نیروگاه زیان‌‌ده دماوند روی میز فروش بانک دی اعلام کرد که ۷۰ درصد سهامی که از نیروگاه دماوند دارد را به فروش می‌رساند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، هزینه ساخت نیروگاه دماوند حدود دو میلیارد یورو بوده و حالا ۷۰ درصد سهام این نیروگاه با قیمت پایه ۳۱۸،۰۱۲ میلیارد ریال برای فروش گذاشته شده […]

بانک دی اعلام کرد که ۷۰ درصد سهامی که از نیروگاه دماوند دارد را به فروش می‌رساند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، هزینه ساخت نیروگاه دماوند حدود دو میلیارد یورو بوده و حالا ۷۰ درصد سهام این نیروگاه با قیمت پایه ۳۱۸،۰۱۲ میلیارد ریال برای فروش گذاشته شده است.

بانک دی در نظر دارد ۷۰/۸۳ درصد از سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند را به فروش برساند. در این واگذاری قیمت پایه کارشناسی هر سهم ۸۱،۳۳۳ ریال، (ارزش کل پایه ۳۱۸،۰۱۲ میلیارد ریال) تعیین شده است.

سالهاست بخش خصوصی تمایلی به سرمایه گذاری در بخش تولید نداشته و حالا بزرگترین نیروگاه خاورمیانه از سوی مهمترین سهامدارش برای فروش عرضه شده است. تولید برق بخش خصوصی با چالش‌های اساسی روبه روست و قیمت گذاری‌های نادرست در یک دهه گذشته این بخش از صنعت برق را به بنگاه‌هایی زیان ده تبدیل کرده است.

بانک دی نیز که نتوانست از این بنگاه تولید برق سود مناسبی کسب نماید اجرای ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر را فرصت مناسبی برای واگذاری سهامش یافته و این نیروگاه را به مزایده گذاشته است.

نیروگاه سیکل ترکیبی دماوند معروف به نیروگاه شهدای پاکدشت یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید ۲۸۶۸ مگاوات است که شامل ۱۲ واحد گازی ۱۵۹ مگاواتی مدل V۹۴.۲ با ظرفیت ۱۹۰۸ مگاوات و ۶ واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی با ظرفیت ۹۶۰ مگاوات در زمینی به مساحت ۱۹۴ هکتار است. هر دو واحد گازی و یک واحد بخار، یک بلوک نیروگاهی را تشکیل می‌دهد. نیروگاه دماوند در زمان ساخت، بزرگترین نیروگاه سیکل ترکیبی خاورمیانه بوده‌است.

این نیروگاه از برج خنک‌کن خشک (هلر) استفاده می‌کند که برق را به کمک دو پست ۲۳۰ و ۴۰۰ کیلوولت تأمین می‌کند. هزینه ساخت این نیروگاه حدود دو میلیارد یورو بوده‌است.