تولید ۲۲۰ هزار تن گندم در سال گذشته/ کشت ۶۰ هزار هکتار گندم آبی برای امسال مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در سال جاری در مجموع نزدیک به ۶۰ هزار هکتار کشت گندم آبی و ۲۵ هزار هکتار گندم دیم کشت شده است. پیمان فیروزنیا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران […]

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در سال جاری در مجموع نزدیک به ۶۰ هزار هکتار کشت گندم آبی و ۲۵ هزار هکتار گندم دیم کشت شده است.

پیمان فیروزنیا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران اظهار کرد: سال گذشته ۴۳ هزار هکتار گندم آبی و ۲۲ هزار هکتار گندم دیم در سطح استان اصفهان کشت شد که در مجموع ۲۲۰ هزار تن تولید گندم داشتیم که تقریباً ۱۱۹ هزار تن خرید تضمینی و ۱۴ هزار تن خرید توافقی توسط کارخانه‌های آرد خریداری و همچنین پنج هزار ۵۰۰ تن گندم بذری از کشاورزان خریداری شد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: امسال باتوجه‌به وضعیت بهتر آب ذخیره سد رودخانه زاینده‌رود برنامه‌ریزی شد که زودتر آب برای کشت پاییزه بازگشایی شود و خوشبختانه این اتفاق افتاد و در مجموع نزدیک به ۶۰ هزار هکتار کشت گندم آبی و ۲۵ هزار هکتار گندم دیم کشت شده است.

وی افزود: از این میزان گندم که در استان اصفهان کشت شده حدود ۲۵ هزار هکتار در حوزه زاینده‌رود واقع شدند که عمده سطح زیر کشت در شهرستان اصفهان با پنج هزار هکتار، هرند با حدود چهارهزار هکتار، ورزنه با حدود دو هزار و ۵۰۰ هکتار و فلاورجان حدود دو هزار و ۵۰۰ هکتار است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: در حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار با آب زاینده‌رود کشت شده و ۱۷ هزار هکتار سطح کشت بیشتر از سال گذشته است و امیدواریم با بارندگی‌های خوب که اتفاق خواهد افتاد و تأمین آب برای ادامه کار وضعیت تولید بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

فیروزنیا با بیان اینکه سطح و وسعت ارضی کشاورزی در حوزه زاینده‌رود زیاد است، بیان کرد: قطعاً برای اینکه تمامی اراضی زیر کشت برود آب کافی نیست؛ اما خوشبختانه امسال بازگشایی زاینده‌رود برای کشت پاییزه در ۲۰ آبان‌ماه به‌موقع و مناسب کشت پاییزه بود.

وی افزود: اگر کشت دیر انجام شود عملکرد بازده کاهش پیدا می‌کند چرا که طول دوره رشد کوتاه می‌شود و این کشت به‌موقع باعث می‌شود عملکرد تا ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته باشد.

*تولید ۲۴۰ هزار تن جو در سال گذشته

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: سطح زیر کشت جو سال گذشته در کل استان ۵۲ هزار هکتار بود و ۲۴۰ هزار تن جو تولید داشتیم، در سال جاری سطح زیر کشت حدود ۴۵ هزارهکتاری است و حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده چرا که به دلیل پایین‌بودن قیمت جو در سال گذشته، امسال استقبال کشاورزان برای کشت جو کمتر بود.

پیمان فیروزنیا ادامه داد: میزان کشت جو در حوزه زاینده‌رود حدود ۱۳ هزار هکتار است و چیزی که صرفاً با آب حوزه زاینده‌رود آبیاری شده در حدود سه هزار ۵۰۰ هکتار است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه بدهی کشاورزان به طور کامل پرداخت شده است، افزود: در سال جاری بذر موردنیاز کشاورزان را به‌خصوص در حوزه زاینده‌رود که تقاضا بالابود تأمین کردیم، بیش از ۲۵۰۰ تن بذر گندم و نزدیک هزار تن بذر جو در اختیار آن‌ها قرار گرفت.

فیروزنیا افزود: انواع کودهای شیمیایی از ته و فسفاته برای کشاورزی تأمین شده و کود سرک نیز تأمین خواهد شد با مدیریت کشاورزان و کنترل علف‌های هرز، آفات و مدیریت تغذیه محصول خوبی داشته باشیم.

وی گفت: محصولاتی که در الگوی کشت استان قرار دارند از کودهای یارانه‌ای استفاده می‌کند و گندم و جو نیز شامل این موضوع می‌شود