نشست معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با دبیران‌کل تشکل‌های شاهد و ایثارگر تهران بزرگ و شورای هماهنگی گروه‌های متحد ایثارگران در سالن جلسات موزه شهدا برگزار شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از «ایثار»، دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در این نشست گفت: این نشست بین خادمین […]

نشست معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با دبیران‌کل تشکل‌های شاهد و ایثارگر تهران بزرگ و شورای هماهنگی گروه‌های متحد ایثارگران در سالن جلسات موزه شهدا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از «ایثار»، دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در این نشست گفت: این نشست بین خادمین و مخدومین و خدمتگزاران و خدمت گیرندگان است و مشکلات مطرح شده از سوی نماینده‌های تشکل‌های مردم‌نهاد دغدغه‌های ایثارگران است و البته بسیاری از خدمت کنندگان نیز از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران هستند.
معاون رئیس جمهور گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان دستگاهی برجسته و ویژه باید در گفت‌وگو با جامعه ایثارگری به طور مداوم تلاش کند و در مدت مدیریت جدید تلاش شده است شیوه‌های مختلفی در این جهت سازماندهی شود که این ارتباط مستمر باشد به خصوص اینکه ما نیاز به شنیدن مسائل و دغدغه‌های مردم داریم.
وی با تأکید بر اهمیت گفت‌وگو در جامعه، افزود: در یک حکمرانی خوب که مردم پایه است باید شفافیت باشد و امر پنهانی جز مسائل امنیتی نباشد و دولت اهل شنیدن مشکلات مردم و گفت‌وگوی دو طرفه باشد.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به بیش از ۱۴ سال حضور در مجلس و تجربه در امور قانون‌گذاری خاطرنشان کرد: بنیاد با سلسه قوانین گسترده مواجه است و به جای اینکه به سازمانی راهبردی و معاضدتی تبدیل شود و خواسته‌های خود را از دیگر سازمان‌ها بخواهد با مشکلات فراوانی برای حل مشکلات و نیازهای جامعه ایثارگری مواجه شده است به عنوان نمونه ۴۳ درصد ایثارگران تهران فاقد مسکن و مستأجر هستند که حدود نیمی از جامعه ایثارگران تهران است و معلوم نیست که چه کسی باید پاسخگوی آنها باشد.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی گفت: بر اساس گزارش تهیه شده ۷۳ درصد از دارایی‌های بنیاد فروخته شده است و ۹۷ و نیم درصد بودجه بنیاد دولتی است و ۲ درصد و نیم این بودجه از منابع بخش اقتصادی تأمین می‌شود. بنیاد شهید و امور ایثارگران در مجموع ۹ هزار نیرو انسانی دارد در حالی که سازمان اقتصادی کوثر ۱۰ هزار نیروی انسانی دارد.
معاون رئیس جمهور با اشاره به مشکلات وابستگی به بودجه‌های دولتی گفت: مسئله امروز ایثارگران در بنیاد مشکلات مسکن، اشتغال و معیشت ایثارگران است و تعدادی از مراجعه‌کنندگان نیز دارای مشکلات خاصی هستند که برخی همه خدمات را دریافت کرده‌اند و طبق قانون خدمت دیگری نمی‌توان ارائه کرد.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ما خدمتگزاران مقید به قانون و تأمین منابع مالی هستیم و این دو موضوع در خدمات رسانی به ایثارگران مؤثر است. ۶۵ مدیر در بنیاد زیر نظر مستقیم رئیس بنیاد فعالیت می‌کنند که این تعداد باید کاهش یابد و این به منزله این نیست که خدمات به ایثارگران کاهش پیدا می‌کند بلکه در لایه‌های مختلف گسترش می‌یابد.
