مستند “کُرُش” تولید صداوسیمای فارس، عشق و ارادت مردم دیار شرق فارس به مولایشان را با آداب و رسومی خاص به تصویر می‌کشد. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، معاون سیمای فارس گفت: کُرُش حکایت محبان و عاشقان اباعبدالله است که نیمه‌های خزان به قصد ادای نذر به دل […]

مستند “کُرُش” تولید صداوسیمای فارس، عشق و ارادت مردم دیار شرق فارس به مولایشان را با آداب و رسومی خاص به تصویر می‌کشد.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، معاون سیمای فارس گفت: کُرُش حکایت محبان و عاشقان اباعبدالله است که نیمه‌های خزان به قصد ادای نذر به دل کوهستان می زنند تا شاید تلاششان مقبول بیفتد و حاجاتشان روا شود.
علیرضا باغبانمنش افزود : به شیره پزی انگور در گویش محلی کُرُش گفته می‌شود، در این مستند، مخاطب با کار و تلاش مردم استهبان از ابتدا تا انتهای تولید انگور از جمله شیره پزی و تولید شربت انگور آشنا و شربت تهیه شده در مراسم چک چکوی روز عاشورا که سال ۸۸ در فهرست میراث ناملوس کشور ثبت ملی شده، بین عزاداران و سوگواران سید الشهدا توزیع می‌شود.
وی ادامه داد: هم آوایی مردم استهبان در تهیه شیره انگور از آداب آیین کُرُش است و پخش انواع موسیقی‌های بومی و محلی در این مستند گوش مخاطب را می نوازد و تصویری روشن و بدون ابهام از این مراسم در ذهنش  نقش می‌بندد.
همچنین تهیه کننده و کارگردان این مستند گفت :کُرُش  از صنایع کهن استهبان یا صابونات است که از گذشته تاکنون بخوبی از این میراث معنوی حراست و حفاظت شده و در عصر حاضر به همان سبک و سیاق انجام می‌شود.
حمید بالو افزود: در این آیین، باغداران ابتدا انگورهای کشمشی را از باغ می چینند، سپس در سبدهای مخصوص حمل انگور، از باغ به خانه می‌آورند و انگورها را شسته در حوض مخصوص ریخته و روی آن با چکمه می‌روند و به اصطلاح لگدکوب می‌کنند تا کاملا آب انگور گرفته شود.
آب انگور بدست آمده، از دریچه کوچک حوضچه خارج شده و در ظرفی جمع می‌شود سپس همه آب انگور را در ظرف‌های پلاستیکی ریخته و به آن مقداری خاک رس مخصوص اضافه می‌کنند و تا صبح فردا به آب انگور دست نمی‌زنند. دلیل اضافه کردن خاک رس به آن، شفافیت و حلالیت است. صبح روز بعد آب انگور زلال شده را، در دیگ‌های مخصوص شیره پزی ریخته و آن را روی کوره می‌گذارند تا کاملا بجوشد. در حین جوشیدن آن را هم می‌زنند تا نسوزد و شیره خوش‌رنگ شود.
این مراسم با حضور گرم و صمیمی‌شهروندان و برخی گردشگران از نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور برگزار می‌شود .
این مستند ۲۴ دقیقه ای ، ساعت های ۲۱ و ۲۴ یکم آبان و ساعت ۹ دوم آبان از شبکه مستند پخش خواهد شد.
مستند محض کُرُش به تهیه کنندگی و کارگردانی حمید بالو، نویسندگی محمد جواد حسن شاهی، تصویربرداری مجید رحمانیان، تدوین محمد حسین ایزدی و صدابرداری محمد صادق عادل در سیمای فارس تولید شده است.