عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صدور نفت و دانش فنی به آمریکای لاتین اوج اقتدار دولت سیزدهم است، گفت: ساخت و تعمیر پالایشگاه‌ها در این کشورها افزایش اعتبار برای ایران و شکست هژمونی آمریکا است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، هادی بیگی نژاد درباره سفر آیت الله رئیسی و هیأت […]

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صدور نفت و دانش فنی به آمریکای لاتین اوج اقتدار دولت سیزدهم است، گفت: ساخت و تعمیر پالایشگاه‌ها در این کشورها افزایش اعتبار برای ایران و شکست هژمونی آمریکا است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، هادی بیگی نژاد درباره سفر آیت الله رئیسی و هیأت همراه به سه کشور آمریکای لاتین گفت: وقتی رئیس جمهور فاصله زیادی را از قاره آسیا به آمریکای لاتین که روزگاری حیاط خلوت آمریکا محسوب می شد، طی کرده و با کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا پیمان سیاسی و اقتصادی منعقد می‌کند، اوج دیپلماسی سیاسی دولت و اقتدار کشور است.

عضو کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: این رویکرد نه تنها سبب بهبود اقتصاد کشور خواهد شد بلکه برای کشورهای مقابل گره‌گشایی در توسعه زیرساخت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی می‌شود و از طرفی اقتدار و نفوذ جمهوری اسلامی را در فضای بین الملل به ویژه آمریکای لاتین بیشتر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه دیپلماسی انرژی دولت سبب ارتقای اعتبار ایران در منطقه و فضای بین المللی شده است، گفت: جمهوری اسلامی علاوه بر صادرات نفت و محصولات پتروشیمی به این کشورها، نسبت به ساخت پالایشگاه‌ها اقدام کرده و تعمیر برخی از آنها را نیز در دستور کار دارد که این رویکرد همان اعتبارآوری برای کشور است.

نماینده مردم همدان در مجلس با اشاره به صدور دانش فنی به برخی از کشورهای آمریکای لاتین، تصریح کرد: دولت با این رویکرد نه تنها درآمدزایی ارزی خود را بهبود بخشیده بلکه در حقیقت علم و دانش فنی خود را در این کشورها توسعه داده است.

بیگی نژاد در ادامه با تاکید بر اینکه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی دولت نشان داد که جهان خلاصه شده در نام آمریکا نیست، گفت: سیاست دولت سبب شد سایر کشورهای دنیا مانند اندونزی، برخی از کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین و حتی کشورهای آفریقایی شریک‌های مناسب اقتصادی و سیاسی برای جمهوری اسلامی محسوب شوند. چرا که آمریکا در ادوار مختلف تاریخی نشان داده روحیه خیانت و زورگویی در ارتباط با کشورها را همیشه دارد.

وی درباره اینکه دیپلماسی انرژی دولت تا چه میزان در خنثی کردن تحریم‌ها اثرگذار بوده است، گفت: تحریم زمانی مؤثر است که دولت توان خرید فروش کالا و خدمات خود را به دیگر کشورها نداشته باشد ولی در این زمان که صادرات کشور ارتقا یافته، بی اثر شدن تحریم‌ها به مرور زمان نمایان می‌شود.

این نماینده مجلس تشکیل باشگاه تحریمی توسط کشورهایی که تحت تحریم آمریکا هستند را ضرورت امروز عنوان کرد و گفت: در صورت چنین رویکردی، شکست هژمونی آمریکا بیش از گذشته تقویت خواهد شد و اقتصاد این کشورها نیز روند رو به رشد خود را در پیش خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم در دو سال اخیر راهبرد منطقی و حساب شده‌ای را برای تقویت اقتصاد از طریق بهبود روابط با کشورهای مختلف در دستور کار قرار داده است، خاطرنشان کرد: بهبود روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس و از سرگیری روابط با عربستان و رفع برخی از چالش‌هایی که با کشورهای همسایه انجام شد، نمونه موفق دیپلماسی دولت در ماه‌های اخیر است. همچنین تلاش برای آغاز روابط با مصر، حضور در اجلاس‌های بین المللی و تحکیم روابط با کشورهایی نظیر روسیه و چین، نشانه رویکرد موفق دولت در این ارتباطات است.

«آیت الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور اسلامی ایران بامداد دوشنبه، ۲۲ خرداد ماه در صدر هیأتی سیاسی و اقتصادی و در راستای تقویت روابط با کشورهای دوست و همسو، در سفری پنج روزه عازم کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در آمریکای لاتین شد.