بدهی ۶۸ درصدی بانک‌های غیردولتی‌ به بانک مرکزی/ کاهش سهم دلار به کمتر از ۱۰ درصد در تسویه تجاری سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه عمده ناترازی و بدهی شبکه بانکی به بانک مرکزی مربوط به بانک های غیردولتی است، گفت: ۶۸ درصد این بدهی ها مربوط به بانک های غیردولتی است. به گزارش خبرنگار […]

بدهی ۶۸ درصدی بانک‌های غیردولتی‌ به بانک مرکزی/ کاهش سهم دلار به کمتر از ۱۰ درصد در تسویه تجاری

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه عمده ناترازی و بدهی شبکه بانکی به بانک مرکزی مربوط به بانک های غیردولتی است، گفت: ۶۸ درصد این بدهی ها مربوط به بانک های غیردولتی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران،سیداحسان خاندورزی، وزیر اقتصاد امروز در نشست خبری با ارائه گزارشی از تلاش دولت برای تحقق شعار سال، گفت: رئیس جمهور پنجم فروردین امسال از همه وزرا خواست که بسته اقدام و اجرا برای تحقق شعار سال تهیه کند تا شاهد تحریک رشد اقتصادی و رونق تولید باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: برنامه رفع موانع تولید هم در این بسته انجام شده است که ۱۱ اقدام دراین برنامه مورد تایید قرار گرفت. امروز همچنین دومین جلسه شورای اقتصاد برای تکمیل این بسته در ساعت ۱۳ برگزار می‌شود.

خاندوزی با بیان اینکه ۱۱ اقدام در مورد پیش بینی پذیر کردن اقتصاد مصوب شد تا مردم دیگر غافلگیر نشوند، توضیح داد: برنامه رفع موانع تولید و پیش بینی پذیر کردن اقتصاد جزء مواردی است که دستگاه های اجرایی باید طوری رفتار کنند که تولید کننده دچار آسیب نشود.

وی همچنین گفت که ۱۶ اقدام تفصیلی توسط دستگاه های دولتی در مورد درآمد و مصارف ارزی مصوب شده است.

دولت بنا دارد بدهی خود را به شبکه بانکی کنترل کند

خاندوزی چشم‌انداز همکاری‌های برای رشد تولید و مهار تورم بین دستگاه‌ها را امیدبخش دانست و گفت: دولت بنا دارد بدهی خود را به شبکه بانکی کنترل کند و عمده اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، مربوط به بانک‌هایی است که رابطه مستقیمی با دولت ندارند و براساس آخرین گزارش بانک مرکزی در اسفند ۱۴۰۱، ۶۸ درصد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی مربوط به بانک‌های غیردولتی است.

سخنگوی اقتصادی دولت در توضیح علت بدهی دولت به بانک‌ها، عمده آن را ناشی از خرید تضمینی محصولات کشاورزی دانست و اضافه کرد: در قانون بودجه امسال ۱۰۴ هزار میلیارد تومان منابع برای خرید تضمینی گندم پیش بینی شده است.

خاندوزی در ادامه تاکید کرد که امسال نیز افزایش نقش مردم و بخش‌های غیردولتی، از طریق تسهیل مجوز کسب و کار، افزایش رقابت‌ها و اصلاح نقشی که مردم در سهام عدالت داشتند، پیگیری می‌شود.

وی با قدردانی از مجلس شورای اسلامی برای تسریع در تصویب مالیات بر سوداگری، آن را مالیاتی بازندارنده از سوداگریِ سوداگران و نه افزایش درآمدهای مالیاتی دولت دانست و از منتقدان خواست بدون هیچ پیش فرض قبلی و سوداگری، به متن اصلی طرح مراجعه کنند.

اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی در تهران برگزار می شود

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه سهم دلار در تجارت کشور به یک سوم کاهش یافته است، گفت: امروز سهم دلار در تسویه های تجاری به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافته است.

خاندوزی از برگزاری اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی در تهران در سال جاری خبر داد