اجلاس مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران با عنوان «بدون تأخیر» در اصفهان در حال برگزاری است.به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، دکتر سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان صبح امروز در اجلاس نیم روزه مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران که با […]

اجلاس مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران با عنوان «بدون تأخیر» در اصفهان در حال برگزاری است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، دکتر سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان صبح امروز در اجلاس نیم روزه مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران که با عنوان «بدون تأخیر» در حال برگزاری است، بیان کرد: حوزه و مسئله زاینده‌رود با حیات یک تمدن قرین شده است؛ و استمرار این تمدن در این منطقه از ایران اسلامی به جریان آب در حوزه زاینده رود وابسته است.

وی ادامه داد: آثار تاریخی، تمدنی، حوزه تولید و کشاورزی، شرایط فرهنگی و اجتماعی و به معنای تمام حیات مردم این منطقه در گرو جاری شدن آب در بستر زاینده‌رود است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه از مدت ها قبل در دوره های مختلف استانداران اصفهان تلاش کردند و همه همت خود را صرف حل کردن مسائل آب در حوزه زاینده رود و فلات مرکزی کردند و فعالیت های متعدد در این رابطه انجام شده است، گفت: در دوره اخیر نیز بنده و همه مسئولان دستگاه های اجرایی استان، نمایندگان محترم مجلس و سایرین تلاش کردیم این اولویت را به عنوان یکی از راهبردهای اساسی پیگیری خود قرار دهیم.

دکتر مرتضوی با اشاره به سفر ریاست جمهور به استان که در ماه های گذشته رقم خورد، عنوان کرد: طی سفر ریاست جمهور به استان اصفهان در یک جلسه ای که با حضور بنده و وزیر نیرو برگزار شد؛ باتوجه به مباحثی که از گذشته و آغاز دولت به ریاست جمهور اعلام شده بود، آیت الله رییسی تاکید کردند که به محوریت استان اصفهان و وزارت نیرو جلساتی برگزار شود و نظرات نخبگان، اساتید دانشگاه، صاحب نظران و کارشناسان در بخش های مختلف در حوزه مباحث حقوقی و چالش های مرتبط با حوزه زاینده رود اخذ گردد.

وی افزود: همچنین مقرر شد مباحث فقهی و قانونی این حوزه با حضور کارشناسان خبره بررسی شود. از طرفی مشکلاتی که در حوزه اجرا و مهندسی مسئله وجود دارد؛ آثار و پیامدهایی که از وضعیت موجود بر این حوزه تمدنی وارد شده در جمع های دانشگاهی و نخبگانی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و نتایج اخذ شده از چگونگی جلسات به ریاست جمهور در قالب گزارش فنی ارائه گردد.

استاندار اصفهان اظهار کرد: پس از دستور و تاکید ریاست جمهور، میان بنده و وزیر نیرو چند بار صحبت شد و قرار شد که جلساتی کارشناسی باتوجه به اینکه آسیب اصلی متوجه اصفهان است در استان شروع شود. همکاران ما در قرارگاه آب استان با همکاری حوزه معاونت عمرانی استانداری اصفهان، مسئولان آب منطقه ای، آبفا، شهرداری اصفهان و اتاق بازرگانی جلسات متعددی را پیرامون نحوه و چگونگی رسیدگی به این مسائل داشتند.

دکتر مرتضوی با اشاره به تشکیل قرارگاه آب، عنوان کرد: سعی شد که یک بسته جامعی از راهکار های حل مسائل آب در فلات مرکزی با محوریت وزارت نیرو تعریف شود که این بسته در گذشته خدمت ریاست جمهور تقدیم شده بود؛ پس از اینکه جلسات مقدماتی و کارشناسی برای بررسی این اجلاس و اجلاس های بعدی فراهم مقرر شد؛ در جلسه ای میزبان جمع حاضر باشیم و به مباحث مختلف در حوزه هایی که ذکر شد بپردازیم و در قالب پنل های تخصصی در محورهای فرونشست، مشکلات و مسائلی که در حوزه قانونی و حقوقی وجود دارد و مشکلاتی که در حوزه تأمین و حوزه مهندسی وجود دارد مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد و جمع بندی خدمت ریاست جمهور تقدیم شود.

استاندار اصفهان گفت: هماهنگ شده بود با حضور وزیر نیرو این جلسه را برگزار کنیم اما باتوجه به مسائلی که برای وی پیش آمد بنا شد در جلسات بعد وزیر نیرو نیز در جلسات حضور داشته باشند امیدواریم با هماهنگی و هم افزایی که در فلات مرکزی ایران اتفاق می افتد بتوانیم احیای زاینده رود را دنبال کنیم.

وی با اشاره به اینکه احیای زاینده‌رود مسئله ملی شده و روی میز شخص رییس جمهور قرار دارد، اظهار کرد: به نحوی این مسئله دنبال می شود؛ که وزیر نیرو عنوان می کند ریاست جمهور در هر دیدار از وی در خصوص پیگیری مسئله زاینده رود سوال می کنند. پیگیری‌های وزارت نیرو و هماهنگی بین مسئولان این امید را زنده کرده است که مشکلات آب در فلات مرکزی به زودی رفع شود.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه احقاق حقوق مردم اصفهان و توجه به مسائل کشاورزی جزو اولویت‌های امروز است، یادآورد شد: به نظر می‌رسد راهکارهایی که در این حوزه تعریف شده است، می‌تواند منجر به نتیجه مطلوب برای کشور شود.

دکتر مرتضوی گفت: رفع مسائل مرتبط با زاینده‌رود، حرکت جامع و حمایت نخبگانی در سطح استان را می‌طلبد، در این راستا ضروری است بسته راهکارهای رفع مشکلات این حوضه در یک نظام ارزیابی مورد سنجش قرار گیرد، همچنین قرارگاه آب باید شاخص‌های دقیقی را برای این موضوع تعریف و گزارشی از روند اجرایی ارائه کند.

وی ادامه داد: همراهی و هماهنگی همه اعم از دولت و مجلس، نخبگان، پشتیبانی تام وزارت نیرو، فعال ان محیط زیست و کشاورزی به صورت مستمر باید ادامه پیدا کند تا در دوره کوتاهی شاهد رفع مشکلات باشیم.

دکتر مرتضوی خاطرنشان کرد: در اجلاسیه‌های بعدی بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، استان‌های ذی‌نفع را نیز دعوت خواهیم کرد تا شرایط برای رفع مشکلات آب و فلات مرکزی بهتر انجام شود.