افزایش ۲۰ درصدی پروازهای کشور نسبت به سال گذشته رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: پرواز‌ها کاهش نداشته و نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است. پرواز‌های بین‌المللی نیز ۱۰۰ درصد و فرودگاه امام نیز در این زمینه ۲۰۰ درصد افزایش پرواز داشته است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، در میز اقتصادی […]

افزایش ۲۰ درصدی پروازهای کشور نسبت به سال گذشته

رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: پرواز‌ها کاهش نداشته و نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است. پرواز‌های بین‌المللی نیز ۱۰۰ درصد و فرودگاه امام نیز در این زمینه ۲۰۰ درصد افزایش پرواز داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، در میز اقتصادی امروز محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشور در خصوص دستاورد‌های بخش هوایی و برنامه‌های این بخش برای آینده نکاتی را مطرح کرد.

سوال: دستاورده‌های حوزه هواپیمایی با توجه به تحریم‌ها چیست؟
محمدی بخش: صنعت هوانوردی جزء صنایع پیشرو است که باید خود را با نرخ رشد فناوری دنیا همراه کند. در چند سال گذشته با تحریم مواجه بودیم که نه تنها در تکنولوژی بلکه در خرید بخش‌های مختلف تحریم بودیم و کشور با چالش بزرگ مواجه بود. از ابتدای انقلاب اقدامات زیادی رخ داد که همچنان با تلاش‌های زیاد برای رفع موانع ادامه می‌دهیم.

۳۳۰ فروند هواپیما در کشور داریم که حدود ۱۷۵ هواپیما فعال هستند. با شروع کرونا آسیب‌هایی به این بخش وارد شد که عدد هواپیما‌های فعال به ۱۰۰ فروند رسید که بعد از کرونا اقداماتی که رخ داد سبب شد این عدد به ۱۷۵ هواپیما برسد؛ اما بر اساس جمعیت و با توجه به ۹۰ فرودگاه کشور، ۵۵۰ فروند هواپیما مورد نیاز کشور است.

سوال: برنامه شما برای آینده در این حوزه چیست؟
محمدی بخش: ابلاغیه رئیس جمهور برای صنعت ۸ ماده است که بند اول آن به توسعه ناوگان اشاره دارد و برای آن اقداماتی برنامه‌ریزی شده است. در محور اول بحث تعمیر و استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیان مد نظر است. بخش بعدی خرید هواپیما و قسمت دیگر ساخت هواپیما است که با توجه به تاکید رهبری اقداماتی رخ داده که فاز اول نهایی کردن هواپیمای ایران ۱۴۰ است که امسال آن را خواهیم داشت، اما موتور آن ایرانی نیست.

سوال: استفاده از هواپیمای ۷۵ نفر چه زمانی عملیاتی می‌شود؟
محمدی بخش: پیش‌بینی ما این است که اوایل سال آینده بتوانیم یک زمان مشخص را اعلام کنیم. نکته دیگر این که اگر گفت‌وگو‌های برجامی مجددا آغاز شود با یک دقت و هوشمندی بیشتر وارد خواهیم شد. باید هرچی که نیازمند کشور است خرید شود.

سوال: از ۱۳ فروند هواپیمای خریداری شده چقدر فعال هستند؟
محمدی بخش: ۱۰ فروند به دلیل بد عهدی اروپا زمین‌گیر است.

سوال: در حوزه ساخت موتور چه اقداماتی انجام شده است؟
محمدی بخش: مجموعه مپنا ماموریت دارد در حوزه ساخت موتور هواپیما ورود پیدا کند در حوزه طراحی نیز گام‌های خوبی برداشته شده و امید است که در آینده موتور بومی خود را از این مجموعه دریافت کنیم. مپنا یک مجموعه کاملا علمی است به همین سبب این ماموریت به آن‌ها سپرده شده است.

سوال: به لحاظ دانش فنی به سطحی رسیده ایم که بتوانیم موتور ارائه کنیم؟
محمدی بخش: حتما رسیده‌ایم. مجموعه‌ها و کارگاه‌هایی داریم که در این زمینه در حال تلاش هستند.

سوال: آیا اصلا نیاز جدی کشور به ساخت هواپیما وجود دارد؟
محمدی بخش: کشوری با ۹۰ فرودگاه نیاز جدی به کارخانجات هواپیما ندارد، اما با توجه به تحریم‌ها مشاهده شد کشور‌ها هیچ کمکی به جمهوری اسلامی نخواهند داشت. بنابراین اراده بر این شد که برای خود هواپیما بسازیم. محدویت‌های ایجاد شده نیز بر این موضوع تاکید گذاشت.

سوال همکاری با کشور دیگر برای ساخت هواپیما و موتور خواهیم داشت؟
محمدی بخش: جزء دستورات است اگر بتوانیم حتما همکاری هم خواهیم داشت.

سوال: چقدر در خصوص بخش هوایی خودکفایی داشته ایم؟
محمدی بخش: با استفاده از مراکز دانشگاهی پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم و استاندارد‌ها کنترل می‌شود و به این خودکفایی دست یافته‌ایم. رادار بومی در سال ۱۴۰۲ رونمایی خواهیم کرد که مطابق با استاندارد‌های جهانی است و این خط قرمز ما است.

سوال: در خصوص نرخ بلیت هواپیما هم بفرمایید چرا ثبات نداریم؟
محمدی بخش: اولین موضوع بحث عرضه و تقاضا است همیشه در این حوزه شرمنده مردم هستیم؛ در شرایطی که در خواست پرواز زیاد است تعداد پاسخگو نیست. در قانون پنجم توسعه اعلام شد که متناسب‌سازی نرخ رخ دهد که با توجه به کرونا در دی ماه سال گذشته ۱۵ درصد هزینه را کاهش دادیم، اما به سبب تغییر نرخ، شرکت‌ها در خواست افزایش دادند که ستاد تنظیم بازار نیز وارد شد که تعیین و تکلیف با ستاد تنظیم بازار است. این موضوع باید در برنامه هفتم بررسی شود و یکبار برای همیشه مشخص شود.

سوال: آیا پرواز‌های کشور کاهش داشته است؟
محمدی بخش: پرواز‌ها کاهش نداشته و نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است. در خصوص پرواز‌های بین المللی نیز ۱۰۰ درصد و فرودگاه امام نیز در این زمینه ۲۰۰ درصد افزایش پرواز داشته است. باید توجه داشت تعداد فرودگاه و پرواز با درخواست‌ها هماهنگی ندارد باید اولویت افزایش هواپیما باشد.

سوال: برای افزایش تعداد هواپیما چه هدف‌گذاری شده است؟
محمدی بخش: برنامه این است که به ۲۵۰ فروند هواپیما تا پایان سال ۱۴۰۲ برسیم.

سوال: چرا تاخیر پرواز‌ها را شاهد هستیم؟
محمدی بخش: تاخیر و لغو پرواز دلایل مختلفی دارد که مهم‌ترین آن و خط قرمز ما ایمنی است. شرایط آب و هوا و کاهش دید خلبان نیز یکی از دیگر از دلایل تاخیر است. در سه ماه سوم ۱۴۰۱ تاخیر ما نسبت به پارسال ۱۵ درصد کاهش داشته است.

سوال: برای حج برنامه چه خواهد بود؟
محمدی بخش: سال گذشته ۴۰ هزار نفر را با رضایت ۹۸ درصدی جابه جا کردیم. با سازمان حج و زیارت برنامه‌هایی داریم که بعید است که به اجاره هواپیما برسیم. نکته دیگر این که در خصوص اربعین ۲۵۷ هزار نفر را خدمات‌رسانی کردیم