کمبود نیروی انسانی را یکی از چالش های روبروی طرح پزشک خانواده است راستین با بیان اینکه یکی از چالش های روبروی طرح پزشک خانواده است اظهار داشت: راه خروج از این مشکل بالا بردن ظرفیت پذیرش پزشکان برای قبول بیمار و بالا بردن هزینه های حقوق پزشکان و یا جذب پزشک ونیروی مراقبت عنوان […]

کمبود نیروی انسانی را یکی از چالش های روبروی طرح پزشک خانواده است

راستین با بیان اینکه یکی از چالش های روبروی طرح پزشک خانواده است اظهار داشت: راه خروج از این مشکل بالا بردن ظرفیت پذیرش پزشکان برای قبول بیمار و بالا بردن هزینه های حقوق پزشکان و یا جذب پزشک ونیروی مراقبت عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، دکتر پژمان عقدک مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست خبری بمناسبت هفته سلامت که با محوریت اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با حضور معاونت های مختلف علوم پزشکی برگزار شد، با تشریح شعار بهداشت جهانی و توضیح ارتقای شعار بهداشت جهانی در مورد سلامت اظهار کرد: شعار بهداشت جهانی در خصوص سلامت سالها تکمیل شد و امروز می توان گفت شعار سلامت به یک حوزه تعلق ندارد.

وی بیان کرد: امروز می توان گفت شعار بهداشت جهانی در چهار حوزه تعریف شده است. همه باید برای سلامت کار کنند، برای همه گروه های سنی باید فعالیت سلامت انجام داد، در همه‌ی محیط ها وبرای همه سطوح سلامت باید فعالیت کرد.

عقدک، در ادامه از اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع در راستای تحقق شعار سلامت بعد از سالها خبر داد و گفت: طرح نظام ارجاع برای شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر در شهر خوانسار و گلپایگان و تشکیل تیم سلامت، برای ارائه خدمات سلامتی استارت خورده است.

وی در ادامه تاکید داشت: امید است طرح پزشک خانواده که سالها مردم منتظر اجرای آن هستند با موفقیت در شهرهای بزرگ اجرا شود و مشکلات طرح به خوبی برطرف شود.

دکترغفور راستین معاون اجرایی مرکز بهداشت استان اصفهان در خصوص اجرایی این طرح در شهرستان خوانسار و گلپایگان به صورت نمونه گفت: پزشک خانواده از سال ۸۴ برای شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر اجرا شده است اما اجرای طرح بازخوردی برای نظام سلامت نداشته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اجرای سطح پیشرفته پزشک خانواده برای جمعیت بالای ۲۰ هزار نفر کلید خورده است، گفت: اقداماتی در سطح آی تی در سال ۱۴۰۱ انجام شد، تا بین ۸۰ تا ۹۰ درصد آمادگی کامل با حمایت مالی، برای اجرای طرح به وجود بیاید.

وی ضمن تاکید بر اینکه اگر منابع مالی و نیروی انسانی برای اجرای بهتر طرح تأمین نشود با شکست مواجه خواهد شد، خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم پزشک خانواده را به صورت کامل اجرا کنیم به ۹۴۲ ماما، ۵۵۲ مراقبت سلامت و ۹۸۸ پزشک نیاز داریم.

راستین، کمبود نیروی انسانی را یکی از چالش های روبروی طرح پزشک خانواده دانست و راه خروج از آن را بالا بردن ظرفیت پذیرش پزشکان برای قبول بیمار و بالا بردن هزینه های حقوق پزشکان و یا جذب پزشک ونیروی مراقبت عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه اجرای سیستم ارجاع و پزشک خانواده از مهمترین طرح ها است و به جیب مردم کمک می کند، گفت: باید مردم با مزایای طرح آشنا بشوند و بدانند در این سیستم هزینه کمتری برای درمان پرداخت خواهند کرد.

معاون اجرایی مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه تشکیل پرونده سلامت هنوز با موفقیت کامل اجرا نشده است، بیان کرد: مراجعه مردم به مراکز خدمات سلامت و تشکیل پرونده بسیار مهم است، ولی ۷۵ درصد مردم تنها یک بار یا بیشتر به مرکز سلامت بهداشت مراجعه کرده اند.

وی در ادامه به افراد تحت پوشش طرح روستایی وعشایری اشاره کرد و افزود: در طرح روستایی و عشایر یک میلیون و ۲۴۹هزار نفر از سیستم ارجاع استفاده کردند. اما در اجرای این طرح در شهرهای بزرگ سه میلیون و ۷۹۰ هزار نفر از این طرح استفاده خواهند کرد و حجم کار سه برابر خواهد شد.

راستین، در کنار کمبود نیروی انسانی، بستر اینترنت وفضای ایمن را نیز به عنوان یکی دیگر از چالش‌های اجرای طرح عنوان کرد و گفت: بستر آی تی در حال تقویت است و لینک های ارتباطی بین سامانه سیب، بیمارستان‌ها و بیمه‌ها بر قرار شده است.