مجری طرح پنبه پیش‌بینی کرد؛ حدود ۳۰۰ هزار تن وش پنبه در سال جاری برداشت شود و این در حالی است که میزان برداشت در سال گذشته ۲۵۰ هزار تن بوده و رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، ابراهیم هزارجریبی مجری طرح پنبه وزارت […]

مجری طرح پنبه پیش‌بینی کرد؛ حدود ۳۰۰ هزار تن وش پنبه در سال جاری برداشت شود و این در حالی است که میزان برداشت در سال گذشته ۲۵۰ هزار تن بوده و رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، ابراهیم هزارجریبی مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا، از کاهش ۱۵ درصدی واردات پنبه در ۵ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: پنبه‌کاران نگران واردات بی‌رویه هستند در حالی ‌که این موضوع کنترل‌ شده است و آن را رصد می‌کنیم.

وی با اشاره به فصل برداشت پنبه یادآور شد: پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۳۰۰ هزار تن وش پنبه در سال جاری برداشت شود و این در حالی است که میزان برداشت در سال گذشته ۲۵۰ هزار تن بوده و رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.
هزارجریبی با اشاره به خرید بالاتر از خرید تضمینی در بازار این محصول، یادآور شد: در صورت نیاز دولت به این مهم برای خرید ورود پیدا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه برداشت به ‌تازگی در استان گلستان و قسمتی از خراسان رضوی آغازشده است، گفت: معمولاً برداشته تا اواسط زمستان ادامه دارد.
به گفته مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی، میزان عملکرد در واحد سطح محصول پنبه در سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در هر هکتار بوده و امسال پیش‌بینی می‌کنیم این میزان به ۲ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم در هر هکتار برسد.
وی همچنین تامین بذر یارانه‌ای را از دیگر عوامل افزایش تولید محصول پنبه عنوان کرد و افزود: بذرهای دلینته داخلی پنبه ۲.۵ برابر بیش از سال گذشته تأمین و با نصف قیمت در اختیار کشاورزان قرار گرفته و مابقی بذر مورد نیاز استاندارد نیز از طریق واردات تأمین ‌شده است.
هزارجریبی کاهش قیمت ۴۵ درصدی کودهای پایه را از دلایل دیگر افزایش تولید عنوان کرد و یادآور شد: به‌اندازه کافی هورمون‌های تنظیم‌ کننده رشد پنبه تأمین و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است؛ هورمون‌های برگ‌ریز پنبه نیز در حال تامین شده که برای برداشت مکانیزه و دستی قابل‌ استفاده است.
وی با بیان این که حدود ۳۰ درصد کشت پنبه توسط بخش خصوصی و با کشت قراردادی انجام می‌شود، گفت: بخش خصوصی از جمله صنایع نساجی، کارخانجات پنبه‌پاک‌کنی، تعاونی‌های تولید و سایر فعالان عرصه پنبه کشت قراردادی این محصول را انجام می‌دهند و قسمتی از نهاده‌ها و مساعدت‌های مالی (امکانات کشت) توسط مجریان که کشت قراردادی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.
هزارجریبی همچنین از ایجاد ۱۰۰ سایت الگویی ترویجی پنبه و برگزاری دوره‌های آموزشی برای بهره‌برداران، کشاورزان و کارشناسان با هماهنگی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی خبر داد و گفت: آفات پنبه نیز با همکاری سازمان حفظ نباتات مورد پایش قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی پنبه را جز ۸ محصول مورد حمایت این وزارتخانه اعلام کرده است، یادآور شد: برای سال زراعی جدید نیز تسهیلات یارانه‌دار برای تأمین کمباین پنبه، تجهیز، نوسازی کارخانه‌ها پنبه‌پاک‌کنی و کارخانجات تولید بذر تصویب و در صورت تأمین اعتبار پرداخت می‌شود.
وی در پایان گفت: در شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات کشاورزی نیز مقرر شده به کشاورزان نو ورود پنبه‌کار مشوق‌های تشویقی اختصاص یابد.