مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان از مردم خواست در دریاچه سدهای استان شنا نکنند، چراکه جزو مناطق ممنوعه بوده و محل مناسبی برای این کار نیست. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، آرش آریانژاد اظهار داشت: هر ساله با شروع گرما، افرادی اقدام به شنا کردن در دریاچه سدها و کانال های […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان از مردم خواست در دریاچه سدهای استان شنا نکنند، چراکه جزو مناطق ممنوعه بوده و محل مناسبی برای این کار نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، آرش آریانژاد اظهار داشت: هر ساله با شروع گرما، افرادی اقدام به شنا کردن در دریاچه سدها و کانال های آبیاری می کنند که منجر به وقوع حوادث تلخی می شود.

وی اضافه کرد: عواملی مانند شرایط رسوبی کف دریاچه سدها، وجود ریشه و شاخه درختان و عدم دید کافی و امکان برخورد با اجسام سفت و نوک تیز، تاسیسات آبی مثل دریاچه سدها را به محل نامناسبی برای شنا تبدیل می کند، برخی از سازه‌های آبی در زیر آب تعبیه شده‌اند که در مجاورت آن‌ها مکش آب به شدت افزایش می یابد، بنابراین شنا در این تاسیسات آبی باعث می شود که افراد به زیر آب کشیده شده و غرق شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: علاوه بر این، تغییرات دمایی در لایه‌های مختلف آب بسیار شدید و خطرناک بوده و نوع طراحی کانال‌های آبیاری کشاورزی با استخر و مکان‌های تفریحی کاملا متفاوت است، به طوری که حجم آب زیادی با دبی متغیر در کانال‌ها جریان دارد و این کانال‌ها بسیار عمیق و شدت جریان آب در آن‌ها زیاد است که حتی برای شناگران ماهر نیز خطرناک است.

آریانژاد افزود: اطلاع‌رسانی ممنوعیت شنا در دریاچه سدها، رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری و زهکشی، شناسایی نقاط حادثه‌خیز بازسازی و تجدید نصب علائم هشدار دهنده، تهیه کلیپ‌های مرتبط با خطرات شنا در تاسیسات آبی، مصاحبه با صدا و سیما و خبرگزاری‌ها و همچنین درج آگهی ممنوعیت شنا در روزنامه های محلی از جمله اقدامات این شرکت برای آگاه سازی مردم بوده است.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

کویستان عبدالحکیمی/ کردستان