خودروهای برقی و هیبریدی باید برای کاهش مصرف بنزین روی کار بیایند عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره راهکارهای حل معضل ناترازی بنزین در کشور پرداخت. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از دانا؛ فریدون عباسی، در گفتگو با دانا؛ در خصوص معضل ناتراضی انرژی که کشور با آن […]

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره راهکارهای حل معضل ناترازی بنزین در کشور پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از دانا؛ فریدون عباسی، در گفتگو با دانا؛ در خصوص معضل ناتراضی انرژی که کشور با آن مواجه شده است گفت: بخشی از دلیل بالا رفتن مصرف بنزین در کشور به دلیل بالا رفتن سطح رفاه اجتماعی است.
این نماینده‌ی مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: این مصرف زیاد در اثر رفاه به وجود آمده است. مردم به نسبت گذشته بیشتر از خودرو استفاده می‌کنند و علاوه بر این مسافرت‌ها نیز بیشتر شده است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر مردم رفاه دارند ولی درآمد آنچنانی ندارند و نمی‌توانند برای ترددهای خود از مسافرت‌های خود از هواپیما استفاده کنند. به همین دلیل سطح استفاده‌ی مردم از خودرو و متعاقب آن بنزین بیشتر شده است.

عباسی در ادامه بیان کرد: سطح رفاه مردم در حدی است که از خودرو استفاده می کنند و به دلیل تنوعی که می‌خواهند در سفر داشته باشند از خودرو برای سفرهای خود استفاده می‌کنند. این نکته‌ایست که باید به آن در دلایل بالا رفتن مصرف بنزین توجه کنیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مسئله‌ی بعدی که باعث افزایش مصرف بنزین شده است افزایش جمعیت در کشور است. جمعیت کشور نسبت به ۴۰ سال پیش ۲ برابر شده است.

عباسی با بیان اینکه به عنوان مثال دانش آموزان در گذشته برای رفتن به مدرسه از خودرو استفاده نمی‌کردند ولی هم اکنون آنها نیز باید برای تردد از خودرو استفاده کنند، بیان کرد: وسایل حمل و نقل عمومی نیز به اندازه‌ی کافی و متناسب با رشد جمعیت افزایش پیدا نکرده و ناوگان حمل و نقل عمومی هم فرسوده است.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه تمام این دلایل باعث بالا رفتن مصرف سوخت در کشور شده است خاطرنشان کرد: عامل دیگر جمعیت شاغل و در تردد تهران است. در تهران بسیاری از افرادی که شاغل هستند در شهرهای اقماری زندگی می‌کنند و تردد آنها میزان مصرف بنزین را بالا می‌برند.

این نماینده‌ی مجلس یازدهم ادامه داد: فرسودگی پالایشگاه‌های تولیدکننده‌ی بنزین نیز عامل دیگر مصرف بالای انرژی در کشور است. عدم سرمایه‌گذاری لازم در بالا دست نقد و احداث پالایشگاه‌ها باعث شده کشور با برخی از مشکلات روبرو شود و تولید و مصرف ما هم اکنون در یک حالت برابر قرار گرفته است.

به گفته‌ی این مقام مسئول؛ کیفیت پایین خودروهای تولیدی داخل یا از رده خارج نشدن خودروهای فرسوده نیز عامل مهم دیگری در بالا بودن مصرف بنزین در کشور است.

عباسی بیان کرد: ما باید در این سال‌ها خودروهای فرسوده را از رده خارج می‌کردیم در صورتی که تمام آنها همچنان در سطح شهر در حال تردد هستند و مصرف فوق‌العاده بالایی دارند.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: یک مسئله‌ی دیگر متنوع نبودن سبد سوخت در کشور ما است. ما باید در کنار خودروهای بنزینی خودروهای برقی، هیبریدی، دوگانه‌سوز نیز داشته باشیم و اقدام به توسعه‌ی جایگاه‌های سی ان جی در کشور کنیم.

عباسی گفت: در این شرایط نباید تقصیر را به گردن این و آن وزارتخانه یا دولت قبل و فعلی بیندازیم و بهترین راحل این است که به دنبال راه حل باشیم.

این نماینده‌ی مجلس یازدهم افزود: تمام این راه کارها نباید در حرف باشد بلکه باید در عمل هم اتفاق بیفتد. برای اجرای این راه کارها باید از ظرفیت دانشگاهیان نیز استفاده شود تا با یک تصمیم در کشور گرفته شود و همه‌ی خود را مکلف به اجرای آن بدانند.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: نباید عده ای با اجرای آن مخالف باشند. در واقع چپ و راست کشور باید بر روی اجرای این راهکار اتفاق نظر داشته باشند. تا هر دولتی که روی کار آمد این موضوع از فرایند اجرا خارج نشود