جانثاری با بیان اینکه در اصفهان دو مرکز ماده ۱۶برای معتادان متجاهر مرد وجود دارداظهار داشت: تلاش شده مرکزی نیز برای بانوان احداث شود که این مرکز تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت داشته و ۲۰ درصد آن باقی‌مانده و باید محیطی فراهم شود که در شأن انسان باشد.به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران محمدرضا جان […]

جانثاری با بیان اینکه در اصفهان دو مرکز ماده ۱۶برای معتادان متجاهر مرد وجود دارداظهار داشت: تلاش شده مرکزی نیز برای بانوان احداث شود که این مرکز تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت داشته و ۲۰ درصد آن باقی‌مانده و باید محیطی فراهم شود که در شأن انسان باشد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران محمدرضا جان نثاری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دو مرکز ماده ۱۶ با ظرفیت پذیرش ۲۰۰ نفر فعالیت می‌کنند، افزود: همچنین ۸۷ مرکز ماده ۱۵ در استان وجود دارد که توسط سازمان‌های مردم نهاد اداره می‌شود.
وی در ادامه از کشف ۴۹ تن مواد مخدر در سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود:بنابر آمار موجود در سال ۱۳۹۹ نیز ۵۴ تن مواد مخدر در استان کشف شده بود.

وی اضافه کرد: به علت تشدید نظارت‌ها و فشارها در گلوگاه‌های استان و تلاش نیروهای انتظامی در سال ۱۴۰۰ و بر خورد جدی تر با متخلفان، ورود مواد مخدر به استان کمتر شد.

جان نثاری ، به ارائه آماری از جمعیت مصرف کنندگان مواد مخدر در استان و کشور پرداخت و گفت: از جمعیت پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر سنین ۱۵ تا ۶۴ و جمعیت فعال محسوب می‌شوند که بر اساس جمعیت فعال برآورد می‌شود نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر در استان اصفهان مصرف کننده انواع مواد مخدر باشند که از این تعداد حدود چهار هزار نفر معتادان متجاهر هستند.‌
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان نسبت مصرف کنندگان مواد مخدر در این استان در مقایسه با سایر استان‌های کشور را کمتر دانست و گفت: بر اساس یافته‌های آماری شمار بانوان درگیر اعتیاد مواد مخدر در استان ما حدود ۱۰ درصد است و از جمعیت معتادان متجاهر ۱.۲۵ درصد زنان هستند.‌
وی در توضیح راهکار ستاد مبارزه با مواد مخدر برای مقابله با توزیع و مصرف مواد در مناطق حاشیه‌‌نشین گفت: در استان و اطراف شهر اصفهان مناطقی شکل گرفته که از آنها تحت عنوان مناطق حاشیه‌نشین یاد می‌شود و بخش اعظم آنها در خارج از مناطق شهری شکل گرفته‌ و شامل خانه‌های کوچک و بدون استحکام است که به دلیل اینکه ارزان بودن و مشکلات فرهنگی تبدیل به کانون‌های توزیع مواد مخدر شده‌اند، مناطق حاشیه‌نشین درگیر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی متعددی هستند که توزیع مواد مخدر و اعتیاد تنها یکی از آنها است و برای برخورد با این مسئله، در اصل باید با پدیده حاشیه‌نشینی برخورد کرد. از طرف دیگر مشکلات شدید اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باعث گسترش محیط‌های نابه‌هنجار و رشد توزیع و مصرف مواد مخدر در این محیط‌ها شده است.

جانثاری افزود: برای حل مشکلات مناطق حاشیه‌ای در کنار مبارزه با توزیع و مصرف مواد مخدر، باید این مناطق تعیین تکلیف و با ایجاد فضاهای فرهنگی، ورزشی و غیره هویت‌بخشی شوند تا بستر گرایش به مواد مخدر در این مناطق کاهش یابد. متاسفانه در سال‌های گذشته به ساده‌ترین مسائل این مناطق رسیدگی نشده بود و حتی زباله‌های مردم این مناطق برده نمی‌شد. ما طرح‌های زیادی برای کاهش مشکلات این مناطق داریم و تلاش کردیم تا این مناطق توسط نیروی انتظامی برای قاچاقچیان و خلافکاران ناامن شود.
خبرنگار: الهام خانی