استان اصفهان معطر به عطر شهدای گمنام می شود:حضور کاروان اهالی بهشت در کلیه شهرستان های استان اصفهان باحضورکاروان« اهالی بهشت» با شعار « قدمگاه شهیدان است این شهر» در تمام ۲۸ شهرستان استان اصفهان در غالب دو کاروان، شهدای گمنام، تشییع می شوند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، محمد رضایی مدیر کل […]

استان اصفهان معطر به عطر شهدای گمنام می شود:
حضور کاروان اهالی بهشت در کلیه شهرستان های استان اصفهان

باحضورکاروان« اهالی بهشت» با شعار « قدمگاه شهیدان است این شهر» در تمام ۲۸ شهرستان استان اصفهان در غالب دو کاروان، شهدای گمنام، تشییع می شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، محمد رضایی مدیر کل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در جمع اصحاب رسانه با گرامیداشت یاد و خاطره عملیات کربلای ۴ و تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س)، دهه بصیرت را از نهم تا نوزدهم دیماه عنوان کرد و اظهار داشت: دی ماه هر سال یادآور حماسه‌ها و جان‌فشانی‌ها و ولایت‌مداری ایران اسلامی است. وی از راهپیمایی ۸ دی ماه اصفهان و ۹ دی ماه در کشور، قیام ۱۹ دی ماه مردم قم و همچنین سالگرد شهید احمد کاظمی از جمله این مناسبت‌ها بیان کرد و افزود: از دو سال پیش، شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نیز در این ماه حادث شد و امسال نیز با ایام شهادت حضرت زهرا(س) نیز همراه شده است.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان در ادامه با اشاره به لغو مراسمات تشییع شهدا در دوسال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا اذعان کرد: امسال و با بهبود شرایط و در آستانه شهادت حضرت زهرا(س)  و نیز با پیگیری‌های مسئولان استانی و مطالبه مردم، برنامه‌ریزی در خصوص تشییع شهدا در کلیه شهرستان‌ها با هدف ایجاد فضای معنوی در استان صورت گرفت.
سرهنگ رضایی اذعان کرد: از ۷ تا ۱۶ دی ماه ۲ کاروان از شهدای گمنام و تازه تفحص شده در شهرستان‌های سراسر استان تشییع و این مراسم در شهر اصفهان ساعت ۹ صبح  روز ۱۶ دی ماه از میدان بزرگمهر به سمت گلستان شهدا آغازخواهد شد. این شهدا در ۷ نقطه از مناطق روستایی و شهری در استان تشییع و تدفین می‌شوند.

وی درادامه به بیان این هفت نقطه پرداخت و تصریح کرد:
پارک کوهستانی قائمیه در شهر اصفهان، روستای خرمنان در شهرستان تیران و کرون، مجموعه مسکونی منظریه در شهرضا، شهر کرکوند در شهرستان مبارکه، مجموعه صنایع ۷ تیر شهرستان مبارکه، شهرستان برزک کاشان و شهرستان آران و بیدگل محل تدفین شهدا و ایجاد یادمان شهدا است.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان،اظهارداشت:هماهنگی‌های صورت گرفته در ستاد شهدای شهرستان‌ها، مراسم وداع با شهدا شامگاه پنج‌شنبه ۱۶ دی ماه در شهرستان محل تدفین انجام و روز جمعه مراسم تشییع و تدفین در این شهرستان‌ها انجام می‌شود.

سرهنگ رضایی اذعان کرد: بعد از تدفین شهدا در شهرستان مدنظر، مکان آن به نام یادمان شهدا نام‌گذاری و هیئت امنایی تشکیل می‌شود. این هیئت امنا متشکل از فرماندار شهرستان به عنوان رئیس هیئت امنا و اعضای آن شامل رئیس شورای شهر، امام جمعه شهرستان، ۲ نفر از پیشکسوتان دفاع مقدس، فرمانده سپاه شهرستان و یک نفر از خانواده معظم شهدا خواهد بود که در مراسم‌های مذهبی، ملی و دفاع مقدس در کنار این یادمان شهدا، برنامه‌های فرهنگی و معنوی برپا می‌کنند.

وی بیان کرد:در استان اصفهان ۱۵۷ یادمان شهدای گمنام وجود دارد که هرکدام مامنی برای عاشقان شهدا و مکانی برای ارتباط معنوی افراد با شهدا در شهرها و روستاها و دانشگاه‌ها و مراکز نظامی و آموزشی است. این ۷ نقطه جدید نیز به ۱۵۷ یادمان اضافه می‌شود و باعث ایجاد فضای معنوی در آن شهرستان‌ها می‌شود.

