با اخطار نیروی پدافند هوایی ارتش به هواگردهای فرامنطقه‌ای و متعاقب آن غرش و پرواز پهپاد کرار پدافند هوایی، هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین اطلاعاتی نیروهای فرامنطقه‌ای تغییر سمت داده و منطقه‌ رزمایش را ترک کردند.به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، همزمان با اجرای مراحل رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش، فعالیت هواپیماهای با سرنشین […]

با اخطار نیروی پدافند هوایی ارتش به هواگردهای فرامنطقه‌ای و متعاقب آن غرش و پرواز پهپاد کرار پدافند هوایی، هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین اطلاعاتی نیروهای فرامنطقه‌ای تغییر سمت داده و منطقه‌ رزمایش را ترک کردند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، همزمان با اجرای مراحل رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش، فعالیت هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین اطلاعاتی نیروهای فرامنطقه‌ای به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات از سامانه‌ها و تجهیزات گسترش یافته‌ ارتش در منطقه‌ عمومی رزمایش و برفراز آب‌های بین‌المللی افزایش یافت.

این هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین اطلاعاتی نیروهای فرامنطقه‌ای که اغلب از نوع P-8A، EP-3، RC-135، رافائل و MQ-9 بودند در همان لحظه‌ قرارگیری برفراز آب‌های بین‌المللی با رادارهای گسترش یافته در منطقه‌ عمومی رزمایش در ارتفاع ۲۳ هزارپایی مورد کشف و شناسایی قرار گرفتند و با اخطار رادارها مواجه شدند.

در جریان برگزاری رزمایش، هواپیمای باسرنشین اطلاعاتی P-8 نیروهای فرامنطقه‌ای که سعی در کاهش ارتفاع برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق‌تر از منطقه‌ عمومی رزمایش داشت، با دستور شبکه یکپارچه پدافند هوایی یک فروند پهپاد کرار از قرارگاه پهپادی نیروی پدافند هوایی ارتش مستقر در منطقه‌ رزمایش با غرش و پرواز بر فراز منطقه‌ عمومی رزمایش، هواپیمای اطلاعاتی یاد شده را مجبور به خروج از منطقه کرد.

همچنین؛ در زمان شلیک یکی از سامانه‌های موشکی نیروی پدافند هوایی ارتش یک فروند هواپیمای EP-3 فرامنطقه‌ای با هدف جمع‌آوری اطلاعات سیگنالی از عملکرد سامانه‌ موشکی مورد نظر به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران نزدیک شد که بلافاصله با اخطار قاطع رادارهای نیروی پدافند هوایی مبنی بر فعال بودن منطقه و حفظ فاصله‌ ایمن مواجه شد و با تغییر سمت سریع، منطقه‌ عملیات را ترک کرد.

گفتنی است؛ پهپاد کرار از انواع پهپادهای بومی ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که با موتور توربوجت طلوع قادر به حمل انواع بمب و موشک است. روش پرتاب این پهپاد به صورت پرتاب از روی پرتابگر با یک بوستر (پیشران) راکتی است که پس از رها شدن موتور توربوجت پرنده روشن می‌شود.

امیر سرتیپ علیرضا شیخ سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش با اشاره به فعالیت قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: قرارگاه مشترک پدافند هوایی کشور بر تمامی مرزهای هوایی ایران با هوشیاری پدافندهای ارتش و سپاه نظارت شبانه‌روزی دارد.

سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش افزود: از زمان آغاز رزمایش و براساس مأموریت‌های ابلاغی به سامانه‌های راداری، شناسایی و رهگیری انواع پهپاد‌های کشورهای فرامنطقه‌ای انجام شده است.