دشیار دانشکده پزشکی و عضو هیات علمی گروه سم شناسی بالینی گفت: عوارض سوء مصرف الکل بر بدن انسان، خانواده و جامعه با اختلاف فاحشی بیش از سایر مواد مورد سوء مصرف از جمله تریاک، هروئین، شیشه و کوکائین است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، دکتر غلامعلی دوروشی عضو هیات علمی گروه سم […]

دشیار دانشکده پزشکی و عضو هیات علمی گروه سم شناسی بالینی گفت: عوارض سوء مصرف الکل بر بدن انسان، خانواده و جامعه با اختلاف فاحشی بیش از سایر مواد مورد سوء مصرف از جمله تریاک، هروئین، شیشه و کوکائین است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، دکتر غلامعلی دوروشی عضو هیات علمی گروه سم شناسی بالینی دانشکده پزشکی اظهار نمود: الکل یکی از شایعترین مواد مورد سوء مصرف در دنیاست. وابستگی (اعتیاد) به الکل با عنوان الکلیسم نامیده می شود.

وی تصریح کرد: الکل موجود در مشروبات الکلی اتانول نام دارد و از تخمیر و تقطیر میوه و دانه های گیاهی به دست می آید. مشروبات الکلی میزان متفاوتی از الکل را دارند و هرچه میزان الکل آن بیشتر باشد؛ سمیت و آسیب های ناشی از آن بیشتر است.

دوروشی ادامه داد: الکل های صنعتی، ضدعفونی و دیگر اشکال الکل های در دسترس مانند آب جو، مشروبات الکلی و عرق می توانند به دلایلی حاوی الکل مرگبار چوب (متانول) باشند. متاسفانه این الکل در صورت وجود در مشروبات الکلی توسط مصرف کننده غیرقابل تشخیص است و ساعت ها پس از مصرف نا آگاهانه، علایم مسمومیت با آن با تهوع، دل درد، سردرد، گیجی و تاری دید شروع می شود.

عضو هیات علمی گروه سم شناسی بالینی دانشکده پزشکی افزود: همه الکل ها سمی هستند؛ ولی برخی مانند اتانول عوارض خود را هم به شکل حاد (فوری) و هم به شکل مزمن (درازمدت) نشان می دهد و برخی مانند متانول (الکل چوب) فوق العاده سمی بوده و عمدتا به شکل حاد منجر به کوری، ‌اغماء و مرگ می شوند.

البته اثرات الکل به میزان مصرف، جنسیت فرد و سابقه مصرف هم بستگی دارد چراکه آسیب های الکل در خانم ها به مراتب بیش از آقایان است.

دوروشی به عوارض جسمانی و روانی حاد و مزمن مصرف الکل اشاره کرد و ادامه داد: تهوع و استفراغ، کاهش هوشیاری، بی قراری شدید، خونریزی معده، پرخاشگری، از بین رفتن قوای عقلی و قدرت تشخیص خوب و بد (که منجر به نزاع، خودکشی و قتل می گردد)، کند شدن واکنش عضلات به دستورهای مغز (که منجر به تصادفات رانندگی می شود)، تضعیف شدن تنفس، تشنج و مرگ از مهم ترین عوارض حاد مصرف مشروبات الکلی هستند.

همچنین وی کوچک شدن سلول ها و چروکیده شدن مغز و بدنبال آن مشکلات تفکر و حافظه، توهم، افسردگی، اختلال خواب (کابوس)، زخم معده ، کبد چرب و سپس سیروز کبد، تخریب لوزالمعده و بروز دیابت، سوءتغذیه، ضعف عضله قلب، نامنظمی ضربان قلب و افزایش فشارخون، افزایش خطر بروز سکته های قلبی و مغزی، ناتوانی جنسی و ناباروری، پوکی استخوان و ضعف عضلانی، افزایش خطر سرطان های دهان، حلق، حنجره، مری، معده، روده بزرگ و کبد را از عوارض مصرف طولانی مدت الکل بیان نمود.

دوروشی با اظهار اینکه ترک الکل راحت تر از اعتیاد به مواد مخدر دیگر صورت می گیرد افزود: لازم است ترک مواد مخدر و الکل زیر نظر پزشک و دریافت مشاوره های روحی روانی فرد انجام بگیرد.

وی در پایان اعلام کرد : معتادین به الکل می‌توانند به بخش مسمومین و مرکز ترک اعتیاد بیمارستان خورشید (نور و حضرت علی اصغر (ع)) مراجعه کنند