شاخص کارگاه های بزرگ صنعتی در پاییز 1401 به 130.5 رسید در حالی که این شاخص در پاییز 1396 در سطح 106.8 قرار داشت و این نشان می‌دهد میزان تولیدات بنگاه‌های بزرگ صنعتی در پاییز 1401 بالغ بر 22.2 درصد بیشتر شده است.

به استناد آمار ارائه شده توسط بانک مرکزی برای رشد اقتصادی فصل پاییز بانک مرکزی، رشد تولید ناخالص داخلی با احتساب نفت ۵٫۳ درصد و بدون احتساب نفت ۴٫۵ درصد بوده است. 

تولید ناخالص داخلی شامل ۴ بخش نفت، کشاورزی، صنعت و خدمات می شود و در بین این چهار بخش، رتبه نخست رشد تولید به بخش نفت با ۱۵٫۶ درصد و رتبه دوم به بخش صنعت با ۱۱٫۶ درصد اختصاص دارد. رشد ۱۱٫۶ درصدی بخش صنعت در پاییز ۱۴۰۱ بالاترین رقم از ابتدای سال ۱۳۹۶ به بعد محسوب می‌شود زیرا از ابتدای سال ۱۳۹۶ یعنی یک سال قبل از بازگشت تحریم‌ها در دولت قبل، رشد فصلی بخش صنعت نزولی شده بود.

در پایان دولت گذشته یعنی در تابستان ۱۴۰۰ رشد بخش صنعت منفی ۱٫۹ درصد بود و دولت سیزدهم بخش صنعت را با رشد منفی تحویل گرفت؛ با این حال به تدریج با اجرای سیاست‌های صنعتی جدید در دولت سیزدهم، بخش صنعت جان گرفت به طوری که رشد تولیدات کارگاه‌های بزرگ صنعتی از ۲ درصد در ۹ ماهه ۱۴۰۰ به ۸٫۳ درصد در ۹ ماهه ۱۴۰۱ رسیده است؛ همچنین بررسی ها نشان می‌دهد این در حالی است که متوسط رشد فصلی بخش صنعت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم فقط ۲ درصد بود؛ به عبارت دیگر متوسط رشد بخش صنعت در دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۳ برابر دولت گذشته بوده است.

* جهش ۱۱٫۳ درصدی شاخص کارگاه‌های بزرگ صنعتی در پاییز ۱۴۰۱

شاخص کارگاه‌های بزرگ صنعتی بیانگر میزان تولیدات صنایعی است که ۱۰۰ نفر و بیشتر کارکن دارد، این آمار با بررسی و ارزیابی تولیدات ۲۴۰۰ بنگاه صنعتی تهیه می‌شود. عدد این شاخص بر مبنای ۱۰۰ قرار دارد؛ به این شکل که یک سال به عنوان سال پایه در نظر گرفته می‌شود و آن سال حجم تولیدات و سهم بخش های مختلف محاسبه و نتایج آن پایه ارزیابی تولید در سال های بعد قرار می گیرد. بانک مرکزی سال ۱۳۹۵ را سال پایه ۱۰۰ در نظر گرفته است.

منبع: بانک مرکزی

طبق گزارش بانک مرکزی، شاخص کارگاه‌های بزرگ صنعتی در پاییز ۱۴۰۱ به عدد ۱۳۰٫۵ رسیده است که این رقم ۲۲٫۲ درصد بیشتر از شاخص کارگاه های بزرگ صنعتی در پاییز ۱۳۹۶ است. به عبارت دیگر، میزان تولیدات صنعتی صنایع بزرگ کشور در پاییز ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۲٫۲ درصد بیشتر از میزان تولیدات در پاییز ۱۳۹۶ بوده است.

منبع آمار: بانک مرکزی

همچنین روند رشد تولیدات کارگاه های بزرگ صنعتی در طول سال ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ یک روند رو به رشد بوده است به طوری که میزان تولیدات در فصل بهار سال ۱۴۰۱ نسبت به بهار سال ۱۴۰۰ معادل ۳٫۱ درصد رشد داشته است اما در تابستان ۱۴۰۱ در مقایسه با فصل مشابه سال قبل خود به رشد ۱۰٫۴ درصدی رسیده و این نسبت در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به پاییز ۱۴۰۰ رشد ۱۱٫۳ درصدی را به ثبت رسانده است.

بنابراین روند تولیدات صنایع بزرگ در سه فصل بهار، تابستان و پاییز ۱۴۰۱ روندی رو به رشد بوده است. در مجموع میزان تولیدات صنایع بزرگ در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ در مقایسه با ۹ ماهه ۱۴۰۰ معادل ۸٫۳ درصد افزایش یافته است.