وزارت امور خارجه جمهوری قزاقستان پیش نویس معاهده قزاقستان و ازبکستان اتحادیه دو کشور از جمله کمک به یکدیگر در مورد تهدیدات مسلحانه از سوی کشورهای ثالث را منتشر کرد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از آسیاپلاس، این معاهده مقرر می‌دارد که در صورت بروز وضعیتی که به نظر یکی از طرفین، […]

وزارت امور خارجه جمهوری قزاقستان پیش نویس معاهده قزاقستان و ازبکستان اتحادیه دو کشور از جمله کمک به یکدیگر در مورد تهدیدات مسلحانه از سوی کشورهای ثالث را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از آسیاپلاس، این معاهده مقرر می‌دارد که در صورت بروز وضعیتی که به نظر یکی از طرفین، تهدید حمله مسلحانه توسط دولت‌های ثالث باشد، طرفین فوراً با یکدیگر رایزنی‌های مناسب را هم به صورت دوجانبه و هم در چارچوب توافقنامه انجام خواهند داد.

براساس این معاهده طرفین متعهد می شوند که در هیچ بلوک یا اتحادی شرکت نکنند و همچنین از مشارکت در هر گونه اقدام علیه طرف مقابل خودداری کنند.

همچنین هیچ یک از طرفین اجازه نمی دهد که از قلمرو و منابع خود برای تهیه یا انجام تجاوز یا سایر اقدامات خصمانه علیه طرف مقابل و همچنین به ضرر حاکمیت، امنیت و تمامیت ارضی طرف مقابل استفاده شود.

طرفین متعهد می شوند که اجازه استفاده از سیستم ارتباطی و سایر زیرساخت ها در قلمرو خود را توسط کشورهای ثالث به منظور آماده سازی یا انجام عملیات مسلحانه یا سایر فعالیت های خصمانه علیه طرف مقابل ندهند.

در عین حال، دولت‌ها تلاش می‌کنند تا حل و فصل مناقشات منطقه‌ای را با ابزار مذاکرات مسالمت‌آمیز بر اساس هنجارهای شناخته‌شده جهانی حقوق بین‌الملل و بالاتر از همه، احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و مصونیت مرزها، رعایت و تضمین کنند.

دیپلمات ها مطمئن هستند که این توافق کمک قابل توجهی به تقویت بیشتر مشارکت استراتژیک قزاقستان و ازبکستان خواهد کرد.

در این سند آمده است: «توافقنامه به عنوان مبنای محکمی برای تعمیق بیشتر همکاری‌های دوجانبه سودمند و توسعه همه جانبه همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، علمی، فنی، فرهنگی و بشردوستانه بین قزاقستان و ازبکستان خواهد بود».

به گزارش ایرنا مرداد ماه اسال نیز در نشست پنج کشور آسیای میانه در «چلپون آتا» قرقیزستان، پیش‌نویس سندی مطرح شد که طبق آن سران این کشورها متعهد می شوند درمقابل هرگونه تهدید علیه استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی علیه این کشورها، از یکدیگر حمایت کنند اما به گفته کارشناسان، این هدف در عمل چندان امکان پذیر نیست.

پیش نویس معاهده دوستی، حسن همجواری و همکاری برای توسعه آسیای مرکزی در قرن بیست و یکم در ۲۱ ژوئیه در چهارمین نشست مشورتی سران کشورهای آسیای میانه در چلپون آتا قرقیزستان از طرف رئیس جمهوری قزاقستان به سران این کشورها برای بررسی و امضا پیشنهاد شد.