یک نشریه آمریکایی در گزارشی با اشاره به گسترش استفاده کشورها از فضای سایبری، این فضا را میدان جنگ جدید میان آمریکا و چین توصیف کرد که در آن، دو طرف به فعالیت‌های مختلف علیه یکدیگر مشغول هستند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، نشریه نشنال اینترست در گزارش خود ابتدا گسترش استفاده از فضای […]

یک نشریه آمریکایی در گزارشی با اشاره به گسترش استفاده کشورها از فضای سایبری، این فضا را میدان جنگ جدید میان آمریکا و چین توصیف کرد که در آن، دو طرف به فعالیت‌های مختلف علیه یکدیگر مشغول هستند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، نشریه نشنال اینترست در گزارش خود ابتدا گسترش استفاده از فضای مجازی را اینطور توصیف می‌کند: درحالیکه فناوری دیجیتال ارتباط، راحتی و بهره وری را برای کاربران فراهم ساخته، فراگیری استفاده از اطلاعات در حوزه‌های نظامی، صنعتی، مالی و اجتماعی فضای سایبری را در معرض آسیب پذیری قرار داده است. تهدیدهای امنیت سایبری قابلیت آسیب رساندن به منافع جمعی و شخصی را دارد همچنانکه صلح جهانی و نظم بین‌المللی را به خطر می‌اندازد.

این نشریه در گزارش دیروز (جمعه) خود، کشیده شدن فضای سایبری به حوزه فعالیت‌های دولت‌ها را مورد بررسی قرار داد و نوشت: در اوج تنش‌های جغرافیای سیاسی، حمله‌های سایبری می‌تواند توسط کشورها صورت گیرد و امنیت ملی دشمنان را تهدید و هزینه‌هایی معادل با جنگ‌های معمولی به آنها تحمیل می‌کند. درحالیکه فضای سایبری اهمیت بسیاری پیدا کرده به مرور نظم حاکم بر آن کاهش می‌یابد به طوریکه دیگر هیچ نظم بین‌المللی مورد توافقی ناظر بر رفتار بازیگران آن از جمله دولت‌ها وجود نخواهد داشت. در نبود این نظم دیجیتال بین‌المللی، بازیگران به تبعیت از قوانین و هنجارهای خود ادامه می‌دهند که نتیجه احتمالی آن، بی‌نظمی در فضای سایبری است.

در ادامه این نوشتار در شرح رقابت چین و آمریکا در حوزه سایبری آمده است: رقابت بزرگ بین چین و آمریکا اهمیت راهبردی قابل توجهی برای دو کشور دارد. هدف محوری واشنگتن و پکن در این رقابت استفاده از برتری در قابلیت‌های سایبری برای مزیت جغرافیای سیاسی است. زیربنای قابلیت سایبری قدرت فناوری یک کشور در قطعه‌های نیمه‌هادی، سیستم‌های عامل کامپیوتری و ابزارهای اتوماسیون طراحی الکترونیک را در بر می‌گیرد.

نشنال اینترست همچنین گزارش داد: به همین دلیل افزایش تنش بین آمریکا و چین از جنگ تجاری به جنگ فناورانه، بر روی رقابت در فناوری‌های بنیادی پیشرفته متمرکز شده است. این رقابت تنها درباره ایجاد استاندارد فنی در این فضا نیست، بلکه این مساله به حوزه سیاست کشیده شده که هر دو طرف در حال مبارزه بر سر قوانین و مقررات برای مدیریت انتقال و ذخیره اطلاعات هستند. راهبرد آمریکا برای مقابله با پیشرفت چین در نیمه هادی‌ها نشانه قابل توجه از این رقابت است.
به نوشته این نشریه آمریکایی، ظرفیت‌های سایبری فزاینده چین به این کشور اجازه داده تا نفوذ خود در تنظیم استانداردهای مربوط به طراحی و عملیات اینترنت آینده را افزایش دهد و نظم دیجیتال بین المللی را ارتقا دهد که غرب آن را خدمت به اهداف جغرافیای سیاسی پکن می‌داند.

این نشریه در نهایت معتقد است که به همین علت فضای سایبری تبدیل به یک میدان جنگ جدید میان آمریکا و چین شده که در آن دولت ایالات متحده راهبرد بزرگ مبتنی بر «سیاست واقعی دیجیتال» را با هدف پیشبرد سلطه سایبری ایالات متحده و محدود کردن دشمن دیجیتالی اصلی خود یعنی چین، دنبال می‌کند.