آغاز ثبت‌نام مدرسه تابستانی معماری و کودک «معماری‌بان» در موزه گرمابه علیقلی آقا رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از آغاز ثبت‌نام مدرسه تابستانی معماری و کودک «معماری‌بان» ویژه کودکان هفت تا ۹ سال در موزه گرمابه علیقلی آقا خبر داد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، علی عطریان اظهار […]

آغاز ثبت‌نام مدرسه تابستانی معماری و کودک «معماری‌بان» در موزه گرمابه علیقلی آقا

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از آغاز ثبت‌نام مدرسه تابستانی معماری و کودک «معماری‌بان» ویژه کودکان هفت تا ۹ سال در موزه گرمابه علیقلی آقا خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، علی عطریان اظهار کرد: موزه حمام علی‌قلی، یکی از آثار برجسته وقفی دوران صفوی است که شامل حمام، بازارچه، مدرسه و مسجد می‌شود. دفتر تخصصی معماری اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان که در این فضا مستقر است و فعالیت‌هایی را در طول سال در حوزه معماری و فرهنگ و معماری انجام می‌دهد، سعی در اجرای برنامه‌هایی با نگاه به فرهنگ و معماری در این مجموعه دارد.

وی افزود: این شورا اهداف و اولویت‌های برنامه‌های استراتژیک خود را در قالب چند پنجره معماری تعریف کرده است که هرکدام از پنجره‌ها به یکی از حوزه‌های معماری که در کشور و شهر اصفهان به آن کمتر پتوجه شده است، می‌پردازد. درواقع هدف شورای تخصصی موزه گرمابه علیقلی‌آقا برای ورود به این پنجره، اهمیت موضوع و پرداختن به آن است. یکی از پنجره‌های مهم که این شورا به‌طور ویژه بر آن تمرکز دارد، «پنجره معماری و کودک» است.

هدف برگزاری دوره «معماری‌بان»
رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: هدف این شورا برای ورود به پنجره معماری و کودک این است که در مرحله اول کودک را با مباحث معماری آشنا و سپس بتواند در آینده شهروندانی تربیت کند که نسبت به فضا و معماری شهری خود احساس مسئولیت داشته باشند تا حداقل به‌عنوان کارفرما موارد اصولی و مهم معماری را در خانه‌سازی خود رعایت کنند و در کنار آن به حفظ و حراست بافت‌ها و بناهای معماری ارزشمند شهر خود پایبند باشند.

وی اضافه کرد: شورای تخصصی معماری موزه گرمابه علیقلی‌آقا در نظر دارد آموزش مباحث معماری و کودک را در قالب مدرسه تابستانی معماری و کودک با عنوان «معماری‌بان» دنبال کند که فعالیت این مدرسه یک فرآیند مشخص و تعریف‌شده دارد. مخاطبان این مدرسه به کودکان هفت تا ۹ سال تقسیم می‌شوند.

عطریان گفت: در مدرسه تابستانی معماری و کودک به دنبال آموزش معماری از بعد ساختمان‌سازی نیستیم بلکه هدفمان این است که کودکان درک صحیحی از فضا معماری و شناخت متریال داشته باشند، ضمن اینکه نوع مباحث برای دو گروه مخاطب مدرسه متفاوت است، در گروه اول که کودکان زیر ۱۰ سال آن را تشکیل می‌دهند، مباحث بیشتر رویکرد کارگاهی و تجربی دارند اما برای گروه کودکان بالای ۱۰ سال مباحث تئوری و عملی با هم در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: یک فعالیت به‌ویژه فعالیت هنری برای اینکه اثربخشی لازم را داشته باشد، نیاز به تداوم دارد اما متأسفانه در بعضی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری هرچند که شاخص و نو باشد، به دلیل نبود تداوم، فعالیت اثربخشی لازم را ندارد، به همین جهت برای تداوم مدرسه تابستانه معماری، نشست‌های تربیتی و آموزشی در فضای معماری متناسب با سن کودکان در نظر گرفته شده است؛ در این نشست‌ها که با حضور کودکان و خانواده آنان در طول سال به‌طور منظم و بر اساس جدول زمان‌بندی تشکیل می‌شود، به ادامه مباحث معماری برای کودکان پرداخته می‌شود.

رئیس شورای تخصصی معماری موزه گرمابه علیقلی‌آقا افزود: این نشست‌ها رویکرد علمی صرف ندارد، بلکه رویکرد آن مشارکتی و کارگاهی است، ضمن اینکه در کنار این نشست‌ها بازدید عملیاتی از معماری‌های شاخص شهر اصفهان صورت می‌گیرد. در این نشست‌ها سعی داریم از ظرفیت‌های دانشگاه‌های شهر اصفهان و مراکز فعال و متولی حوزه کودک استفاده کنیم، درواقع به دنبال مشارکت هرچه بیشتر نهادها و دستگاه‌های حوزه متولی کودک در این طرح هستیم.

وی با بیان اینکه شهر اصفهان نیاز به پنجره معماری و کودک دارد، تصریح کرد: مدرسه تابستانه معماری و کودک، دانشگاه نیست و هدف فعالیت این مدرسه رسیدن به قله علمی نیست، بلکه اصل تمرکز فعالیت‌ها و مباحث در این مدرسه تمرکز عملیاتی برای آشنایی هرچه بیشتر کودکان با معماری است.

جزئیات دوره آموزشی «معماری‌بان»
عطریان افزود: «معماری‌بان» دارای چند دوره است که در دوره اول ۱۰ جلسه کارگاه آموزشی در مرکز آموزش حوزه هنری واقع در خیابان آمادگاه برگزار می‌شود و هم‌زمان با این دوره‌ها، گردشگری شهری برای جامعه هدف بر اساس اهداف کارگاه نیز اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: ثبت‌نام این دوره از امروز سه‌شنبه شانزدهم خردادماه آغاز شده است و تا بیست‌وهشتم خردادماه ادامه دارد. علاقه‌مندان برای ثبت‌نام فرزندان خود در این دوره باید در ساعات اداری به موزه گرمابه علیقلی‌آقا مراجعه کنند.

رئیس شورای تخصصی معماری موزه گرمابه علیقلی‌آقا با بیان اینکه هزینه این دوره ۳۰۰ هزار تومان در نظر گرفته‌شده است، اضافه کرد: دوره معماری‌بان در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه‌ها در سه سانس از ساعت ۸:۰۰ تا ۹:۳۰، سانس دوم ۹:۴۵ تا ۱۱:۱۵ و سانس سوم ۱۱:۳۰ تا ۱۳:۰۰ برگزار می‌شود. سقف کلاس‌ها ۱۰ نفر و در صورت افزایش متقاضیان تا ۱۵ نفر است.

وی گفت: مدرسان این کلاس‌های آموزشی، فارغ‌التحصیلان رشته معماری و متخصصان حوزه کودک هستند که همه از لحاظ علمی و آموزش به کودکان مورد تأیید شورای کارگروه معماری کودک قرار گرفته‌اند.

عطریان افزود: برگزاری جلسه نخست دوره آموزشی ترم اول سی‌ام خرداد تا یکم مردادماه در ۱۰ جلسه انجام می‌شود و در صورت وجود متقاضی برای ترم دوم، کلاس‌ها از سوم مرداد تا پانزدهم شهریورماه برگزار و به کودکان گواهی پایان دوره ارائه خواهد شد. همچنین سرفصل‌های دوره با نظر و تأیید معماران مطرح کشور و متخصصان علوم تربیتی کودکان تدوین شده است.