دکتر قاضی زاده هاشمی با اشاره به اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران در ماه‌های اخیر خاطرنشان کرد: در تمام بخش‌های بنیاد اصلاح رویکرد صورت گرفته و در این مدت آیین‌نامه‌های لازم تدوین و در دولت تصویب شده است تا اقدامات پشتوانه اجرایی داشته باشد و برای سازمان برنامه و بودجه الزام‌آور باشد. بنیاد اقدامات زیادی در زمینه اصلاح فرایند نیاز دارد تا شرح وظیفه هر بخش مشخص باشد.
وی با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه، خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه حضور بیش از ۱۴ سال در مجلس و فعالیت در حوزه قانون‌گذاری باید بگویم که تصویب قانون بدون تأمین منابع برای ارائه خدمات نارضایتی به وجود می‌آورد که نمونه آن در تصویب قوانینی مانند واگذاری خودرو و یا بیمه ایثارگران مشاهده می‌شود.
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه مطابق قانون ۱۰۰ درصد هزینه‌های درمانی ایثارگران بایدپرداخت شود، گفت: پرداخت این هزینه به نرخ سال ۱۴۰۰ برای همه ایثارگران بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد ولی به دلیل عدم تأمین منابع مورد نیاز نارضایتی ایجاد می‌شود.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر ضرورت اصلاح برخی قوانین برای کمک به جامعه ایثارگری، گفت: تلاش شده است که خدمات به ایثارگران متناسب با نیازهای آنها ارائه شود و به دهک‌های پایین خدمات بیشتری داده شود اما اولویت‌های قانونی که وجود دارد مانع کمک بیشتر می‌شود.
معاون رئیس جمهور در پایان ضمن استقبال از برگزاری و تداوم جلسات با تشکل‌های مردم‌نهاد شاهد و ایثارگر گفت: به تکرار این جلسات نیازمند و از آن استقبال می‌کنیم و در مورد تدوین برنامه هفتم توسعه که معاونت حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران مسئولیت آن را به عهده گرفته است قبل از جمع‌بندی نهایی می‌تواند برای عادلانه کردن خدمات به جامعه ایثارگری از تشکل‌های مردم‌نهاد شاهد و ایثارگر کمک بگیرد.
دکتر عبدالرضا عباسپور، معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این نشست به ارائه توضیحاتی در خصوص بیمه درمان تکمیلی ایثارگران پرداخت.
اصحاب کریمی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ نیز در این نشست گفت: تدبیری جالب مبتکر برگزاری این جلسات برای حضور ایثارگران شد و ما طبق وظیفه حل مشکلات را دنبال می‌کنیم. هر مجموعه و تشکلی مردمی و جهادی بود موفق بوده است و همسو بودن مردم با سازمان‌ها و ارگان‌ها مهم است.
مدیرکل بنیاد تهران بزرگ گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران نهادی انقلابی است. در تهران ۲۵ هزار شهید و ۳۲ هزار جانباز حضور دارند که به آنها خدمات داده می‌شود و به عنوان مسئول بنیاد تهران بزرگ پنجشنبه از صبح تا شب در گلزار مطهر شهدا حضور دارم که به عنوان نمونه هفته گذشته با ۷۰ خانواده شهید دیدار و گفت‌وگو کردم. گلزار مطهر شهدا محلی مناسب برای حل مشکلات ایثارگران است و جمعه نیز در خدمت جانبازان هستم و هفته گذشته نیز با تعداد زیادی جانباز دیدار و گفت‌وگو شد.
عادل مهری ورنیاب، مدیرکل دفتر دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر این نشست را در جهت اهداف بنیاد مبنی بر مردمی کردن این نهاد دانست و خاطرنشان کرد: این نشست سرآغازی برای پاسخگویی مدیران بنیاد به شبهات مربوط به حوزه جامعه ایثارگری است که ادامه خواهد داشت.
در این نشست دبیران‌کل تشکل‌های شاهد و ایثارگر تهران بزرگ و شورای هماهنگی گروه‌های متحد ایثارگران مشکلات خود را در حوزه درمان، مسکن، اشتغال و معیشت ایثارگران در حضور معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران مطرح کردند.