سرهنگ رضایی در پایان گفت: ما با برنامه‌ریزی کاروان شهدا به دنبال ایجاد فضای مذهبی و معنوی و شهدایی در شهرها هستیم. امیدواریم این برنامه تنها به بحث تشییع در هر شهرستان ختم نشده و از ستادهای شهرستانی این انتظار می‌رود فضای عمومی شهر هم از لحاظ کالبدی و هم از لحاظ معنوی آماده پذیرای شهیدان شود؛ چرا که آرامش و امنیت و اقتدار امروز نظام از خون پاک شهدا است.

همچنین در ادامه این نشست معاون هماهنگ‌کننده لشکر ۱۴ امام حسین(ع) با اشاره به نام کاروان شهدا که در روز شهادت حضرت زهرا(س) در شهر اصفهان تشییع می‌شود، اظهار داشت: این کاروان شهدا با عنوان “اهالی بهشت” در کلیه شهرستان‌های استان تشییع می‌شود و نام این کاروان نیز برگرفته از سخنان گهربار امام علی(ع) در مورد خصوصیات اهل بهشت است. شعار این کاروان ” قدمگاه شهیدان است این شهر”  انتخاب شده که در بنرها و پرچم‌های هر شهرستان کار شده است.

وی اضافه کرد: از روز ۶ دی ماه با بدرقه مسئولان استانی و خادمان شهدا به سمت کاشان حرکت و این شهدا تحویل گرفته می‌شود و سپس از روزسه‌شنبه ۷ دی ماه حرکت کاروان شهدا در شهرستان‌ها و روستاهای مختلف استان آغاز می‌شود.۷ دی ماه و  در نخستین روز، مردم نطنز و بادرود از صبح میزبان این شهدا هستند و بعد از ظهر این روز کاروان در آران و بیدگل و در میان مردم این شهرستان تشییع خواهد شد.

سرهنگ حسن امینی هرندی اضافه کرد: صبح روز چهارشنبه ۸ دی ماه کاروان شهدا در گلپایگان و خوانسار و بعد از ظهر در شهرستان‌های بویین میاندشت و داران تشییع خواهد شد. روز پنج‌شنبه ۹ دی ماه مردم شهید پرور فریدون‌شهر و چادگان در صبح و مردم رضوان شهر و تیران در بعد از ظهر میزبان کاروان شهدا هستند.

معاون هماهنگ‌کننده لشکر ۱۴ امام حسین(ع) اظهار داشت: صبح روز جمعه ۱۰ دی ماه کاروان شهدای ” اهالی بهشت”  در نجف‌آباد و بعد از ظهر آن در دستان مردم شهید پرور درچه و خمینی‌شهر تشییع خواهد شد. در ادامه مراسم تشییع کاروان روز شنبه ۱۱ دی ماه در دولت‌آباد و دستگرد و در بعد از ظهر همان روز در شاهین شهر و کمشچه برگزار می‌شود.

سرهنگ امینی خاطر نشان کرد: این کاروان در روزهای یک شنبه ۱۲ دی ماه در فلاورجان و فولادشهر و زرین شهر و مبارکه، روز دوشنبه ۱۳ دی ماه در سمیرم و شهرضا و دهاقان و بهارستان، سه شنبه ۱۴ دی ماه در هرند، جرقویه و ورزنه و چهارشنبه ۱۵ دی ماه در هرند و جرقویه و کوهپایه تشییع می‌شود.

وی افزود: روز پنج شنبه مراسم تشییع در اصفهان از ساعت ۹ صبح از میدان بزرگمهر به سمت گلستان شهدا برگزار و بعد از آن در روز جمعه در هفت مکان مدنظر تشییع و تدفین می‌شوند.

سرهنگ امینی هرندی گفت: با هماهنگی مسئولان کاروان و با اعلام آمادگی مراکز فرهنگی و هیئات مذهبی در هر شهرستان، مراسم شبی با شهدا  و روایتگری راویان دفاع مقدس در شهرستان‌ها تدارک دیده شده است. این کاروان با پوشش هر ۲۸ شهرستان استان اصفهان، در ۶۵ شهر و ۱۵۰ روستا حضور پیدا می‌کند. هم چنین در شهرستان‌های محل عبور کاروان شهدا،  برنامه نذر صلوات، نذر و مشارکت مردم در کمک‌های مومنانه و کمک‌های مردمی برای مشارکت در ساخت منزل محرومان مد نظر قرار گرفته است.

سرهنگ امینی در پایان اظهار امیدواری کرد وگفت: امیدواریم مردم شریف و شهیدپرور اصفهان با حضور پر شور در این مراسم تشییع مانند همیشه، حماسه بیافرینند و برگ زرین دیگر در تاریخ حماسه‌های این شهر را از خود به یادگار بگذارند.
خبرنگار : الهام خانی