ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه چهارشنبه شب گفت که غرب از توافق مینسک برای سرازیر کردن سلاح و مهمات به اوکراین استفاده می کند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از خبرگزاری “ریا نووستی” وی در واکنش به سخنان آنگلا مرکل صدراعظم پیشین آلمان که گفته بود؛ “توافق مینسک با هدف دادن وقت لازم […]

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه چهارشنبه شب گفت که غرب از توافق مینسک برای سرازیر کردن سلاح و مهمات به اوکراین استفاده می کند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از خبرگزاری “ریا نووستی” وی در واکنش به سخنان آنگلا مرکل صدراعظم پیشین آلمان که گفته بود؛ “توافق مینسک با هدف دادن وقت لازم به کی یف برای تقویت توان نظامی کی‌یف صورت گرفت، گفت: این اظهارات بدان معناست که برلین و غرب به صورت کلی به دنبال تعهد به توافق مینسک نیستند و تظاهر می کنند که آنان پایبند به تصمیمات شورای امنیت هستند، اما در واقع این کار برای سرازیر کردن سلاح به رژیم کی‌یف انجام شد.

وی افزود: غرب چشم خود را به روی جنایت هایی بست که رژیم کی‌یف در دونباس و اوکراین به نام ضربه کاری به نیروهای روسیه صورت داد.

مرکل در سخنانی گفته بود که اوکراین از این فرصت بهترین استفاده را برد.

وی افزود: امروز کی‌یف قوی تر از سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴ است و توافق مینسک بحران در شرق اوکراین را خاتمه نداد، بلکه آن را مدتی به حالت ایستا درآورد.

صدراعظم آلمان افزود: واقعیتی که وجود دارد، آن است که ناتو در آن دوره با همین سرعتی که امروزه ارائه می کند، قادر به تامین سلاح برای نیروهای کی یف نبود.

توافقنامه آتش بس مینسک، پس از رایزنی های دیپلماتیک سران فرانسه و آلمان با حضور رییس جمهوری روسیه، در ۱۲ فوریه ۲۰۱۵ بین کی یف و جدایی طلبان امضا و از ۱۵ فوریه اجرایی شد اما این توافق بارها توسط ارتش اوکراین و جدایی طلبان منطقه دونباس نقض شده است.

این توافقنامه دارای ۱۲ بند است و روسیه خواستار اجرای بندهای این توافقنامه از اول تا آخر است اما به گزارش رسانه های روسی، دولت اوکراین با اجرای آن از بند اول موافق نیست و می خواهد فقط برخی بندهای مورد نظر خود را اجرا کند.