عربستان و ایران به خبرنگاران گفت: ما از هر اقدام کشورها برای عادی سازی روابط با یکدیگر استقبال می کنیم. این همیشه یک گام مثبت به سمت جلو است.

فرحان حق همچنین درباره درخواست احتمالی هند برای تغییر نام این کشور به بهارات گفت: در مورد ترکیه که اسم تغییر کرد، ما یک درخواست رسمی تغییر نام دریافت کردیم. بدون شک اگر چنین درخواست هایی دریافت شود ما آنها را درنظر می گیریم.

همزمان با سفر علیرضا عنایتی سفیر ایران به ریاض، عبدالله العنزی سفیر جدید عربستان سعودی نیز ۱۴ شهریور ماه وارد تهران شد.

با ارتقای روابط ایران و عربستان به سطح سفیر، دو کشور پس از هفت سال روابط خود را در عالی ترین سطح به طور رسمی از سر گرفتند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، در دیدار با سفیر جدید ایران در عربستان پیش از سفر به ریاض، تاکید بر توسعه و تعمیق سیاست همسایگی، تحکیم رابطه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را با توجه به فرصت‌های همکاری در حوزه‌های دوجانبه و چند جانبه با اهمیت دانست.

رئیس جمهور نیز با تأکید بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران در توسعه و تحکیم مناسبات با همسایگان، از ایران و عربستان به عنوان دو کشور تأثیرگذار در منطقه و جهان اسلام یاد کرد و خواستار بهره‌برداری از توانمندی‌های موجود برای توسعه مناسبات تهران و ریاض شد.

سید ابراهیم رئیسی در این دیدار با تأکید بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران در توسعه و تحکیم مناسبات با همسایگان، از ایران و عربستان به عنوان دو کشور تأثیرگذار در منطقه و جهان اسلام یاد کرد و خواستار بهره‌برداری از توانمندی‌های موجود برای توسعه مناسبات تهران و ریاض شد.

رئیس جمهور گفت: ‌همکاری ایران و عربستان و افزایش همکاری کشورهای منطقه در ابعاد دو جانبه و چندجانبه و در زمینه مسائل جهان اسلام در دو سطح دولتی و مردمی موجب اعتلای جایگاه کشورهای منطقه در معادلات منطقه‌ای و جهانی شده و زمینه مداخلات خارجی را محدود خواهد کرد.

علیرضا عنایتی پیشتر معاون سفارت ایران در ریاض. سفیر کشورمان در کویت و دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس بود. العنزی سفیر جدید عربستان در ایارن نیز که یک چهره اقتصادی و سیاسی شناخته می‌شود، پیش از این سفیر عربستان در عمان بوده است.