کارخانه قند یاسوج بعد از گذشت بیش از دو دهه راکد بودن با شکستن پلمب آن توسط آیت الله رئیسی مجدد به چرخه تولید باز می‌گردد تا مجدد دود از نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد بلند شود. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری تسنیم از یاسوج، کارخانه قند مرکز استان کهگیلویه و […]

کارخانه قند یاسوج بعد از گذشت بیش از دو دهه راکد بودن با شکستن پلمب آن توسط آیت الله رئیسی مجدد به چرخه تولید باز می‌گردد تا مجدد دود از نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد بلند شود.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری تسنیم از یاسوج، کارخانه قند مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که به پیر صنعت استان معروف است در سال ۱۳۴۴ برای توجیه توجه رژیم به عشایر راه‌اندازی شد و نان بسیاری از سفره‌های این دیار در این کارخانه تأمین می‌شد.

در سال ۱۳۸۲ بود که چرخ‌های کارخانه قند به دلیل ضعف مدیریتی از حرکت ایستاد و صدها کارگر این کارخانه هر روز منتظر شنیدن خبری خوش بودند، تا اینکه در سال ۱۳۹۳ این کارخانه به یکی از سرمایه‌گذاران بومی استان واگذار شد، اما دیری نپائید که تعطیلی این کارخانه با حواشی عجیب و غریب لبخند تازه جان گرفته بر لب کارگران این کارخانه را خشکاند و هر روز شاهد موجی از اعتراضات، طرح دعاوی حقوقی و کیفری در مراجع قضایی بودیم.

در سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در زمان ریاست قوه قضاییه به استان کهگیلویه و بویراحمد پلمپ کارخانه باز شد و قرار بر این گشت که ستاد اجرایی فرمان امام راحل استارت حرکت صنعت پیر استان را بزنند.

طرح راه‌اندازی مجدد کارخانه قند یاسوج توسط ستاد اجرایی فرمان امام موجی از شادی را در دل مردم به ویژه کارگران منتظر این کارخانه ایجاد کرد، چرا که مشکل عمده از حرکت ایستادن این مجموعه نبود مدیریت جهادی، دلسوز و انقلابی بود و برای چنین موضوعی چه مدیریتی بهتر از ستاد اجرایی فرمان امام که در عرصه‌های مختلف خوش درخشیده است.

در اندک زمان واگذاری این کارخانه به ستاد اجرایی فرمان امام هر روز شاهد اخبار امیدوار کننده‌ای از این کارخانه هستیم و ستاد اجرایی فرمان امام برای سرعت بخشیدن به حرکت این مجموعه از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تشریح روند فعالیت‌های بازگشت مجدد کارخانه قند یاسوج به چرخه تولید، گفت: تاکنون ۷۰ درصد کارخانه قند بازسازی و در تلاش هستیم نماد صنعت استان تا پایان امسال راه اندازی شود.

سید علی احمدزاده افزود: با بهسازی، تعمیر کامل و راه اندازی این کارخانه یک هزار تن شکر مورد نیاز کشور تامین می‌شود.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) کهگیلویه و بویراحمد نیز به تسنیم گفت: کارخانه قند یاسوج بعد از چند دهه تعطیلی، بزودی زیر خط تولید می‌رود.

شایان نادری اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از چند دهه تعطیلی پایان امسال یا اوایل سال آینده زیر خط تولید می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه این وعده در صورت تحقق تعهدات بانک تجارت مبنی بر پرداخت تسهیلات مورد نیاز محقق می‌شود، عنوان کرد: این بانک ۱۵۰ میلیارد تومان تعهد پرداخت تسهیلات دارد که تاکنون ۲۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در صورت انجام این تعهدات پایان امسال یا ابتدای سال آینده عملیات تصفیه شکری در کارخانه قند یاسوج آغاز می‌شود.

نادری اعتبار مورد نیاز برای راه اندازی کارخانه قند یاسوج را ۳۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این کارخانه قبل از تحویل به ستاد اجرایی متروکه و همچون انبار آهن آلات بود که با همت متخصصان بومی و کارخانه قندی‌های یاسوج بازسازی و تعمیر شد.

وی بیان کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده پاییز سال آینده تولید چغندری انجام خواهد شد که در این راستا حمایت از چغندرکاران هم استانی اولویت خواهد بود و بعد از کشاورزان استان‌های همجوار حمایت خواهیم کرد.